Mikrochips er i dag en nøglekomponent. Ikke kun i bærbare computere, smartphones, spillekonsoller og anden elektronik, men også i biler, elredskaber og husholdningsmaskiner. Ja, chipsene er snart overalt.’
Derfor er der generelt en enorm efterspørgsel efter kredsløbene, så det kræver en kolossal produktionskapacitet at holde trit med behovet. Men på det seneste er der opstået en så alvorlig mangel på ikke bare mikrochips, men også halvledere og andre elektroniske komponenter, at verden direkte taler om komponentmangel. Hvad er årsagen?
Den verdensomspændende corona-epidemi er en væsentlig del af forklaringen, da den har ført til en massiv ændring i vores arbejdsliv. Fra næsten alle grene af erhvervslivet blev store dele af arbejdsstyrken tvunget til at arbejde hjemme, ligesom stort set alle skoleklasser og højere uddannelser var sendt hjem for at blive undervist foran computeren. Dette skete over hele verden, og i skrivende stund er der mange lande i verden, hvor børnene stadig må holde sig hjemme fra skole og forældrene blive siddende i hjemmekontoret.
Det har selvsagt ført til en massiv anskaffelse af computerudstyr til de nye digitale hjemmearbejdspladser. Der er også blevet skabt et behov for videomøder og brug af forskellige nye digitale tjenester, og når flere og flere mennesker skal tilbringe mere og mere tid hjemme, siger det også sig selv, at der opstår en voksende efterspørgsel på underholdningselektronik. Og det hele kræver mikrochips i en mængde som aldrig før.
Det er blandt andet i Rotterdam, chipsene fra Østen lander i Europa. Når der mangler containere med mikrokredsløb, så forplanter det sig til hele kæden frem til den europæiske forbruger og fabrikkerne.
En anden ting, der også påvirker markedet, er, at bilindustrien aftager flere mikrochips og andre elektroniske komponenter nu end nogensinde før. Moderne biler bliver år for år udstyret med mere og mere avanceret elektronik, der bearbejder de utallige data, der strømmer ind fra bilernes kameraer, radarer og parkeringssensorer til brug for de indbyggede intelligente køreassistenter.
Der bruges også applikationsspecifikke integrerede kredsløb (ASICs) til eksempelvis ABS-bremser, EPS, airbags og infotainmentsystemer. Desværre har chipindustrien ikke været tilstrækkeligt forberedt på denne efterspørgsel, og mange bilfabrikker har måttet sælge deres biler med minimal elektronik eller har simpelthen måttet indstille produktionen.