Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

De 10 fedeste elbiler du kan købe i 2020

Fra de dyreste til de billigste. Her er 10 biler du bør overveje, hvis du går elektrisk i 2020.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

2020 bliver et stort år for elbiler. Næsten alle de store bilproducenter er klar med en model. Der vil være mulighed for at vælge alt fra minibiler til store SUV''er, ligesom priserne vil spænde fra det fornuftige til det absolut vanvittige.

Og så er det jo samtidig rigtig dejligt, at regeringen netop har droppet afgiftsstigningerne, så elbilerne ikke stiger i pris fra næste år.

Vi har samlet de 10 elbiler, som vi på papiret synes ser mest spændende ud. Selvfølgelig fuldstændig subjektivt valgt. Går dine præferencer i anden retning eller synes du vores valg er helt og aldeles hen i vejen, så skriv gerne din kommentar nedenfor.

Vi starter med de dyreste ...

1. Fattigsmands Porsche på el
Porsche Taycan 4S

Porsche Taycan 4S. Porsche Taycan 4S.

4S er discount-versionen af Porsches hundedyre elbil, Taycan.

Designet er stort set identisk, men den er lidt lettere og lidt langsommere.

Vild acceleration

Bilen kommer i to versioner. Standardmodellen har 79,2 kWh-batteri samt to motorer, der leverer 429 hestekræfter (320 kW).

Performance-udgaven har 93,4 kWh-batteri og motorkraft på 563 hestekræfter (420 kW).

Begge varianter har tophastigheder på 250 km/t og kan accelerere fra 0-100 km/t på 3,8 sekund.

Rækkevidden skal være på 407 kilometer for standardmodellen og 463 kilometer for performance, ifølge WLTP-målingerne.

Porsche Taycan 4S er klar i foråret 2020. En dansk pris er endnu ikke offentliggjort, men det er meldt ud at den bliver 80.000 dollars billigere end topmodellen, og så lander vi sandsynligvis på omkring 1,4 millioner danske kroner. Med andre ord lidt af et røverkøb.

2. Sportsbil med boost
Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback. Audi e-tron Sportback.

Audi e-tron Sportback er klassisk Audi i sit design. Den coupéagtige udformning af karrosseriet og den mindre strømningsmodstand bag bilen som denne giver betyder at e-tron Sportback kan køre op til 438 km (med dansk standardudstyr) på en batteriopladning.

Batterisystemet i Audi e-tron Sportback 55 quattro kan lagre 95 kWh energi brutto (86,5 kWh netto) og arbejder med en nominel spænding på 396 V. Audi e-tron Sportback 55 quattro kan oplades med op til 150 kW DC. På lidt under en halv time kommer batteriet dermed op på 80 % af sin kapacitet

Bilen fås i to versioner. Den kraftigste med med 360 hk og et drejningsmoment på 561 Nm. En boostfunktion giver 408 hk og et drejningsmoment på 664 Nm i 8 sek., og dermed klarer e-tron Sportback spurten fra 0 til 100 km/t. på 5,7 sek. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 200 km/t.

Avancerede lygter

Bilen udmærker sig desuden ved digitale Matrix-LED-forlygter, som inddeler lyset i bittesmå pixels. Det digitale lys kan generere dynamiske ”leaving og coming home”-animationer, der bliver vist som projiceringer på en væg eller på jorden. Det kan også vise kurve-, by- og motorvejslyset som varianter af nærlyset med største præcision og supplere med fjernlyset med en endnu mere nøjagtig afblænding af andre trafikanter. På firesporede veje skaber vognbanelyset et lystæppe, som oplyser bilens egen vognbane med ekstra meget lys, Det tilpasses dynamisk ved vognbaneskift.

Som ekstraudstyr fås også virtuelle sidespejle, der består af holdere med små kameraer.

Audi e-tron Sportback 55 og e-tron Sportback 50 lander hos de danske forhandlere i foråret 2020. I Tyskland starter priserne fra 71.350 euro. Direkte omregnet er det 533.192 kroner, men med afgifter oveni kommer vi nok tættere på 700.000 kroner.

Læs mere om Audi e-tron Sportback her.

3. Voldsom Volvo
Polestar 2

Polestar 2. Polestar 2.

At den går direkte efter Tesla-kunderne lægger producenten ikke skjul på.

Polestar er Volovos toptunede skude er en direkte konkurrent til Model 3, og specifikationer lægger således tæt af op ad Long Range modellen.

Polestar 2 har 78kWh-batteri og en motor, der yder 300kW med 408 hestekræfter og 660 Nm. Den går fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder.

Opladningen sker ved maksimalt 150kW, Det er højt, men ikke helt så højt som Model 3, der i teorien kan oplade med 250kW. Rækkevidden er endnu ikke meldt ud.

Google ombord

Der vil desuden være underholdningssystem baseret på Googles nye Android Automotive platform samt Phone as a key, som brugerens mobil fungere som nøgle.

Polestar 2 er klar til næste år, på visse markedet i hvert fald. Den kan bestilles online og hos vores nabolande bliver priserne 469.000 norske kroner eller 659.000 svenske kroner. En dansk pris på under 500.000 kroner for en basismodel vil således ikke være urealistisk.

4. Elektrificeret klassiker
Mustang Mach-E

Ford Mustang Mac-E. Ford Mustang Mac-E.

Den tager afsæt i en af Fords helt store klassikere, Mustang, med signaturtræk som den lange, kraftige kølerhjelm, linjerne langs siden, de aggressive forlygter og de karakteristiske tredelte baglygter.

Mustang Mach-E vil kunne fås i både baghjuls- og firehjulstrukne udgaver og i versioner med udvidet batteripakke. Den baghjulstrukne med udvidet batteri har rækkevidde på op til 600 km målt efter WLTP-normen. Firehjulstrukne modeller med udvidet batteri vil yde 337 hk (248 kW) og have et drejningsmoment på 565 Nm.

Ford vil også tilbyde elbilen i en særlig performance-udgave ved navn Mustang Mach-E GT, der vil kunne klare 0-100 km på under 5 sekunder samt anslåede 465 hk (342 kW) og et drejningsmoment på 830 Nm.

Alt det nyeste

Der er mulighed for masser af indvendigt lir som premium B&O-anlæg, Ford SYNC-infotainment. Det hele styres fra en stor 15,5” skærm, som kan betjenes både med touch og stemmestyring. Der er også trådløs adgang til Apple CarPlay og Android Auto.

Med Phone as a Key kan ejerens smartphone bruges som nøgle. Indenfor en vis afstand og låser den automatisk bilen op og starter motoren, uden at mobilen skal findes frem.

Mustang Mach-E forventes lanceret i Danmark i december 2020, men kan bestilles fra sommeren 2020. Prisen for Ford Mustang Mach-E begynder fra 451.897 kroner med 75 kWh og baghjulstræk. Den kan dog vise sig at blive billigere grundet det netop vedtegne afgiftsstop på elbiler.

Læs mere om Ford Mustang Mach-E her.

5. Rummelig Tesla til familien
Tesla Model Y

Tesla Model Y. Tesla Model Y.

Vi kommer også til at se en ny model fra Tesla næste år.

Model Y er Elon Musks bud på en kompakt SUV, der i sit design befinder sig et sted mellem Model 3 og Model X. Ligesom Tesla Model X er der plads til op til syv personer i den nye bil.

Der vil være flere versioner at vælge imellem. Model Y kan med to motorer og firehjulstræk, eller med en motor og baghjulstræk.

Long Range versionen giver dig 540 km (WLTP) på en opladning. Standardmodellen klarer 370 km på en opladning. Via Teslas Superchargere vil bilerne kunne oplade batteriet til en rækkevidde på 270 km på 15 min.

Model Y Performance når 0-100 km/t på 3,7 sekunder, og har en topfart på 241 km/t. Standardmodellen klarer 0-100 km/t på 6,3 sek. og har en topfart på 193 km/t.

Først de dyre

Du kan allerede nu bestille og konfigurere din Tesla Model Y. Den vil dog først være klar i slutningen af 2020. Og i Danmark vil det i første omgang være de dyre modeller, der er klar. Det gælder Long Range, som koster cirka 485.000 kr. (47.000 dollars), Dual Motor 4x4 til cirka 520.000 kr. (51.000 dollars) og Performance til cirka 620.000 kr. (60.000 dollars). Standardmodellen kommer til at koste cirka 430.000 kroner, men er først klar i 2021.

6. Luksusbil fra Lexus
Lexus UX300e

Lexus UX 300e. Lexus UX300e.

Det bliver under luksusbrandet Lexus at Toyota lancerer sin første fuldt elektriske bil.

Det bliver en elektrificeret version af den høje crossover UX300. I stedet for en benzinmotor vil den have en elmotor med kraft på 150 kW. Det svarer til lidt over 200 hk. Momentet er 300 Nm.

Strømmen lagres i et batteri på 54,3 kWh, der ifølge producenten kan levere en rækkevidde på 400 km. Det er dog efter NEDC-skalaen, så man skal nok nærmere regne med 320-350 km.

Opladningen klares derhjemme med 6,6 kW eller ved en hurtiglader med maksimalt 50 kW. Umiddelbart lidt sløjt i forhold til at mange af konkurrenterne kan lade ved 100-150 kW.

Styr på støjen

Bilen er dog fuld af luksus indvendig. Der er arbejdet en del med støjisolering og lydoptimering, så vindstøj minimeres, mens vigtige lyde fra omgivelserne fremhæves, så man er opmærksom på, hvad der sker omkring bilen.

Lexus UX300e kommer på markedet i slutningen af 2020. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Læs mere om Lexus UX300e her.

7. Fiks lille japaner
Honda e

Honda e. Honda e.

Vi vil glæde os til at se den fikse Honda e ruller over vejene. Honda har virkelig vovet sig ud i et anderledes design og vi er ret vilde med det.

Der er tale om en minibil, der lægger sig henad BMW i3 i format.

Begrænset rækkevidde

Du skal således ikke forvente det store af motorkraft og batteri. Elmotoren yder 150 hk og 300 Nm, og bilen har et 36 kWh lithium-ion batteri, der giver en rækkevidde på omkring 220 km. Det kan oplades med enten Type 2 AC eller CCS2 hurtiglader. Således får du op til 80 procent på 30 minutter.

Honda e kommer i to versioner herhjemme, Honda e og Honda e Advance. Sidstnævnte byder blandet andet på 230 volts udtag, opvarmet rat og sæde samt parkeringsassistent.

Priserne for basismodellen starter ved 277.100 kroner, mens prisen for Advance starter ved 299.500 kroner.

8. Prisvenlig bil med det hele
Peugoet e-208

Peugeot e-208. Peugeot e-208.

Det er selvsagt ikke en elbil på Tesla-niveau, men den ser faktisk rigtig fornuftig ud på papiret.

Med rækkevidde på 340 kilometer (WLTP) klarer den mere end bare bykørsel, og da den understøtter lynopladning på op til 100 kW, er der mulighed for at lade den næsten fuldt op i løbet af en halv time.

Tophastigheden er 150 km/t og bilen accelererer fra 0-100 km/t på 8,1 sekund.

Veludrustet skude

Funktioner som fartpilot, klimanlæg, forvarme-funktion med MyPeugeot-appen, Apple CarPlay, vejbaneassistent (advarsel), skiltegenkendelse og 7-tommer touchskærm er standardudstyr, mens der er mulighed for at opgraderer til aktiv vejbaneassistent, adaptiv fartpilot, bakkemera og parkeringssensor samt 10-tommer touchskærm.

En model med det hele koster 274.990 kroner.

Læs mere om Peugeot e-208 her.

9. Billig elbil til byfamilien
Mazda MX-30

Mazda MX-30. Mazda MX-30.

MX-30 er Mazdas første bud på en fuldblods elbil.

Bilen har design, der minder om tidligere MX-modeller, men med et mere futuristisk præg. Især de specielle ”freestyle”-døre er med til at give særligt look. Bagdørene åbner bagud, så man får én stor åbning, når frontdørene ogå er åbnet. Det skal blandt andet hjælpe til at lette pålæsning af bagage, barnevogne og lignende.

Indvendigt finder man en ”svævende” midterkonsol og et interiør baseret på miljøvenlige materialer. En del af læderet er erstattet af et vegansk alternativ, og miljøvenligt forarbejdet kork pryder midterkonsollen.

Mazda har tunet MX-30 til at matche den kørefornemmelse man forbinder med producentens biler. En naturlig respons i håndtering af rat, speeder og bremsepedal. På den måde skal MX-30 føles meget som en Mazda med benzin- eller dieselmotor.

Svagt batteri

Således ligner MX-30 umiddelbart en ganske fornuftig elbil. Der hvor man for alvor ser at der er tale om en billigere elbil er på batteriet. Mazda har valgt et 35,5 kWh batteri, der giver den en rækkevidde på ca. 200 km efter WLTP-normen. Det vil være fuldt tilstrækkeligt til dagligdagens kørsel for de fleste, især hvis man selv har ladestander derhjemme, men det begrænser dens potentiale som langtursbil. Bilen er kompatibel med almindelige ladestandere, inklusiv CCS Turbo-opladere med 50 kW.

Prisen for en særligt veludrustet “First Edition” model bliver 253.000 kroner. Standardmodellen bliver lavere, men prisen offentligøres først senere.

Læs mere om Mazda MX-30 her.

10. Elbil på budget
Seat Mii Electric

Seat Mii Electric. Seat Mii Electric.

Allerede i marts er Seat klar med deres første bud på en elbil.

Det bliver ikke en Tesla-konkurrent. Vi er nede i en mere beskeden klasse.

Den er kompakt og nem at parkere og med en rækkevidde på op til 260 km (WLTP) er det faktisk muligt at køre lidt længere ture uden det store besvær. Når der bare er tale om bykørsel klarer Mii Electric op til 358 kilometer på en opladning fra det indbyggede 32,3 kWh batteri.

Mii electric kan hurtiglade med 40 kW DC med et CCS-stik, så du har 80 procent på en time.

Elmotoren yder 61 kW (83 hk) og 212 Nm. Tophastigheden er 130 km/t og 0-100 km/t sker på 12,3 sekunder.

Bliver billig

Der er klimaanlæg, højdejusterbart førersæde med varme og smartphone-integration med DriveMii App. Standardudstyret omfatter desuden varme i forruden, vejbaneassistent, trafikskiltegenkendelse, lys- og regnsensor og LED-kørelys.

Den danske pris på SEAT Mii Electric starter ved 149.990 kroner.

Læs mere om SEAT Mii Electric her.