Home » Hjemmekontor » Den moderne arbejdsplads stiller krav til virksomhederne
Den moderne arbejdsplads stiller krav til virksomhederne

Den moderne arbejdsplads stiller krav til virksomhederne

Share

Flere og flere ansatte ønsker i højere grad mulighed for at arbejde uden for den virksomhed, hvor de er ansat. Det er en tendens, coronakrisen har været med til at styrke, og i dag er hjemmearbejde eller anden form for eksternt arbejde accepteret. Men det stiller krav til virksomhederne at sikre denne fleksibilitet

Den moderne arbejdsplads i 3 trin

Hvordan ser it-arbejdspladsen ud nu og i nærmeste fremtid. Det ser vi på i en artikelserie i samarbejde med eksperterne fra den danske virksomhed Progressive. Her får du et overblik.

Artikel 1: Den nye arbejdsplads – nr. 11 

Den nye måde at arbejde på, de nye værktøjer. Den hybride arbejdsbeskrivelse vinder frem.

Artikel 2: Den sikre arbejdsplads – nr. 12

Hvilke konsekvenser har den nye måde at arbejde på generelt for rettigheder, regler og sikkerhed?

Artikel 3: De næste skridt: yderligere integration – nr. 13

Hvordan får man de mere specialiserede værktøjer integreret i den moderne arbejdsplads?

Coronakrisen har for altid ændret vores tilværelse og arbejdsliv. Selv om den på verdensplan har bragt megen lidelse og ulykke med sig, har den nemlig også betydet, at vi har fået øjnene op for helt nye måder at arbejde på.

Vi har for alvor indset fordelene i den hybride arbejdsplads og muligheden for at arbejde ikke bare, når vi har lyst til det, men også uanset hvor, vi befinder os.

Se også:  Danske forskere vinder VM i industrirobot

Nok så væsentligt er det ligeledes en øjenåbner, som virksomhederne har taget til sig.

Allerede under krisen meldte eksempelvis internetgiganten Google ud, at det fremadrettet ville være op til medarbejderne selv, om de ønsker at arbejde fra kontoret eller fra hjemmet.

Indtil nu har det at arbejde hjemmefra mest været set som en nødløsning under for eksempel sygdom, men nu er hjemmearbejde bredt set fuldt og helt accepteret som en ressource, der både betyder højere grad af fleksibilitet og ofte også højere grad af effektivitet.

Permanent arbejdsplads i hjemmet

”Det betyder samtidig, at den typiske hjemmearbejdsplads skifter karakter fra at være et hjørne på køkkenbordet til at være en permanent arbejdsplads indrettet med samme faciliteter som på kontoret. Det gælder vel at mærke ikke blot sådan noget som skrivebord, stol og computer, men også internetforbindelse samt ikke mindst sikkerhed.”

Det siger Christian Mark, der er business manager i it-virksomheden Progressive A/S.

Her har man blandt andet specialiseret sig i netop sikkerhed samt cloudteknologi og ikke mindst Microsoft 365, der jo er det fælles omdrejningspunkt for langt de fleste danske virksomheder og deres medarbejdere.

Blandt andet på grund af applikationen Microsoft Teams, som i dag har afløst Skype for Business og gør det muligt at kommunikere via en lang række kanaler – eksempelvis videomediet, hvor anvendelsen er eksploderet under Coronakrisen.

Uafhængighed af både tid og sted

I dag er det helt naturligt, at vi kan forene det bedste fra to verdener i et arbejdsunivers, som er uafhængigt af tid og sted, uden at vi skal spekulere på den bagvedliggende teknologi. Hvad enten det gælder adgang til virksomhedens data eller de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

”Det er åbenlyst, at coronakrisen har boostet en række af de tendenser, vi allerede så inden krisen, men lige pludselig gik tingene så stærkt, at mange virksomheder ganske enkelt blev presset ud i den teknologiudfordring, det er at skabe hjemmearbejdspladser, som både er funktionelle og sikre,” siger Christian Mark videre.

Det er imidlertid en udfordring, Progressive allerede har løst for en lang række kunder.

Løbende opdatering nødvendig

Mere end 100 projekter er kørt sikkert i mål, og det fælles omdrejningspunkt er Microsoft 365, der er meget mere end en onlineversion af den kendte kontorpakke. Platformen giver nemlig også virksomhederne adgang til en lang række samarbejds- og kommunikations-værktøjer samt ikke mindst integrerede løsninger til sikring af den enkelte medarbejders – ja, ikke blot arbejdsplads – men arbejdsrum.

TAGS
corona
covid-19
erhverv
erhvervsliv
hjemmearbejde
hjemmearbejdsplads
Hjemmekontor

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S