Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den ultimative guide til backup

Hvor sikre er dine data? Her fortæller vi dig alt, hvad du bør vide om sikkerhedskopiering. Vi viser dig, hvordan du laver en stensikker backup-plan.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Har du nogensinde oplevet den pinagtige af at miste data? Har du prøvet at geninstallere Windows fra grunden blot for at opdage, at masser af apps og indstillinger er gået til? Det er umuligt at overdrive betydningen af sikkerhedskopiering, men lever din aktuelle backupplan op til alle kravene? Er den fyldestgørende, regelmæssigt opdateret og fordelt over flere lokationer?

I denne artikel præsenterer vi de bedste gratis redskaber til opgaven – fra at tage fejlsikre backups af hele harddiske til at beskytte flere versioner af dine datafiler, således at du kan omgøre uønskede ændringer og til al overflod beskytte selve filerne. Vi anbefaler også, hvad man skal søge efter i backupenheder, og hvordan man kan lagre sine filer sikkert i skyen uden at risikere at eksponere dem for tredjepart.

Vi fører dig gennem processerne bag backup og gendannelse, og vi giver dig værktøjer og tips, der kan lukke eventuelle sårbarheder i dit digitale panser. Er du klar til at sikre dig, at du aldrig mere skal opleve et mareridt af datatab? Så skal du blot blade videre og gå i gang.

Vi har delt backupprocessen op i tre vigtige faser. Først skal du lave et komplet, fejlsikret drev-image med henblik på at beskytte alt det, der er på systemdrevet – fra din Windows-installation og dine programmer til indstillinger og eventuelle filer på drevet.

Derefter bør du tage en separat, uafhængig backup af dine personlige data. Det vil sige de filer og mapper, som er uerstattelige, fra dyrebare fotos til vigtige arbejdsdokumenter. Til sidst hjælper vi dig med at tage en sikker backup af filer til dit lager i skyen, hvor du samtidig bevarer den fulde kontrol over krypteringsnøglerne, som beskytter filerne mod uautoriseret adgang.

Trin 1: Tag en komplet backup

Din første backup bliver den mest grundige: en kopi, byte for byte, af dit drev i form af et drev-image. Det tjener adskillige formål. For det første er denne backup ret omfattende. For det andet giver den dig en arbejdskopi af Windows, dine programmer og – hvis alt ligger på det samme drev – dine data, således at du kan rulle pc’en tilbage til en nylig fungerende tilstand for det tilfældes skyld, at katastrofen rammer din maskine.

Man skal bruge et eller flere backupdrev, som er store nok til ikke kun at rumme en komplet – om end komprimeret – kopi af hoveddrevet, men også af alle følgende backups. Med henblik på at minimere den mængde plads, disse backups optager, er det vigtigt, at du vælger et drev-image-værktøj , der kan tage flere snapshots af systemet på en sådan måde, at de forbruger en brøkdel af den plads, de normalt ville kræve.

Brug en skabelon til at skemalægge regelmæssige backups.

Det pågældende værktøj er Macrium Reflect Free (www.macrium.com/reflectfree.aspx), og det bruger det, man kalder differentielle backups til at reducere den plads, som dine backups forbruger. På den måde bliver det praktisk at lagre ugentlige eller sågar daglige snapshots af systemet.

Differentielle backups kræver én komplet backup, hvorefter de simpelthen optager alle de ændringer, der er blevet lavet på systemet, siden den komplette backup blev taget. Den metode fører til en betydelig mindre fil (måske 10-20 GB i stedet for 120 GB, for eksempel). En anden fordel ved metoden er, at differentielle backup-opgaver går hurtigere end de komplette.

Macrium Reflect kan tage backup på lokale drev og netværksdrev.

Eftersom hver differentiel backup bygger på den seneste tilgængelige komplette backup, vokser de, efterhånden som tiden går, og der bliver foretaget nye ændringer på systemet. Løsningen på den situation er at bruge en rutine med rullende backups, en form for far-søn-rutine.

Man opretter en ny, komplet backup (far) en gang om måneden, og hertil føjer man differentielle backups (søn) hver uge. For at spare plads gemmer man kun et givet antal backups: Det vil typisk være to til fire komplette backups, afhængig af den tilgængelige lagerplads, og supplerer med fire til fem differentielle backups.

Hvis lagerplads ikke er noget problem, kan man tage komplette backups hver uge og supplere med daglige differentielle rutiner, men det bruger mere plads. Man må finde en balance mellem antallet af backups og det tidsrum, man gerne vil kunne gå tilbage i tiden med sin pc.
En anden mulighed er at bruge Home Edition-udgaven af Macrium Reflect (69,95 dollar).

Den understøtter også inkrementelle backups; hver inkrementel backup kopierer kun de ændringer, der er indført, siden den seneste backup blev taget (uanset om den er komplet, differentiel eller inkrementel) frem for at foretage en komplet backup hver gang.

Det giver mulighed for at oprette en bedstefar-far-søn-rutine: Komplette månedlige backups, ugentlige differentielle og daglige inkrementelle. Macrium Reflect Home i version 8 omfatter blandt andet en ny intradaglig backupfunktion, som opretter inkrementelle backups med 15 minutters-intervaller.

Invester i backup­enheder

Dit NAS-drev rummer måske ekstra backupfunktioner.

Man kan aldrig have for mange backupenheder. En tommelfingerregel er, at man skal tage backup på mindst to fysisk separate drev eller lokationer. Hvis man har skylager, skal man i hvert fald lagre sine mest kritiske filer online – af hensyn til sikkerheden. Den billigste backupløsning er et sekundært internt eller USB-forbundet drev.

Det er hurtigt og praktisk, men det er sårbart over for de samme risici i form af brand, skade og tyveri, som din hoved-pc er udsat for. Priserne falder langsomt – vælg det største drev, du har råd til (4 TB koster omkring 1000 kroner) for at fremtidssikre dine backupbehov. Ideelt set bør dit sekundære backupdrev være i et andet lokale – eller i en helt anden bygning – med henblik på at få yderligere beskyttelse mod fysiske trusler.

Led efter en netværksenhed (NAS), der kan fungere som central backuplokation for alle computerne i dit hjem. Find modeller med to eller flere drevbåse, således at du kan udvide kapaciteten eller tilføje yderligere redundans i form af RAID. Modeller fra for eksempel QNAP og Synology er snarere mini-servere end blot enkle netværkslagerenheder og giver større muligheder for at køre centraliserede tjenester som NextCloud. De tilbyder tillige deres egne værktøjer, som i brugsmuligheder svarer til Duplicati.

Arranger en rutine

Hvordan virker Macrium Reflect? Først skal du starte programmet. Hvis alle dine filer er lagret på en enkelt partition (typisk C-drevet), eller du kun er interesseret i at tage et drev-image af dit system, skal du klikke på “Create an image of the partition(s) required to backup and restore Windows”.

Dernæst skal du vælge Next og beslutte, hvor du vil lagre din backup. Klik på “…” ved siden af “Folder” for at vælge en mappe på backupdrevet (se tekstboksen på modstående side). Her kan du også vælge et netværksdrev – hvis du bliver afkrævet brugernavn eller kodeord, der ikke er lagret i Windows, er du nødt til at annullere backupopgaven og vælge Other Tasks > Edit Defaults. Skift til fanen “Network”, og klik på “Add” for at vælge destinationen. Skriv brugernavn og kodeord, når du bliver bedt om det, så Macrium uden videre kan få forbindelse. Når det er gjort, klikker du “OK” to gange og genstarter processen.

Lad være med at ignorere opfordringen til at oprette dine egne gendannel­sesmedier.

Hvis du vil bruge en backup-destination, der ikke altid er tilgængelig, for eksempel vekslende eksterne backupdrev, som ikke er konstant sluttet til, klikker du “Alternative locations” for at vælge hver lokation i den rækkefølge, de skal bruges i. NB: Hvis du har tænkt dig at tage backup til to separate lokationer, skal du ignorere dette, fordi du er nødt til at oprette individuelle opgaver for hvert backup-drev.

Klik nu på “Advanced Options” for at få adgang til justering af forskellige indstillinger. Funktionen “Password” kræver en Home-licens, hvis du gerne vil kryptere dine backups, men en justering, som vi vil anbefale, består i at markere boksen under “Auto Verify Image”. På den måde sikrer du, at din nyligt oprettede backup bliver valideret med det samme, efter at den er oprettet.

Man kan gendanne fra Windows på få minutter.

Når det er gjort, klikker du på “OK” efterfulgt af “Next” for at oprette din backuprutine. Man kan oprette den manuelt ved hjælp af indstillingerne, hvis man vil parre én månedlig komplet backup med ugentlige differentielle backups; hvis du satser på daglige differentielle backups, klikker du på rullemenuen “Template” og vælger “Differential Backup Set” eller vælger “bedstefar-far-søn”-modellen, hvis du har købt en Home-licens. Dernæst bruger du sektionen “Define Retention Rules” til at bestemme, hvor længe hver backup skal gemmes (angiv et fast antal backups, eller definer det i form af dage og uger).

Til sidst klikker du “Next” efterfulgt af “Finish.” Sørg for, at begge bokse er markerede, giv din backup­opgave et navn, og klik “OK” for at starte din første backup. Når den er færdig, går du videre med din næste backupopgave, hvis – som vi anbefaler – du opretter en sekundær backupopgave for at opnå ekstra redundans: Opret en opgave, og gentag trinnene ovenfor. Vælg dit sekundære drev og juster tidspunkterne, så de ikke støder sammen med din hovedbackup.

Opgrader til Macrium Reflect Home, og få flere funktioner.

Din næste opgave er at oprette gendannelsesmedier – hvis Windows en dag ikke booter, skal du gendanne dit system. Hvis Macrium ikke allerede har bedt om det, vælger du Other Tasks > Create Rescue Media. Du kan brænde en dvd, bruge et USB-drev (vores valg) eller tilføje muligheden for at indlæse gendannelsesmiljøet fra Windows’ bootmenu.

Gendan dine drev-images

Hvis nu ulykken er over dig, og din pc enten ikke vil boote, eller dit drev er afgået ved døden, så fat mod! Installer om nødvendigt det nye drev, og find dit Macrium-gendannelsesmedie. Boot fra det. Nu befinder du dig ved en kopi af Macriums hovedbrugerflade på fanen “Restore”.

Den leder på drevene efter backups og du kan vælge den, du ønsker (typisk den seneste version). Du kan også klikke på “Browse for an image file” og finde den manuelt. Så snart den er indlæst, vælger du “Restore Image” og gendanner det fulde image. Vent på, at processen bliver færdig, og maskinen genstarter på det tidspunkt, da den valgte backup blev taget.

Med Filhistorik kan du se på filerne, før du gendanner dem.

Du vil bemærke funktionen “Browse Image”. Hvis din pc ikke er brudt ned, og du blot vil gendanne en enkelt fil fra den, vælger du denne funktion for at indlæse det pågældende image som et virtuelt drev, der er tilgængeligt i Stifinder. Husk at aktivere “Enable access to restricted folders”, således at du kan gendanne data fra brugermapper og andre beskyttede steder. Blad i indholdet, find din fil, og kopiér den tilbage til hoveddrevet.

Trin 2: Tag backup af vigtige filer

Nu skal du håndtere dine personlige filer og mapper – også selvom du har inddraget dem i dit Macrium-drev-image. Med filbaseret backup kan man lagre flere udgaver af en fil, gå tilbage til en tidligere version og sikre sig mod uønskede filændringer.

Det oplagte backupredskab her er Windows’ egen Filhistorik, Gå til Indstillinger > Opdatering og sikkerhed > Sikkerhedskopiering for at komme i gang. Klik på “Tilføj et drev”, og vent på, at alle synlige drev (inklusive netværksdrev) bliver vist. Når det er sket, vælger du dit backupdrev og gennemgår mulighederne – backupfrekvens, hvor længe de skal gemmes, og hvilke mapper der skal inddrages.

Fremover tager Filhistorik regelmæssig backup af filerne (herunder flere versioner). Gendannelse af filer (eller tidligere versioner af en fil) foregår via Stifinder: Gå til mappen, og klik på “Oversigt” under fanen “Hjem”. Nu kan du overskue mappen som en tidslinje og blade tilbage til specifikke datoer og tidspunkter og klikke på en fil for at se den.

Hvis det er den version, du ønsker, klikker du på den grønne knap under forhåndsvisnings-vinduet for at gendanne den på dens oprindelige lokation, eller klik på Indstilllinger, og vælg “Gendan til” for at oprette en kopi af den gendannede fil på en anden lokation.

Omgør uønskede system­ændringer

Du kender sikkert frustrationen over at søge fejl i forbindelse med et problem, der falder sammen med en nylig installation eller opdatering, uanset om det er app-, hardware- eller Windows-relateret. Hvorfor spilde tid på at prøve at opspore en løsning, når man kan rulle pc’en tilbage til situationen, umiddelbart før problemet opstod?
Det er her, Systemgendannelse kommer ind i billedet. Det er Windows’ eget snapshot-baserede backupsystem, som kun gemmer systemændringer og gør det muligt at rulle sagerne tilbage uden at berøre nogen andre filer. Det er ikke blevet mødt med megen kærlighed i Win 10 – det er måske endda blevet slået fra på mindre diske – men det kan alligevel være glimrende til at omgøre de fleste systemændringer (med undtagelse af større programopdateringer).
Du kan se, om det er slået til, og rulle din pc tilbage fra den samme dialogboks. Skriv “restore” i søgeboksen, og klik på “Opret et genoprettelsespunkt”. Tjek, at dit systemdrev er slået til under “System­beskyttelse”. Her kan du også manuelt oprette gendannelsespunkter, selvom Windows tager et gendannelsespunkt før større ændringer i software og hardware; klik “Opret”for at være helt sikker.
Hvis du får brug for at rulle tingene tilbage, klikker du på knappen “Systemgendannelse”. Du får et anbefalet gendannelsespunkt (det seneste) “Søg efter påvirkede programmer” for at se, hvilke ændringer der bliver omgjort, efterfulgt af “Luk” og “Næste” for at omgøre dem. Vælg eventuelt “Vis flere gendannelsespunkter” for at gå længere tilbage.

Du kender sikkert frustrationen over at søge fejl i forbindelse med et problem, der falder sammen med en nylig installation eller opdatering, uanset om det er app-, hardware- eller Windows-relateret. Hvorfor spilde tid på at prøve at opspore en løsning, når man kan rulle pc’en tilbage til situationen, umiddelbart før problemet opstod?

Det er her, Systemgendannelse kommer ind i billedet. Det er Windows’ eget snapshot-baserede backupsystem, som kun gemmer systemændringer og gør det muligt at rulle sagerne tilbage uden at berøre nogen andre filer. Det er ikke blevet mødt med megen kærlighed i Win 10 – det er måske endda blevet slået fra på mindre diske – men det kan alligevel være glimrende til at omgøre de fleste systemændringer (med undtagelse af større programopdateringer).

Du kan se, om det er slået til, og rulle din pc tilbage fra den samme dialogboks. Skriv “restore” i søgeboksen, og klik på “Opret et genoprettelsespunkt”. Tjek, at dit systemdrev er slået til under “System­beskyttelse”. Her kan du også manuelt oprette gendannelsespunkter, selvom Windows tager et gendannelsespunkt før større ændringer i software og hardware; klik “Opret”for at være helt sikker.

Hvis du får brug for at rulle tingene tilbage, klikker du på knappen “Systemgendannelse”. Du får et anbefalet gendannelsespunkt (det seneste) “Søg efter påvirkede programmer” for at se, hvilke ændringer der bliver omgjort, efterfulgt af “Luk” og “Næste” for at omgøre dem. Vælg eventuelt “Vis flere gendannelsespunkter” for at gå længere tilbage.

Alternativ til Filhistorik

Filhistorik er ikke det mest driftssikre backupværktøj, og det er langsomt. Desuden er man begrænset til kun én backup­lokation til filerne. Uanset om man bruger det eller ej, har man brug for at have en sekundær backup lagret et andet sted. Hvis du har købt Home-udgaven af Macrium Reflect, klikker du på “Create a File and Folder Backup” for at tage backup af udvalgte mapper på en måde, der svarer til image-baserede backups.

En anden mulighed er at bruge skyen. OneDrive er i forvejen indbygget i Windows, men man får kun 5 GB gratis lager, medmindre man er bruger af Microsoft 365. I så fald får man hele 1 TB lager. Andre udbydere såsom Dropbox og Google Drive har lignende tilbud.

NextClouds funktioner minder om OneDrive og Google Drive.

Fordelen ved en løsning i skyen er, at ens filer er lagret sikkert off-site, hvilket beskytter dem mod brand, skade og tyveri. Man kan dog diskutere sikkerheden for disse filer: Krypteringsnøgler bliver typisk opbevaret hos udbyderen af lageret, som teoretisk set kan overlade filerne til tredjepart.

Hvis man kan lide det praktiske ved at lagre i skyen – ændringer bliver uploadet, mens de bliver foretaget, og man har adgang til ældre filversioner ligesom med Filhistorik – men man stoler ikke på skyen, har man tre muligheder. Den første er at have sin egen sky-løsning, som lagres lokalt på ens netværksserver. Det kunne være NextCloud (www.nextcloud.com) og især NextCloudPi (https://ownyourbits.com/nextcloudpi/), der kan oprettes som en Docker-variant på et stort udvalg af hardware.

Når den er arrangeret, installerer man klienten på sin pc og konfigurerer den til at tage backup af de mapper, som man ønsker, på ens netværksdrev. Man kan også installere klienten på sin telefon eller tablet og få adgang til filer derfra. Ulempen er, at ens data ikke bliver lagret off-site, men hvis du vil være så venlig at læse videre, skal vi fortælle dig, hvordan du kan få det bedste fra alle verdener.

Trin 3: Sikker backup i skyen

Hvordan bærer man sig ad med at håndtere off-site-backup ved hjælp af en cloududbyder, hvis man ikke er tryg ved, at ens data er i sikkerhed? Svaret er: Brug pc-software, der krypterer dine data lokalt, før de bliver uploadet til skyen. Det kræver krypteringsnøgler på pc’en, som kun du har adgang til. På den måde kan du bringe dine filer uden for din cloud­udbyders rækkevidde og i sikkerhed for enhver tredjepart, der kan prøve at få adgang til dem.

Der findes to basale tilgange til kryptering af sikkerhedskopier i skyen. Hvis du vil gemme filer direkte i skyen, skal du bruge Cryptomator (https://cryptomator.org), som kan kryptere filer med dine egne personlige krypteringsnøgler. Brug det til at oprette en eller flere krypterede “bankbokse”, der består af mapper, som er gemt inden i din cloudmappe.

Det, der er anbragt her, bliver krypteret, før det bliver uploadet. Det er nemt at bruge, og der findes mobile apps (som kræver betaling), der giver adgang til disse filer på farten, men det virker bedst, hvis det bliver brugt sparsomt – måske til ultrafølsomme filer snarere end til alle dine cloudlagrede filer og mapper.

Flere backup­funktioner

MailStore Home tager backup af e-mails til et søgbart arkiv.

Som landet ligger, har du beskyttet hele din pc og dine nøglefiler og -mapper. Du har oprettet flere backups af begge dele. Men hvis du vil gå videre, er de følgende apps og tjenester alle værd at overveje. Vil du tage backup af e-mail? MailStore Home (www.mailstore.com/en/products/mailstore-home) giver mulighed for ikke kun at tage backup af e-mail, som du downloader til din pc, men fungerer også med enhver onlinekonto (POP3/IMAP) såvel som populære internet-mailbokse såsom Gmail og Yahoo!

Du kan nemt downloade alle eller et udvalg af dine mailbokse, og det er også muligt at browse og søge i dit arkiv offline, således at du kan frigøre plads andre steder. Vi anbefaler, at man installerer det som en porterbar version, for med den kan man opbevare alting i en enkelt mappe, som man sidenhen kan inddrage i en anden backup og dermed få mere fred i sjælen.

Hvad med program-indstillinger? CloneApp (www.builtbybel.com/ms-apps/cloneapp) understøtter et stort udvalg af populære programmer og indstillinger og findes i to versioner: en til regulære desktopapplikationer og en anden til håndtering af de applikationer, du har installeret fra Microsoft Store. Også den er porterbar, og det er derfor nemt at tage backup af alting på et enkelt sted. Brug den til at overføre indstillinger til en ny Windows-installation eller pc. Til almindelige hverdags-backupopgaver dækker Macrium alle de behov, du måtte have.

Godt backupværktøj

En anden tilgang er at bruge et cloudlager udelukkende som en off-site-backuplokation. Krypteringsprocessen er den samme: Dine personlige krypteringsnøgler koder dine backups, før de bliver uploadet, med henblik på at bringe dem uden for cloududbyderens rækkevidde. Her anbefaler vi Duplicati, der er gratis og open source (www.duplicati.com).

Duplicati er et blokbaseret backupværktøj, der deler data op i små klumper, som bliver AES-256-krypteret bag ens valgte kodeord, komprimeret og sendt til ens backup-lokation: en proprietær cloududbyder som OneDrive eller Dropbox, et lokalt drev eller en server, som kan tilgås via en række populære protokoller som FTP og WebDAV.

Krypter filerne, før de bliver sendt op i skyen.

Duplicati understøtter fil-versionering: Når den første backup er taget, bliver alle data gemt inkrementelt. Det gør fil-upload hurtigere og minimerer pladsforbruget.

Programmet kører som et enkeltstående redskab via både et grafisk webinterface og kommandolinjen til dem, der har brug for det. Man kan installere det direkte i Windows, Linux og macOS eller knytte det til en QNAP- eller Synology-NAS via Docker.

Konfigurer din backup

Når Duplicati er installeret, ligger det som et ikon i Meddelelsesområdet. Højreklik her, og vælg “Open”, eller gå simpelthen til http://localhost:8200 i din browser, og spring guiden over. Hvis du installerer Duplicati på en delt pc, har alle adgang til programmet, og du bliver derfor først bedt om at angive et kodeord, der begrænser adgangen til programmets webinterface. Klik “Yes”, også hvis du er den eneste bruger. Nu kan du se programmets hovedindstillinger og stramme sikkerheden efter behov.

Det er værd at erindre, at backup direkte til skyen er meget langsommere end backup til et lokalt drev eller netværksdrev. Duplicatis standardkonfiguration vil mætte din båndbredde i forsøget på at uploade så hurtigt som muligt, og man skal derfor tøjle programmet og forhindre, at det hæmmer ens internetforbindelse.

Begynd med at blade ned til “Default options”, og klik på “Pick an option” ved siden af “Add advanced option.” Vælg “Asynchronous-concurrent-upload-limit” under “Core Options”, og sæt den til 1. Klik så “OK”. Hvis du angiver et kodeord (som bør være stærkt og lagret i din kodeordsmanager), bliver du bedt om at logge ind med det.

Gå på din cloudkonto, før du arrangerer Duplicati.

Når du har konfigureret Duplicati efter behag, klikker du “OK” og vender tilbage til hovedbilledet. Klik på “Add backup” for at oprette din første backupopgave. Lad “Configure a new backup” være valgt, og klik “Next.” Giv din backup et dækkende navn og eventuelt en beskrivelse. Vælg krypteringsniveau – standardvalget, AES-256, er bedst til de fleste – og angiv et stærkt kodeord ved hjælp af en kodeordsmanager. Klik “Next.”

Din computer er som standard valgt som lager for filerne – klik på “Storage Type”-menuen for at se de tilgængelige onlinemuligheder. Når du har valgt dit onlinelager, klikker du i “AuthID”-boksen og følger anvisningerne på at knytte Duplicati til din fjernlagerkonto. Efter at AuthID-koden er blevet genereret og kopieret ind i boksen, skal du manuelt angive stien på din server – for eksempel “/duplicati/” – og klikke “Test connection” og oprette mappen, når du bliver bedt om det.

Vælg backupfiler

Klik “Next” for at bruge filvælgeren til at markere de mapper, der skal med i din backup. Under udvælgelsen kan man udelukke filer fra mapperne med en kombination af simple (Exclude) og komplekse (Filter) valg. Exclude-valg omfatter tjekbokse til at ignorere skjulte, system- og midlertidige filer plus mulighed for at ignorere filer over en angivet størrelse.

Filtermuligheden er mere kompleks. Den er en kombination af nøgleord af eller jokertegn med et udvalg af filtre såsom “Exclude directories whose names contain” eller “Exclude regular expression.” Du kan føje så mange filtre til, som du ønsker, men tænk dig om – du risikerer at udelukke filer, som du gerne vil beskytte. Se i Duplicati-manualen (https://duplicati.readthedocs.io/en/latest– vælg Articles > Filters), hvordan du bruger dem.

Nu skal du vælge din backup-rutine. Standarden er, at der bliver taget backup daglig kl. 13.00, men det kan du selv bestemme. Du kan få backup med få minutters mellemrum. Klik “Next” igen, når du er færdig. Lad “Remote volume size” være, og vælg så, hvor længe backups skal bevares, i menuen “Backup retention”. Hvis du er i tvivl, vælger du “Smart backup retention.” Til sidst klikker du “Save.”

Indstil båndbredder

Din første backupopgave kommer frem på skærmen, parat til at begynde på det angivne tidspunkt. Ved siden af den ser du genvejen “Run now”, men før du klikker her, skal du foretage et ekstra skridt for at forhindre Duplicati i at overbelaste din forbindelse. Klik på speedometer-ikonet øverst på skærmen for at begrænse Duplicatis båndbredde.

Vi anbefaler at begrænse uploadhastigheden til 50 procent af båndbredden. For eksempel svarer en forbindelse på 5 Mbit/sek. til omkring 625 KB/sek., og hastigheden skal derfor begrænses til 300 KB/sek. Tjek også downloadgrænse-boksen, også selvom du vælger at beholde standardværdien på 10 Mb/sek.

Sæt grænser for forbindelsen for at forhindre Duplicati i at overbelaste din internet­opkobling.

Når du er færdig, klikker du “Run Now” og overlader resten til Duplicati. En bjælke viser den aktuelle uploadhastighed og antallet af filer, der mangler at blive overført. Hvis din internetforbindelse virker sløv, går du tilbage til speedometeret og vælger en lavere uploadgrænse. Afhængigt af størrelsen på de mapper, du tager backup af, kan den første proces være dage eller sågar uger om at blive færdig. Hvis du ikke allerede har gjort det, bør du af hensyn til sikkerheden også tage en lokal backup, enten med Duplicati eller en anden app.

Man kan tilføje så mange backupopgaver, man vil (men man bør undgå, at de alle prøver at køre samtidig). Man redigerer en eksisterende backupopgave ved at klikke på pil nedad ved siden af dens navn. Det giver en række valgmuligheder. Vælg “Edit” under “Configuration” for at fremkalde den samme guide, som du brugte til at oprette en backup, og indfør de ønskede ændringer.

Vi anbefaler også at tage backup af dine Duplicati-konfigurationsfiler for det tilfældes skyld, at din computer dør, og du skal gendanne dine filer på en anden pc. Åbn hver backupopgaves instillinger, og klik “Export” under “Configuration.” Lad “To File” og “Export passwords” være valgt, klik “Encrypt file” (og angiv et kodeord), og klik så “Export”.

Gem filen et sikkert sted. Hvis du en dag får brug for at gendanne dine data – en specifik version af en fil eller alting efter et katastrofalt nedbrud – skal du læse tekstboksen herunder.

Gendan dine Duplicati-backups

Man kan gendanne filer på et andet sted med Duplicati.

Hvordan gendanner man data fra Duplicati-backups? Hvis du ikke har haft nødig at geninstallere Windows fra grunden, åbner du simpelthen Duplicati i din browser, åbner den relevante backupopgave og klikker “Restore files” under “Operations.” Hvis du har været nødt til at geninstallere Duplicati fra grunden på en ny computer eller installation, og du har taget backup af dine konfigurationsfiler, vælger du “Restore from configuration”, klikker “Next” for at vælge din konfigurationsfil og angiver dit kodeord.

Når du klikker “Next”, bliver backupopgaven gendannet, og du kan sætte gendannelsesprocesen i gang derfra. Hvis du ikke har taget backup af konfigurationsfilen, vælger du Restore > Direct restore from backup files og klikker “Next.” Processen svarer til at arrangere en backup: Vælg din udbyder, skriv destinationsstien og link til kontoen.

Dernæst angiver du det kodeord, du brugte til at kryptere din backup, og så låser den op, således at indholdet kan blive gendannet. Uanset hvilken funtion du vælger, skal du bruge filvælgeren til at bestemme, hvilke mapper du vil gendanne (vælg den øverste mappe, hvis du vil have hele din backup med). Du kan også søge efter specifikke filer og mapper ud fra kodeord. Hvis du ønsker at rulle tilbage til en tidligere version af en fil, bruger du menuen “Restore from”. Klik “Continue”.

Du kan gendanne til den oprindelige lokation eller vælge en mappesti, som du kan gendanne til. Som standard bliver eksisterende filer overskrevet, men du kan gemme en kopi med et tidsstempel i den angivne lokation. Find boksen “Restore read/write permissions”. Normalt vil man gemme dem; klik her, før du klikker “Restore” og venter på, at filerne bliver kopieret tilbage til computeren.