Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den selvkørende taxi er gået i stå – nu handler det om lastbilen

For få år siden eksperimenterede mange af pionererne inden for autonome køretøjer med taxi-tjenester. Nu er fokus flyttet over på selvkørende lastbiler.

Af Aksel Brinck, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvad blev der af de selvkørende taxier, som det Google-ejede Waymo og andre amerikanske pionerer for et par år siden annoncerede, var lige om hjørnet? Hvorfor kan man ikke allerede ringe efter ”Autonom Taxa 36 37 38 39” – eller i det mindste app-klikke sig til en taxi uden fører?

Waymo skulle være klar med fuldt selvkørende taxier i 2018. Men endnu eksperimenterer selskabet stadig kun med nogle vogne i et hjørne af den amerikanske storby Phoenix. GM har skrottet planerne om at lancere en taxitjeneste. Den skulle have været på gaden sidste år. Og Tesla kan heller ikke leve op til stifteren Elon Musks optimistiske tidsplan.

Dertil kommer ifølge nyhedssitet Ars Technica en underskov af små, håbefulde virksomheder som Drive.ai (nu opkøbt af Apple), Starsky (lukket), Zoox (købt af Amazon) samt Aurora, Voyage og May Mobility. De sidstnævnte selskaber er stadig i live.

De er for langsomme

Udfordringen har været – viser det sig nu – at taxibranchen er noget nær det sværeste sted at flytte over i selvkørende biler. Hyrevogne kører det mest af tiden rundt i kompleks storbytrafik, og kunderne prajer dem, når de har brug for hurtigt at komme fra A til B. Men lige netop hurtige, det er de autonome taxier ikke. I Waymos og andre aktørers test har den valgte topfart af sikkerhedsgrunde ligget på blot cirka 40 km/t.

Hvad gør man så som en pioner inden for førerløse køretøjer, der vil noget andet end bare at sælge førerløse biler til private forbrugere? Svaret er lastbiler …

Volvos autonome container-køretøj kommer ikke ud på offentlig vej. Ikke endnu i hvert fald.

I Skandinavien har Volvo vist sig på vejen med førerløse lastbiler, der allerede sidste år kørte med DFDS-containere på et afgrænset område. Og mange steder i verden kører der autonome busser på lukkede strækninger – blandt står firmaet Holo bag en busrute i Aalborg. Men også det toneangivende selskab Waymo har set lyset på ny og har oprettet en afdeling for selvkørende lastbiler. Desuden har Aurora oplyst, at man nu vil fokusere på varetransport, ikke persontransport i taxier.

Ad faste ruter

Waymo har i denne uge underskrevet en aftale med Fiat Chrysler om at udvikle og teste selvkørende varevogne. Ifølge nyhedssitet Techcrunch skal Waymos teknologi – den suite af software og hardware, som gør det muligt for køretøjer at fungere uden et menneske bag rattet – integreres i Fiat Chryslers Ram ProMaster-varevogne.

I USA har TuSimple (fotoet øverst), der udvikler selvkørende lastbiler, ifølge The Verge allerede indgået aftaler om fast ruter med vareleverandører som UPS, Xpress Enterprises, Penske Truck Leasing og fødevaredistributøren distributor McLane. Gennem tre faser skal TuSimples trucks gøres mere og mere selvkørende og fragte varer ad faste ruter gennem USA. TuSimple bruger Navistar-vogne udstyret med TuSimples egen teknologi. Lastbilerne er udstyret med LiDAR-sensorer og ni kameraer.

Selvkørende – efterhånden

”Selvkørende” er ikke noget fast afgrænset begreb. Inden for autonome køretøjer taler man om fem niveauer. I dag er ingen kommercielle person- eller lastbiler i Danmark, resten af Europa eller USA ude på offentlig vej med mere end niveau 1. Der er først tale om niveau 5, når køretøjerne er 100 procent selvkørende.

Daimler Trucks havde allerede sidste år testlastbiler med selvkørende teknologi ude på offentlig vej i USA. Her taler vi om niveau 4-trucks, dvs. næsten helt autonome, men stadig ikke på alle veje og stræder. Sådan vil hele denne udvikling starte. Lastbilerne vil med tiden blive mere og mere selvberoende, men lige nu er vi ved den spæde start.

Netop fordi lastbiler kan sendes ud på fast definerede ruter fra et punkt til et andet og ikke skal kæmpe sig igennem tusindvis af forskellige ruter i en stærkt trafikeret storby, er de mere egnede end taxier som ”legeplads” for virksomheder, som tror på, at fremtiden tilhører det chaufførfri køretøj. Det er nemmest at starte med det enkle, især som i dette tilfælde, hvor det ikke er helt enkelt.




IT-JOB

Knud E. Hansen A/S

IT-supporter

Bunker Holding A/S

Director of Technology

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Systemejer til nyudviklede systemer
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere