Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den moderne arbejdsplads stiller krav til virksomhederne

Flere og flere ansatte ønsker i højere grad mulighed for at arbejde uden for den virksomhed, hvor de er ansat. Det er en tendens, coronakrisen har været med til at styrke, og i dag er hjemmearbejde eller anden form for eksternt arbejde accepteret. Men det stiller krav til virksomhederne at sikre denne fleksibilitet.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Den moderne arbejdsplads i 3 trin

Hvordan ser it-arbejdspladsen ud nu og i nærmeste fremtid. Det ser vi på i en artikelserie i samarbejde med eksperterne fra den danske virksomhed Progressive. Her får du et overblik.

Artikel 1: Den nye arbejdsplads – nr. 11 

Den nye måde at arbejde på, de nye værktøjer. Den hybride arbejdsbeskrivelse vinder frem.

Artikel 2: Den sikre arbejdsplads – nr. 12

Hvilke konsekvenser har den nye måde at arbejde på generelt for rettigheder, regler og sikkerhed?

Artikel 3: De næste skridt: yderligere integration – nr. 13

Hvordan får man de mere specialiserede værktøjer integreret i den moderne arbejdsplads?

Coronakrisen har for altid ændret vores tilværelse og arbejdsliv. Selv om den på verdensplan har bragt megen lidelse og ulykke med sig, har den nemlig også betydet, at vi har fået øjnene op for helt nye måder at arbejde på.

Vi har for alvor indset fordelene i den hybride arbejdsplads og muligheden for at arbejde ikke bare, når vi har lyst til det, men også uanset hvor, vi befinder os.

Nok så væsentligt er det ligeledes en øjenåbner, som virksomhederne har taget til sig.

Allerede under krisen meldte eksempelvis internetgiganten Google ud, at det fremadrettet ville være op til medarbejderne selv, om de ønsker at arbejde fra kontoret eller fra hjemmet.

Indtil nu har det at arbejde hjemmefra mest været set som en nødløsning under for eksempel sygdom, men nu er hjemmearbejde bredt set fuldt og helt accepteret som en ressource, der både betyder højere grad af fleksibilitet og ofte også højere grad af effektivitet.

Permanent arbejdsplads i hjemmet

”Det betyder samtidig, at den typiske hjemmearbejdsplads skifter karakter fra at være et hjørne på køkkenbordet til at være en permanent arbejdsplads indrettet med samme faciliteter som på kontoret. Det gælder vel at mærke ikke blot sådan noget som skrivebord, stol og computer, men også internetforbindelse samt ikke mindst sikkerhed.”

Det siger Christian Mark, der er business manager i it-virksomheden Progressive A/S.

Her har man blandt andet specialiseret sig i netop sikkerhed samt cloudteknologi og ikke mindst Microsoft 365, der jo er det fælles omdrejningspunkt for langt de fleste danske virksomheder og deres medarbejdere.

Blandt andet på grund af applikationen Microsoft Teams, som i dag har afløst Skype for Business og gør det muligt at kommunikere via en lang række kanaler – eksempelvis videomediet, hvor anvendelsen er eksploderet under Coronakrisen.

Uafhængighed af både tid og sted

I dag er det helt naturligt, at vi kan forene det bedste fra to verdener i et arbejdsunivers, som er uafhængigt af tid og sted, uden at vi skal spekulere på den bagvedliggende teknologi. Hvad enten det gælder adgang til virksomhedens data eller de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger.

”Det er åbenlyst, at coronakrisen har boostet en række af de tendenser, vi allerede så inden krisen, men lige pludselig gik tingene så stærkt, at mange virksomheder ganske enkelt blev presset ud i den teknologiudfordring, det er at skabe hjemmearbejdspladser, som både er funktionelle og sikre,” siger Christian Mark videre.

Det er imidlertid en udfordring, Progressive allerede har løst for en lang række kunder.

Løbende opdatering nødvendig

Mere end 100 projekter er kørt sikkert i mål, og det fælles omdrejningspunkt er Microsoft 365, der er meget mere end en onlineversion af den kendte kontorpakke. Platformen giver nemlig også virksomhederne adgang til en lang række samarbejds- og kommunikations-værktøjer samt ikke mindst integrerede løsninger til sikring af den enkelte medarbejders – ja, ikke blot arbejdsplads – men arbejdsrum.

”Uanset om der er tale om en stor eller en mindre virksomhed, kan det være endog særdeles svært at holde styr på sikkerheden. Det er ikke nok at have en sikkerhedsløsning. Ledelsen skal også være sikker på, at den rent faktisk virker efter hensigten – og det gør den kun, hvis den løbende vedligeholdes,” fortæller Christian Mark videre.

Derfor har man hos Progressive lanceret et koncept, hvor man løbende kan monitorere kundernes løsninger.


”Det er afgørende med en sammenhængende løsning, hvor alle trusler bliver håndteret.”


Det betyder, at risikoen for virus, hackerangreb, phishing, malware og andre it-angreb mindskes markant. Det er nemlig vigtigt med en komplet beskyttelse af it-miljøet, som bygger på en løbende scanning af truslerne, noget der kan være svært at overskue for den enkelte virksomhed. Ligeledes er det vigtigt, at sikkerhedsløsningen dækker hele kommunikationsfladen helt ud til den enkelte medarbejder.

“Trusselsbilledet vokser hastigt med risiko for såvel hackerangreb som tyveri af data. Derfor er det afgørende med en dækkende og sammenhængende it-sikkerhedsløsning, hvor alle trusler bliver håndteret,” siger Christian Mark videre.

I takt med, at mere og mere arbejde udføres uden for virksomhedens beskyttende firewall, bliver det nemlig stadig vigtigere at have styr på sikkerheden, forklarer Christian Mark.

Medarbejderne ønsker fleksibilitet

En del af coronakrisens konsekvens er nemlig ikke blot, at virksomheder og arbejdspladser i perioder har været lukket ned af smitte-mæssige årsager.

Coronakrisen har også styrket interessen for en tilværelse, hvor der i højere grad end tidligere er en god balance mellem arbejdsliv og fritid, hvilket blandt andet betyder, at vi som medarbejdere i en virksomhed ønsker bedre mulighed for selv at tilrettelægge vores arbejdsdag.

“For mig at se, er der ikke nogen tvivl om, at denne fleksibilitet i høj grad bliver et konkurrenceparameter, når en virksomhed skal tiltrække kvalificeret arbejdskraft. Derfor er det også en tvingende nødvendighed, at virksomheden skaber trygge og sikre arbejdsrammer. Ikke blot i forhold til sikkerheden, men også i forhold til, at alle applikationer løbende opdateres for såvidt angår sikkerhed og funktionalitet,” forklarer Christian Mark. 

Teams som fælles kommunikationsplatform

Skype for Business har i en årrække været en fast bestanddel af værktøjskassen for mange virksomheder. Denne applikation er imidlertid nu udfaset til fordel for Microsoft Teams, der i mange henseender er det fælles omdrejningspunkt for såvel samarbejde som kommunikation. Både internt i en virksomhed og eksternt i forhold til samarbejdspartnere.

Microsoft Teams er nemlig – modsat Skype – mere end en isoleret applikation til kommunikation. Microsoft Teams kan betragtes som en samarbejdsplatform. Tjenesten giver, udover kommunikation, ikke blot mulighed for dokument- og informationsdeling, men eksempelvis også mulighed for at integrere med virksomhedens telefoniløsning og tredjeparts løsninger.

Dette er ligeledes en del af den kompetence, Progressive kan tilbyde sine kunder, og det er en tjeneste, der tilbyder meget høj grad af fleksibilitet for enhver virksomhed med medarbejdere, der arbejder både internt som eksternt.