Af Jan Skøt, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Noget af det sværeste i 3D-animationer er at lave levende væsners bevægelser på en overbevisende måde.
Man har blandt andet brugt en meget dyr motion capture metode, hvor personer i sort dragt bevæger sig med nogle særlige målemarkeringer sat på alle led.
Ved at filme dem fra alle vinkler og lade en supercomputer opbygge modeller af dem, kan man lave god 3D-animation.
Nu har to unge forskere fra et universitet i Texas lavet noget meget lettere, som du kan se på billedet. De laver en simplere model, der bruger helt almindelige videobilleder, som du selv kan have optaget.
Du skal lægge modelpunkter ind i alle led, markere hvor lemmerne peger hen, og hvis for eksempel hænder eller fødder er fast forankret.
Det skal du gøre i en række billeder. Derefter laver programmet en model, der kan lave rigtige 3D-billeder. De kan vendes og drejes, og som du kan se, er kroppens positurer meget realistiske.
Så i en ikke så fjern fremtid vil du kunne bruge din familie og venner som modeller i din hjemmelavede ”Return to Avatar”.