Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den komplette guide til Windows-netværk

Dyk ned i netfildelingens maskinrum med Alt om DATA.

Af Torben Okholm, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Netværk er blevet et af de mest essentielle elementer inden for computerverdenen. Glem processorer. Glem grafikkort. Glem hukommelse. Hvis du ikke har netforbindelse hjemme og på internettet, kan vi forudsige din reaktion. Man kan leve uden 3D-grafik og sågar uden den nyeste multicore-processor, men prøv at klare dig uden dit hjemmenet i en halv time, og man vil kunne høre dig skrige “Wikipediaaaaaa” ud i natten.

Vi ved, at du kan sammenstrikke dit eget hjemmenetværk. Et kabelnetværk er som at lege med Legoklodser. Et trådløst net er ikke meget mere indviklet, og det skyldes især, at wps reducerer det komplicerede til ikke meget mere end et tryk eller to på en knap. Hvis du ligner os, vil du måske lære din wpa-nøgle udenad og begynde at tænke selv.

Vores hensigt er at dykke ned i den dunkle verden, der rummer Windows-netværk og fildeling. Her taler vi ikke om Homegroup-systemet; Microsoft har været så venlig at gøre det nemt for os. Vi vil ned i det Windows NT-netværksystem, der ligger bag al fildeling i Windows. Det er sagen – ikke blot giver det viden om at jonglere med netværksdeling på Windows 7, uden for mange komplikationer dækker det også alt fra Windows NT, XP Server og helt op til Vista og Windows 8.

Det er et betryggende komplekst system. Når man forstår de grundlæggende elementer, er det nemt at sætte det op og opnå fuldstændig kontrol. Du vil kunne bestemme, hvem, hvordan og nøjagtig hvad, der bliver delt på dit netværk. Lad os heller ikke glemme muligheden for at begrænse, overvåge og genoptage adgangen. Som sagt er Homegroup udmærket, hvis man er interesse-ret i grundlæggende styring. Hvis du vil have den fuldstændige kontrol over sagerne, er tiden inde til at gå i gang med Windows fulde netværksfildeling.

Hvorfor ulejlige sig med at lære det hele på den svære måde, når Microsoft har gjort sig anstrengelser med at give os en nem løsning? Fordi det giver langt større fleksibilitet til gengæld for en lidt større investering i tid. Og når du har fået styr på de mere komplekse systemer, fungerer de som Homegroup-systemet. Du kan derfor selv vælge, hvor reguleret din adgang til fildeling skal være.

Sandheden er, at de netværk, der findes inden i alle Microsofts eksisterende produkter, er det samme underliggende system, der blev bygget ind i Windows NT i 1993. Som du ved, blev Windows NT kernen i Windows 2000, også kendt som NT v5, og derefter Windows XP som NT 5.1. Hele Windows-serien blev smeltet sammen med Windows Vista som NT v6 og så videre. Teknisk set bygger Windows 8, RT og Server 2012 alle på Windows NT v6.2.

Denne underliggende arkitektur for Windows NT er forblevet den samme. Sikkerheden bliver håndteret af Security Reference Monitor-systemet, der bruger Access Control Lists og unikke Security Identifiers (sid’er) til at orkestrere denne symfoni.

Bøvl i hjemmet

I årenes løb har Microsoft prøvet at forenkle opgaven med at styre netværksfildeling, hvilket efter vores mening kun har bidraget til forvirringen. Vi vil udnytte nogle af disse interface-ændringer, fordi de giver genveje til mappedeling, men vi styrer uden om Ho-megroup.

Homegroup er en strømlinet metode til at dele filer over et hjemmenetværk. I stil med trådløs netværks-wps bruger det en pin til veri-fikation mellem systemer. Det er glimrende, hvis man orker svære ticifrede pins og gider ændre alle standardmapperne, så man ikke skal dele dem med alle og enhver, hver gang man initierer det.

Det er ikke noget dårligt system, men det halser alligevel efter noget, der er mere fleksibelt. Det bekymrer os også, at det overlader adgang til fjernsystemer uden nogen yderligere kontrol af rettigheder. Det vil sige, at når en pc har fået adgang, har den altid adgang, uanset hvem der bruger den. Hvis pc A, der bliver brugt af Per, får adgang til pc B, kan lille Frederik få adgang til alt på pc B, når han går på pc A. Det hjælper ikke, at det er svært at diagnosticere netværksproblemer, mens de brugervenlige interface-elementer uden videre går på traditionelle netværk.

En del af dette nye system er det ret overflødige Angiv netværksplacering. Find det ved at vælge ‘Start’ > ’Kontrolpanel’ > ‘Netværk og Internet’ > ‘Netværks- og delingscenter’ og under ‘Vis dine aktive netværk’ vælge det aktuelle link til Privat/Arbejde/Offentligt netværk. Den eneste grund til at vælge Privat er, at det muliggør Homegroup. Arbejdsnetværk slår Homegroup fra.

Den offentlige netværksmulighed er nyttig, idet den låser netværksadgang til systemet, når der er tale om et netværk, man ikke har tillid til. På trods af dens halvskjulte væsen giver den en nyttig måde at slå Homegroup fra på, selvom Homegroup stadig vil være synlig i Navigationsruden til den yderste dag. Tak, Microsoft.

Gruppeknus

Når denne umage er overstået, kan vi vende vores opmærksomhed mod den måde, hvorpå Windows’ netværksfildeling virker. Vi be-gynder ikke ved begyndelsen, som man skulle tro. I stedet vil vi se på Windows’ Brugerkonti. Hvad i alverden har det med netværk at gøre? Jo, grupper, brugere og loginprocesser er centrale for Windows’ sikkerhedssystem. Man skal kunne tillade fjernadgang til systemer på tre niveauer.

Det første er de offentlige dele- mapper, som alle har adgang til. Det næste er adgang til gæstegrupper. Det gælder dem, der ikke har en brugerkonto. Endelig er der adgang til brugerkonti, der kræver, at man angiver adgangsrettigheder for at få adgang til delte mapper fra et fjernsystem.

Dette komplekse arrangement er meget fleksibelt, og den beskedne opsætning af bruger og gruppe er nem nok. Man kan oprette grupper, der alle har de samme adgangsrettigheder eller giver personlig adgang til filer og mapper på individuel basis. Det hænger også sammen med kodeordsbeskyttelse og styring af brugen af kodeord.

På et basalt niveau kan man oprette og styre brugere via Kontrolpanelet Brugerkonti. Hvis man ønsker det, er det også nemt at styre adgangsniveauet for Gæstekonti her. Vi foretrækker dog at gøre det via Computeradministration. Man skal enten skrive compmgmt.msc i Kør-dialogboksen eller højreklikke på ‘Computer’ på skrivebordet eller i Startmenuen og vælge sektionen ‘Lokale brugere og grupper’.

Det er også værd at nævne den sektion med delte mapper, der lever lige over lokale brugere og grupper. Når man opretter deling af filer og mapper, bliver de vist under Shares section. Det gør Computeradmini-stration til en god måde at styre de fleste aspekter af fildeling fra et sted. Hvis du deler mange mapper, kan det med tiden blive forvirrende at finde ud af, hvad du har delt og med hvem.

Shares har en liste over alt, hvad der er delt på et sted, og med al den styring, du har brug for. Højreklik på det, du vil dele, så kan du med det samme afbryde deling eller vælge ‘Egenskaber’ for at justere delingsfunktionerne. Med denne dialogboks kan du begrænse antallet af brugere, som kan have aktive sessioner.

Det vil som regel ikke være til gavn for hjemmebrugere, men der er situationer, hvor det kan være nyttigt, hvis det kniber med båndbredde, eller man har et stort antal brugere. Fanen Tilladelser for Share er også god til nemt at ændre adgangstilladelser for grupper og brugere. Du får næppe brug for at dykke ned i Sikkerhedsfanen, men her er der mere styring med, hvad brugere kan gøre med deling.

Netværksnavne

Det er et mindre punkt, men det er bestemt ikke indlysende. Når du roder rundt med netværk, bliver navnet på den pc, du arbejder på, angivet ved hjælp af Computeregenskaber. Højreklik enten på skrivebordsikonet eller Computer i Startmenuen, og vælg ‘Egenskaber’. Under Computernavnet klikker du på linket ‘Skift indstillinger’ – vi begriber ikke, at man ikke blot kan klikke på det i Egenskaber – og ænd-rer ‘Computernavnet’ til det, du vil se.

Du tænker måske også på Arbejdsgruppenavnet, der også kan ændres her. Da vi havde Windows 3 og 95, kunne man bruge det til at opdele pc’er i grupper og dermed gøre det umuligt for forskellige arbejdsgrupper at dele filer og tjenester.

I dag er begrebet arbejdsgruppe blevet elimineret, og det bliver i praksis ikke brugt. Det fremstår lidt tåget i dag, men dengang tog NetBIOS den afgørende føring inden for fildeling med den ekstra Microsoft SMB-protokol oven i hatten. Fra Windows 2000 og fremefter overflø-diggjorde Microsofts SMB-protokol NetBIOS og dermed behovet for arbejdsgrupper.

Selvom NetBIOS blev droppet bevarede man af hensyn til kompatibiliteten navnekonventionerne for computer og arbejdsgruppe. Små eller store bogstaver uden mellemrum, ikke længere end 15 tegn med begrænsninger vedrørende specialtegn, hvilket vil sige stort set ingen tegnsætning, bortset fra en tankestreg.

Ikke ret avanceret

Det mest forvirrende aspekt ved fildeling i Windows er at skifte til den korrekte tilstand, således at pc’en vil acceptere kodeords-forbindelser. Det ekstremt grundlæggende begreb er begravet i sektionen ‘Rediger avancerede delingsindstillinger’, der kan findes uden for sidepanelet i Netværks- og delingscentrets kontrolpanel. Man får bedst adgang til det ved at højreklikke på ikonet ‘Besked om net-værk’, vælge ’Åbn Netværks- og delingscenter’ og klikke på ‘Skift avancerede netværks- og delingsindstillinger’.

Der er en liste over meget vigtige funktioner her, og mange af dem skal indstilles korrekt, hvis fildeling skal virke. Læg mærke til, at disse funktioner bliver gentaget over to separate sektioner her. Den ene dækker netværksplaceringen for hjem/arbejde, og den anden nedenunder dækker arbejde i et offentligt netværk. De to første muligheder – Slå netværkssøgning til og Slå fil- og printerdeling til – giver forhåbentlig sig selv. Man skal vælge dem begge, hvis det skal virke.

Funktionen ‘Deling af mappen delte filer’ er interessant. Hvis man vil have en enkel måde at dele filer på, er dette en glimrende mulig-hed. Mappen eksisterer allerede i {system drive}:BrugereOffentlig. Alle, der er forbundet med det samme net som du selv, kan kopiere, flytte og slette gamle filer i disse offentlige mapper. Det er ikke den eneste metode, men den er nem og værd at overveje.

Vi skøjter uden om de næste to muligheder. Mediedeling har vi tidligere dækket, og mediestreaming betyder, at man styrer funktio-nerne i Windows Media Player og generiske dlna-funktioner. Fildelingsforbindelserne sætter vi til 128-bit-kryptering af hensyn til sikker-heden. Så vidt vi ved, burde det fungere korrekt med stort set alt.

‘Slå adgangskodebeskyttet deling fra’ er vigtig. Hvis du vil lade alle få adgang til delte mapper med gæsteadgang, kan du vælge at slå den fra. Det er ligesom offentlig mappedeling, og den gælder for alle de mapper, du markerer til gæsteadgang.

Hvis du vil vise alt til alle og enhver på dit hjemmenet, er dette langt den nemmeste metode til fildeling. Du bevarer stadig fuld kontrol over, hvem der må slette filer på din server eller computer, ved at justere indstillingerne eller begrænse adgangen ved at markere dem kun til registrerede bruge-re.

Endelig skal Hjemmegruppeforbindelser være slået fra, så vi kan styre og oprette vores egne brugertilladelser og shares. Dette er lidt forvirrende. Selv når funktionen er slået fra, er alle Hjemmegruppe-elementerne synlige i Windows. Det virker, som om Microsoft tilføjer det hele uden at tænke over det.

Det sidste element, vi vil nævne her, er, hvis du vil have blandet adgang til folk med kodeord – til sikre sager – og folk, der skal have gæsteadgang uden kodeord. Vi har for eksempel brugt en delt dokumentmappe, som alle kan få adgang til uden kodeord. Backup-mapper kræver kodeord, således at man ikke kan slette eller fjerne filer.

Til denne opsætning skal du slå Windows’ gæstekonto til. Det kan man gøre på to måder: Den ene går via the ‘Startmenu ‘> ‘Kontrol-panel’ > ‘Brugerkonti’ > ‘Tilføj eller fjern brugerkonti’ > ‘Gæstekonto’. Teknisk set kan det også aktiveres via Brugere-sektionen i Compu-teradministration. Gæstebrugeren er allerede oprettet, men du skal dobbeltklikke på den og fravælge boksen ‘Kontoen er deaktiveret’. Sammen med ‘Slå adgangskodebeskyttet deling fra’ giver det gæsteadgang til mapper markeret gæsteadgangsrettigheder.

Som brødre vi dele

Nu, da systemet fungerer, er du klar til at oprette kodeords-beskyttede brugere og oprette gæstedeling foruden kodeordsbeskyttet mappedeling. Det beskriver vi i gennemgangene, men det kodeordsbeskyttede system kræver oprettelse af en passende brugerkonto med kodeord.

Det forvirrende her er, at brugerkontoen, som man opretter, skal matche det samme navn som fjernsystemets brugerkontonavn. Ellers vil du se, at fjernsystemet enten bliver begrænset til gæsteadgang eller bliver helt blokeret. Det kan føre til den sære situation, hvor man bruger det samme kontonavn på flere computere, og de alle skal forbindes til netværket ved hjælp af den samme konto.

For at øge forvirringen kan vi nævne, at når du har oprettet den samme brugernavn-konto, behøver fjernbrugere ikke logge på med de samme oplysninger. I stedet kan man oprette brugernavn og kodeord, der er nemmere at huske, og som stadig fungerer ved log-on.

Det kan man for eksempel bruge, når mere end en person bruger en computer med den samme konto. De ekstra oplysninger sætter folk, der kender dem, i stand til at få adgang til yderligere deling. Vi er sikre på, at der findes andre modeller, som man kan bruge, men det er den mest indlysende.

Når man slår deling af en mappe eller et drev til, vælger man den pågældende mappe og bruger Hjemmegruppe-delingssystemet, der er funktionen ‘Del med’ > ‘Bestemte personer…’. Her kan man nu tilføje gæster og bestemte brugere og give dem læse/skrive-tilladelser.

Gør det rette

Man bør overveje, hvad man vil dele over sit netværk, og hvordan det deles op på den lagerkapacitet, serveren eller pc’en har. Deling kan indlejres, således at man kan kodeordsbeskytte en hel dokumentmappe, men derefter gæstedele en enkelt mappe i den til offentlig adgang, for eksempel en ‘fotografier’-mappe.
Vi foretrækker denne gammeldags form for deling frem for de kunstige

Hjemmegrupper med de unødvendige pins og ekstra grænseflader. Men det skal siges, at det virker bedst med en central server, som hver net-pc er tilsluttet.
I det tilfælde betyder det, at man kun skal administrere en server, selvom også det kan forenkles ved genbrug af en enkelt adgangskonto.

Man kan bygge sin egen hjemmeserver ved hjælp af den glimrende HP Proliant MicroServer eller blot lave den på baggrund af en gammel laptop – løsinger, der ikke er særligt dyre.

Man kunne naturligvis bruge et nas, men de koster ikke meget mindre end en komplet serverløsning. Uanset hvilken vej du vælger, vil deling af filer over dit netværk kun gøre dit liv nemmere. Det er ikke blot en nem måde at dele filer med andre på, det åbner også for nemme løsninger til backup, streaming af medier, cloud-lager og centraliseret masselager, der er uafhængigt af maskiner.

1. Avancerede indstillinger

Højreklik på ikonet Netværksbesked, vælg Åbn Netværks- og delingscenter. Klik på ‘Rediger avancerede delingsindstillinger’. Den hurtige liste er: registrering til, deling til, offentlig fra, medier, 128-bit-kryptering, kodeord fra, Brug brugerkonti.

2. Konsollen

Vi skal bruge Computeradministration meget. Højreklik på Startmenu, Computer, og vælg ‘Administrer’. Åbn Lokale brugere og grupper, og vælg ‘Brugere’. Vi skal også se på Grupper og Delte mapper.

3. Tilføj en bruger

Det er enkelt at oprette en ny brugerkonto. Højreklik på et tomt område i boksen, og vælg ‘Ny bruger...’ Brugernavnet skal matche kontonavnet på fjern-pc’en. Du kan give den et venligt navn og det altafgørende kodeord.

4. Opret en gruppe

Du kan give adgang til de samme grupper af brugere ved at oprette grupper og tilføje brugerne. Vælg ‘Grupper’, højreklik og vælg ‘Ny gruppe...’. Vælg et navn, og klik på ‘Tilføj...’-knappen. Tilføj de brugere, du vil have i den nye gruppe.

5. Tilføj brugere

Vi ser denne dumme dialogboks igen. Klik ‘Avanceret’ og derefter ‘Søg nu’. Det viser listen over brugere, du kan tilføje. Hvis du vil, vælger du ‘Objekttyper’ og fravælger ‘Indbyggede sikkerhedskonti’ for at forenkle listen. Vælg de relevante, og klik ‘OK’.

6. Tjek dine Shares

Til sidst ser vi på gruppen Delte mapper. Det er en god ide at klikke på ‘Shares’, for den opregner alle mapper og drev, der er markeret som delte på systemet. Der er allerede et standardnummer, og de er system-shares, der kun er til standardbrugeren.

1. Gæstekonti

Sørg for, at dit system har en aktiv gæstekonto. Vælg ‘Kontrolpanel > Brugerkonti >Tilføj eller fjern brugerkonti’. Gæstekontoen bliver vist her, og den vil være aktiv eller inaktiv. Du skal aktivere den, før du fortsætter.

2. Gæsteadgang

Højreklik på ikonet ‘Besked om netværk’ for at ændre delingsindstillingerne, vælg ‘Åbn Netværks- og delingscenter’. Klik på ‘Rediger avancerede delingsindstillinger’. Offentlig deling kan slås fra, men husk at vælge ‘Slå adgangskodebeskyttet deling fra.

3. Tilføj gæster

Lad os gæstedele en mappe. Opret en offentlig mappe, højreklik på den, og vælg ‘Del’ > ‘Bestemte personer…’ . Det er Hjemmegruppe-interfacet, og du kan vælge ‘Alle’ og klikke ‘Tilføj’. Gæste-funktionen virker lige så godt.

4. Indstil læse/skrive

Når en bruger bliver tilføjet på denne måde, kan du indstille adgangsgraden via Tilladelsesniveau. Klik på pilen ved siden af ‘Læs’ og vælg Læse/skrive, så gæstebrugere kan kopiere filer ind i og ud af den offentlige mappe.

5. Og del

Når disse indstillinger er i orden, klikker du på ‘Del’, så bliver mappen tilgængelig for alle på det lokale netværk. Det afsluttende vindue viser netværksstien til mappen og tilbyder nogle enkle metoder til at sende til andre mennesker.

6. Begrænsede muligheder

De indbyggede Hjemmegruppe-funktioner gør deling nemmere, men ulempen er, at de giver mindre kontrol med, hvordan den delte mappe bliver lavet. Hvis mappen allerede ligger i en share, kan man ikke oprette en separat listet delt mappe på denne måde.

1. Tjek din bruger

Før vi opretter en brugerkonto, skal vi tjekke navnet på fjernbrugerkontoen, så de stemmer. Det nemmeste er at åbne Startmenuen og se navnet i toppen af menuen, eller tjekke Brugerlisten i administration.

2. Brugeradgang

Bevæbnet med det rette Brugernavn åbner vi Computeradministration, går til ‘Brugere’, klikker på et tomt område og vælger ‘Ny bruger...’. Føj dette navn til Brugernavnet og vælg et kodeord. Klik ‘Opret’ for at føje den nye bruger til system.

3. Kompleks deling

Opret en mappe på dit drev. Højreklik på den, vælg ‘Egenskaber’ > ‘Fanen deling’ > ‘Avanceret deling…’, og klik på ‘Del denne mappe’. Du kan give den det navn, der kommer frem i netværksmappen, og begrænse det maksimale antal brugere.

4. Brugere og Grupper

Klik ‘Tilladelse’, og fjern ‘Alle’. Det næste er fjollet: Klik ‘Tilføj’ > Objekttyper…’, fravælg ‘Indbyggede sikkerhedskonto’, og klik ‘OK’. Gå til ’Avanceret’ > ‘Søg nu’. En liste over alle tilgængelige Brugere og Grupper kommer frem.

5. Indstil tilladelser

Vælg så mange brugere og grupper, du ønsker at dele med, og klik ‘OK’ > ‘OK’. Nu kan du indstille læse/skrive-tilladelser for den mappe pr. bruger. Vi har aldrig forstået meningen med Afvis, men den er der måske for at genere folk?

6. Sikkerhedsspørgsmål

Klik ‘OK’ efterfulgt af ‘OK’, så bliver mappen nu delt med den viste sti inden i netværksmappen. Det sidste, man skal bemærke, er fanen Sikkerhed. Det kan virke forvirrende, for der synes at være dobbelte tilladelser. Den tager sig imidlertid af lokal adgang snarere end netværksdeling.

7. Computer Management

Højreklik ‘Computer’ i Startmenuen, og vælg ‘Administrer’. Gå til ‘Delte mapper’ > ‘Shares’, og dobbeltklik på den share, du har oprettet. Klik på fanen ‘Tilladelser for share’. Det giver en liste over de Grupper og Brugere, du tidligere har tilføjet.

8. Afsluttende øvelser

Vælg ‘Sessioner’ og ‘Åbn filer’, så får du lister over de aktuelt forbundne og aktive registrerede brugere eller gæster. Højreklik en session, og du kan vælge at lukke den. Under Åbn filer er ‘spools’ printeropgaver, der står i kø.

9. Fjernforbindelse

Nu mangler du kun at fjern-logge på fra dit netop registrerede system. Du er måske nødt til at logge af og på igen, hvis du har ændret kodeord eller andre detaljer, men ellers skal du blot skrive brugernavnet og det kodeord, du har valgt.

Det, vi leger med i dag, går ud over blot almindelige Windowssystemer – gode nyheder, efter vores mening – til næsten alle enheder, der skal sluttes til et netværk. Hvis du har en Apple iPhone eller iPad, en Android-enhed eller sågar Mac- og Linux-maskiner, kan de alle spille smukt sammen.

Grunden til, at de alle samarbejder som i Thylejren, går tilbage til NetBIOS’ dage og behovet for at forbinde dos-pc’er til andre enheder på et netværk. For at få alle til at holde hinanden i hånden og synge sange skabte man Samba. Hvis du kender navnet, skyldes det, at Samba eksisterer i dag over det hele, for det er et open source-system til netværk.

Samba gør det muligt at forbinde næsten enhver enhed til et Windows-netværkssystem med enten gæsteadgang eller ens egne kodeordsbeskyttede brugerkonti. Desværre kan man implementere Samba-delen af apps og lignende på mange forskellige måder. Med det mener vi rædsomme måder. Normalt er den nemmeste måde at få forbindelse på at bruge Windows- ip-adresse til pc’en. Hvis du har en server, kan du knytte den til en permanent ip-adresse via routerens dchp-indstillinger.

Gode apps leverer NetBIOS-navnet på pc’en i en liste over netværkssystemer, men ikke altid. Mange nas-enheder kører også en implementering af Samba – via deres BSD-baserede OS – så de kan få forbindelse over Windows-netværket. Derfor kan de også levere Bruger/Gruppe-strukturer og adgangsbegrænsninger.

En interessant mulighed med delte mapper er at kombinere dem med Dropbox, Box eller en lignende internet-lagertjeneste. Den kører bedst med en hjemmeserver, og den giver et universelt cloud-system med filer til alle i hjemmet, men også synkroniseret til andre enheder, der kører lagertjenesten.

Det er naturligvis begrænset af tjenestens kapacitet. Dropbox giver mellem 2 GB og 18 GB gratis. Box giver 5 GB, og Microsoft SkyDrive giver 7 GB. Alle disse kan udvides mod en månedlig betaling, og det giver en interessant, nem og sikker måde at del filer med alle og enhver.

Noget lignende er at bruge en delt mappe til backup og synkronisering. Vi anbefaler et sejt program ved navn Syncback fra 2brightsparks.com. Man kan få fuldt funktionsdygtige gratis og betalte versioner, og det virker på flere måder. Den første er et reelt backupregime, der kopierer ændrede filer til en fjern, delt mappe. Den anden er synkroniser-tilstand, hvor den synkroniserer filerne på systemet med en fjernmappe. Man kan arbejde lokalt på dokumenter og få dem automatisk opdateret på en fjernmappe, så andre også kan få adgang til dem.

Hvis du har oprettet fjernbrugerkonti, er der ikke langt til at give folk fjernadgang til en pc via Windows’ Remote Desktop RDP-system. Under Grupper finder man Brugere af Fjernskrivebord. Hovedbrugerkontoen har som standard allerede denne adgang, men man kan tilføje andre brugere til denne gruppe og give dem fjernadgang. I Computeradministration vælger man ‘Tilføj > ‘Avanceret’ > ‘Søg’ og vælger brugeren.

Man skal også tilvælge Fjernskrivebord til systemet. Den nemmeste måde at gøre det på er at højreklikke på ‘Computer-genvejen, vælge ‘Egenskaber’, klikke ‘Avancerede systemindstillinger’ > ‘Fjern’ og sikre sig, at ‘Tillad forbindelser’ er slået til. Hvis du bruger Windows XP eller ikke-Windows-enheder, skal du vælge den midterste mulighed.

Netværk og problemer hænger sammen. Hvis det ikke er en gammel router, der skal resettes, er det en skør indstilling, som man har glemt at sætte flueben ved, og som blokerer en port. Et vigtigt problem med Windows’ fildeling er, at så mange af funktionerne bliver spredt over så mange forskellige dialogbokse og områder i Windows. Kommer du ud for problemer med at få forbindelse til en fjern-pc eller en share? Lad os gennemgå de områder, der kan være grunden.

Man bør altid tjekke de fysiske aspekter. Mens vi skrev dette, kunne vi ikke få adgang til serveren, fordi den havde lukket ned. Tjek også routere, stik og, hvis du kan, gå på internettet for at tjekke den generelle netfunktion. Oftest kommer pc’ens navn frem i netværksmappen næsten med det samme.

Hvis den fysiske side er i orden, men pc’ens navn ikke kommer frem i netværksmappen, er problemet temmelig banalt. Tjek indstillingerne for ‘Avanceret deling’ i Netværks- og delingscenter, og at netværkssøgning og fildeling begge er slået til. Hvis de er det, kan du også tjekke, at Fil- og udskriftsdeling er slået til i din firewall. Windows Firewall kan virke afsindigt kompleks, men tjek Privat-profilen, og at (SMB-In/Out) er slået til.

Hvis du er sikker på, at alt er forbundet og fungerer korrekt, de grundlæggende indstillinger er i orden, og firewallene har de rigtige porte åbne, kan vi dykke ned i de almindelige grunde til at afvise en deling. Den hyppigste er, at Windows leverer en dialogboks, der siger, at der ikke kan etableres adgang, og foreslår en løsning på problemet. Det kan ske i en række tilfælde, og det hænger sammen med den måde, man får adgang til fjerndelingen på.

Det første scenario er, at nogle blot prøver at komme på pc’en som gæst. De to store årsager er, at gæstekontoen enten ikke er blevet oprettet, eller at den er slået fra. Det andet er, at ‘Slå adgangskodebeskyttet deling til’ er valgt, således at kun registrerede brugere kan blive forbundet. Hvis du bruger offentlige mapper, skal du sørge for, at Hjemmegruppe-forbindelser er korrekt valgt.

Hvis en registreret bruger ikke kan få adgang til et system, er det sikkert, fordi kontonavnene ikke stemmer korrekt, eller at kontoen ikke er tilgængelig i fjernsystemet. Hvis en registreret bruger ikke kan få adgang, men kan komme på systemet, er dennes konto sandsynligvis med på listen over tilladelser.

[themepacific_accordion]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Jargonen pakket ud

[/themepacific_accordion_section]
[themepacific_accordion_section title="Fakta"]

Top tips

[/themepacific_accordion_section]
[/themepacific_accordion]