Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mens antallet af +25-årige på de sociale netværkstjenester er steget markant den seneste tid, er antallet af unge mellem 15 og 24 år modsat dalet. I forhold til sidste år har 5% færre i denne aldersgruppe således oprettet en profil på sider som Facebook, MySpace, Twitter m.fl. Det viser en undersøgelse fra Ofcom.
Det kunne måske bekræfte den næsten stensikre tendens, at når de gamle overtager en trend bliver den straks uinteressant for de unge. Hvor Facebook og lignende netværkstjenester tidligere var de unges tumleplads, må de nu finde sig i at blive invaderet af Moster Tove og Onkels Bjarnes seneste feriebilleder fra Gardasøen samt nysgerrige forældre, der kigger dem over skulderen.
Da det generelle internetforbrug hos de unge tilsyneladende ikke er faldet, kunne statistikken indikere, at de ældre generationers indtrædelse på sociale netværkstjenester skræmmer en del af de unge væk.