Home » Andet » Den digitale revolution og jagten på drivhusgasserne
Den digitale revolution og jagten på drivhusgasserne

Den digitale revolution og jagten på drivhusgasserne

Share

Softwaregiganten SAP har udviklet et program, der hjælper
virksomheder med at overholde EUs kemikalielovgivning og bidrage til et bedre
miljø på lang sigt

Den digitale revolution, der gør det muligt at registrere, lagre og håndtere kolossale datamængder, har potentiale til at blive et topeffektivt våben i den jagt på udslip af drivhusgasser, der har grebet verdenssamfundet. I hvert fald når jagten foregår inden for industrier og brancher som olieudvinding, atomkraftindustri, kemiske virksomheder, rederier, entreprenører, minedrift m.m.

Det er den tyske softwarekæmpe SAP med 48.000 ansatte, som anlægger denne synsvinkel. SAP gør opmærksom på de særlige muligheder inden for en særlig type af store produktionsvirksomheder, der alle er kendetegnet ved at være gennemreguleret på grund af krav fra lovgiverne. Gennemreguleret, gennemkontrolleret og nærmest gennemsigtig.

Administrerende direktør i SAP Norden og Baltikum, Karen Nielsen, omtaler over for Alt om DATA dette specielle kundesegment, som SAP betjener, som heavy manufactures.

»Det er nogle af verdens største selskaber. Shell, British Petroleum, Bayer, stribevis af olieselskaber, atomkraftindustrien, kæmpe entreprenører og den slags virksomheder, der simpelthen er tvunget til at have styr på deres ressourceforbrug, udslip og affald,« siger hun.

SAP lever af at levere specialdesignet software til at hjælpe disse forskellige typer virksomheder med at holde styr på de kolossale mængder af data, der skal registreres. Blandt andet af miljømæssige og sikkerhedsmæssige årsager. Softwaren hjælper med, at processer gennemføres på rette vis, i den rette rækkefølge – og det hele bliver registreret.

Det nye er, at nu skal også carbon footprints også registreres.

Entreprise Ressource Planning

Denne type software er basalt set SAP’s kerneprodukt, ERP. Det står for Entreprise Ressource Planning. ERP skræddersyes til en meget stor vifte af virksomhedstyper og brancher og enkeltvirksomheder, så det passer nøjagtig ind i virksomhedens operationer og produktioner. Der er tale om helt basale procedurer, som uden brug af it-teknologi og software ville være særdeles krævende at gennemføre kontrolleret.

EU’s nye kemikalielovgivning, REACH, er et godt eksempel på lovgivning, der medfører meget omfattende registreringer af stoffer og processer, som gælder for den kemiske industri.

Det er et stykke lovgivning, der ligger lige til højrebenet for SAP., som nu har markedsført et stykke software, designet med direkte henblik på at bistå virksomhederne med at overholde krav og påbud i EU’s kemikalielovgivning.

»REACH compliance suite« er navnet på softwaren til den kemiske industri.

»Overordnet set er adgangen til data er adgangen til succes, for ressourceoverblikket ligger i de data, og det gælder også for carbon. Det drejer sig om gennemsigtighed i virksomhederne,« siger Karen Nielsen med henvisning til den aktuelle klimadagsorden og det carbon regime, der vokser frem i disse år. Hun tilføjer, at netop gennemsigtighed er blevet et nøglebegreb for de fleste virksomheder, der pga. krisen har behov for at kende deres egen virksomhed i detaljer – ikke kun hvad angår bæredygtighed og compliance.

Se også:  Google laver fem kæmpestore solcelleparker i Danmark

Det drejer sig om mennesker

Med ved interviewet i SAP’s er også en yngre fransk kvinde, Lorraine Gevrey, fra SAP’s afdeling for Business Development Sustanability.

Med sine store mørke alvorlige øjne og en udpræget business management jargon personificerer hun næsten den bæredygtigt indstillede del af erhvervslivet i det 21. århundrede. Hun taler om »managing the financial performance sustainability strategy«, som om det altid havde været en del af the business lingo, selv om det ikke er tilfældet. Og hun slynger om sig programpakker som sustainable supply chain, carbon management, traceability og lignende softwarepakker, der alle har et miljø- eller energifokus.

Og indbygget i programpakkerne er også et kommunikationselement, »fordi det er vigtigt at resultaterne bliver kommunikeret,« lyder det.

Da jeg spørger om baggrunden for SAP’s aktuelle engagement i sustainability, svarer hun, at det dels er en næsten naturlig forlængelse af SAP’s arbejde med miljø og sikkerhedslovgivning igennem mange år. Men hun fremhæver også SAP’s nuværende administrerende direktør Léo Apotheker som en væsentlig del af forklaringen på SAP’s stærke, aktuelle engagement i sagen.

»Det drejer sig meget om mennesker, og Leo Apotheker er et menneske, hvis visioner har stor betydning for udviklingen af SAP,« siger hun.

Han og direktionen i SAP har i hvert fald blåstemplet, at SAP var en af fem hovedsponsorer ved det kulturelle COP15- samlingssted, Hopenhagen.

Apotheker er kendt som en passioneret fortaler for its muligheder for såvel individer som firmaer. Og han mener, at it især har potentiale til at løse globale problemer.

»Ved at skabe klarhed og gennemsigtighed er Apotheker overbevist om, at it vil tilvejebringe en holistisk økonomi, svarende til en fælles ansvarlighed over for planeten«, hedder det om CEO’en på SAP’s hjemmeside.

At Apotheker holder SAP til ilden, hvad angår bæredygtig performance, fremgår af, at selskabet i september 2009 for 3. år i træk blev valgt til »leder af software branchen« på Dow Jones Sustainability Index foran 33 andre software firmaer.

Og firmaets egne mål på CO2-området, spørger jeg.

50 procents reduktion i 2020 i forhold til udslippene 2007 og SAP er godt på vej til at nå dette mål.

Se også:  Sådan påvirker coronavirussen danske webbutikker

Enkelt og naturligt

»Vores kunder har bæredygtighed og forurening helt inde på livet som en uundgåelig del af deres dagligdag. SAP har i mange år arbejdet med disse områder, så det har ikke været en lang vej for os også at fokusere på carbon management, livscyklusanalyser og parametre for bæredygtighed,« siger Lorraine Gevrey.

Hun fortæller, at SAP de seneste to år har markedsført tre softwarepakker, der fokuserer på miljø og emissioner: REACH compliance suite, Carbon Impact og Environmental Performance. Og ved åbningen af COP15, den 7. december, lancerede SAP en ny software: Sustainability Performance Management.

»I virkeligheden er det meget enkelt, hvad vi gør. Vi måler i forvejen ressourceflowet på kryds og tværs, og derfor er det nærliggende også at se på carbon emissioner og energiforbrug. Det kan blive et uhyre effektivt middel for selskaber, der vil nedbringe deres udslip. Og jeg tror, at alle ansvarlige virksomheder i dag ved, at det er den vej, de alle skal,« siger Karen Nielsen.

»Det er enkelt, men det forudsætter, at viljen er til stede«, tilføjer hun.

Op ad bakke

Men SAP’s nye forretningsområde – blandingen af bæredygtighed og klimapolitik – sælger ikke overalt som varmt brød. Det er op ad bakke.

»Det kræver investeringer at få i gang med sustainability projekter, og hvis vi ikke kan overbevise vores kunder om, at der er penge at tjene på bæredygtighed, så ændrer de ikke politik eller adfærd frivilligt,« siger Lorraine Gevrey.

Hun taler indigneret om tidens tendens til det overfladiske og facadeagtige.

»SAP vil hjælpe med til at belyse den del af fremstillingsprocesserne, som umiddelbart er skjult for forbrugerne på markedet. Markedet skjuler de reelle miljømæssige aftryk, og det er så typisk for vores tid,« siger Lorraine Gevrey.

Ifølge hende er der imidlertid ikke mange virksomheder, der for alvor har taget hverken den menneskeskabte drivhuseffekt eller bæredygtigheds-tankegangen til sig for alvor. Og salget af sustainability software er op ad bakke.

I Tyskland, Holland og Skandinavien er det ikke svært at finde firmaer, der mener det alvorligt.

»Men i Frankrig, Italien og Spanien er de et fåtal. De fleste gør intet, før de har ryggen mod muren. Derfor skal firmaerne overbevises om, at der er penge at tjene ved bæredygtighed. Det tror SAP, der er, men den meget kortsigtede tankegang, hvor investeringerne skal være betalt tilbage på få år, kolliderer med bæredygtighedstanken og investeringer, der måske har en længere tilbagebetalingshorisont,« siger hun.


TAGS
erhverv
klima
miljø

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S