Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Den intelligente by lurer i horisonten

Smart Cities er et begreb, vi kommer til at høre meget mere om i de kommende år. Målet er at gøre vores byer intelligente, og det kommer til at ske i tæt samarbejde med producenterne af it-hardware. Blandt andre D-Link, der ser sig selv som aktør på dette nye område.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Hvis man kigger på en oversigt over verdens mest intelligente byer, topper New York, London, Paris, Boston og San Francisco. Det er en imponerende Top 5-liste, og først nede på en 27. plads kommer København. Opgørelsen fremgår af IESE Cities in Motion Index 2017, men med de ambitioner blandt andre overborgmester Frank Jensen har, skal København nok rykke et par pladser op.

Ambitionerne for digitalisering af den danske hovedstad er høje, og flere producenter står naturligvis på spring for at byde ind med relevant teknologi. Blandt andre D-Link, hvor man er ganske klar over, at teknologi kan benyttes til både at gøre byer mere smarte og ikke mindst mere grønne.

D-Link er nok mest kendt for at levere netværksudstyr til såvel virksomheder som private, men ifølge Neil Patel, der er chef for forretningsudvikling, ønsker virksomheden også at spille en markant rolle i den digitale infrastruktur, der kommer til at tegne fremtiden i vores byer – og det er ikke kun en fremtid for København, men på sigt også en fremtid for andre større, danske byer.

Han understreger dog, at det er vigtigt, at udviklingen af teknologien til de intelligente byer foregår i samarbejde med byerne selv. Som leverandør af teknologi skal producenterne forstå, hvad byerne har brug for, således at det er muligt at specialudvikle og skræddersy elementer til individuelle behov.

Danmark er på forkant

Rundt omkring i verden er man begyndt at få øjnene op for de mange muligheder for intelligente løsninger i byrummet. Det gælder den intelligente trafikstyring, men i høj grad også hvordan vores energisystemer kan optimeres til at understøtte den grønne omstilling. Og netop her har Danmark en fordel. Det mener Henrik Madsen, der er professor og leder af CITIES-centret på Danmarks Tekniske Universitet.

”I Danmark har vi en enestående mulighed for at bruge vores egne byer til at vise omverdenen mange af fremtidens løsninger for intelligente energisystemer. Vi kan relativt let implementere intelligente og integrerede energisystemer, og desuden er vi ret langt fremme i forhold til brug af it-løsninger. Det er min fornemmelse, at både byerne og befolkningerne rent faktisk ønsker at være grønne, men samarbejdet mellem de involverede parter skal intensiveres, hvis teknologien skal kunne understøtte den udvikling”, siger han.

Samarbejde er vigtigt

Selv om der er et stykke vej igen, før vi for alvor kan kalde vores byer intelligente, er det i disse år, de teknologiske grundsten bliver lagt. Men ifølge Henrik Madsen kræver det langsigtede samarbejder mellem byer, interesseorganisationer og ikke mindst teknologiproducenter at udvikle teknologien til fremtidens intelligente byer. Andre dele af verden er ofte dataintelligente i forhold til eksempelvis mobilitet, men de er bagud, når det gælder om at indtænke grønne, intelligente og integrerede løsninger. I Danmark kan vi derfor udvikle og teste unikke grønne løsninger, som vi kan eksportere til resten af verden.

Ifølge D-links nordiske salgschef Lasse Haizmann er der endvidere initiativer i gang således, at udstyr fra de forskellige producenter vil kunne tale sammen. Det er ganske enkelt en nødvendighed, hvis det skal give mening at arbejde med et koncept som Smart Cities.

Han mener klart, der er en udfordring i, at meget udstyr i dag ikke taler sammen, men når vi f.eks. kigger på de beacons, der bliver en central del af det digitale bybillede, er de ganske enkelt nødt til at kunne tale sammen. GPS-signaler har vist sig at være for ustabile til at understøtte eksempelvis intelligente biler og trafikstyring. Derfor er fremtidens intelligente byer afhængige af pålidelige og robuste sensorer samt beacons.

d-link D-Link DSP-W115 smarte stikkontakt (testet i AOD nr. 6/18) gør det hurtigt og nemt at forvandle hjemmet til et smart hjem.

Vejret som udfordring

”Beacons er små enheder, der udsender signaler, som smartphones og intelligente biler kan opfange og reagere på, og det er noget, der arbejdes intenst på at udvikle lige nu. Beacons kan give nøjagtig positionering i trafikken, og der kommer ikke til at gå mange år, før vi kommer til at se dem ved vejkryds og lyskurve.

Men et beacon ved et vejkryds er afhængig af en styringsboks i vejsiden, og her har det danske vejr vist sig at være en udfordring. Derfor er det vigtigt at udvikle robuste, industrielle switches, som kan tåle det danske klima,” siger Neil Patel fra D-Link.

Han mener også, vi vil se et stigende behov for centrale hubs, der kan samle og distribuere data lige fra miljøsensorer til intelligente skilte og overvågningskameraer. Derudover vil de selvkørende biler levere stadig stigende mængder af data om aktuelle vej- og trafikforhold, som skal kommunikeres til andre køretøjer for at kunne opdatere deres navigations- og trafiksystemer. Fordi dataudvekslingen kommer til at gå begge veje, vil det være en fordel at udvikle højkapacitets-beacons, der kan fungere som ekstra backup til mobilnetværket.