Home » Andet » Datatid TechLife nu med i EISA – gadgetverdenens Oscar-komité
Datatid TechLife nu med i EISA – gadgetverdenens Oscar-komité

Datatid TechLife nu med i EISA – gadgetverdenens Oscar-komité

Share

Med optagelsen af Datatid TechLife er Danmark igen repræsenteret i European Imaging and Sound Association, Europas mest anerkendte priskomité inden for audio, tv, foto, mobile produkter og anden underholdningselektronik

Underholdningselektronikkens Oscar – det bliver EISA ofte kaldt. I mere end 30 år har European Imaging and Sound Association uddelt sine eftertragtede ”awards” til årets bedste tv, audio, foto og mobile produkter.
Årets Oscars bliver overrakt til vinderne ved en storstilet fest, og det samme gælder for EISA Awards, som uddeles i forbindelse med den årlige IFA-udstilling i Berlin.

[pt id=’2035843′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Datatid TechLifes repræsentant sammen med øvrige dommere fra Europa – og organisationens præsident Jorge Goncalves (tv.).”‘]

Datatid TechLifes repræsentant sammen med øvrige dommere fra Europa – og organisationens præsident, Jorge Goncalves (tv.).

EISA er en frivillig sammenslutning af op mod 50 uafhængige specialmagasiner i 20 europæiske lande. Det hele begyndte i 1982, da en håndfuld fotoblade gik sammen om at uddele en pris til ”Årets kamera”. Siden er mange andre produktkategorier og magasiner kommet til, og EISA uddeler nu mere end 50 priser hvert år.

Danmark har tidligere været stærkt repræsenteret i EISA, men i 2014 stoppede udgivelsen af det sidste danske magasin i den daværende medlemskreds.

Datatid TechLife har i flere år haft en uformel dialog med EISA. Vi har dækket flere EISA-events med hjælp fra gode venner i organisationen, så vi fandt, at timingen var rigtig til et mere formelt samarbejde. Kort fortalt ansøgte vi i efteråret 2014 om optagelse, og vi er nu officielt dansk EISA-medlem.

Optagelsen af magasinets repræsentant, Knud Søndergaard, fandt sted 18. maj i år ved den årlige EISA Press Convention i Bruxelles.

[pt id=’2035844′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Seriøs hi-fi fungerer ikke uden kabler så tykke som brandslanger. Focals direktør brugte dette tårn af fede Naim-produkter til at demonstrere den nye Sopra højttaler.”‘]

Seriøs hi-fi fungerer ikke uden kabler så tykke som brandslanger. Focals direktør brugte dette tårn af fede Naim-produkter til at demonstrere den nye Sopra højttaler.

Opdager aktuelle trends

EISA-magasinerne er hele tiden i dialog med deres respektive brancher og tester produkter hele året, men aktivitetsniveauet er særligt højt i foråret, for alt skal være klart til uddelingen af priser ved IFA-udstillingens åbning i begyndelsen af september.

En fast del af vidensudvekslingen med industrien er EISA Press Convention, som i år er blevet afholdt for 16. gang. Her har interesserede firmaer mulighed for at præsentere deres teknologier og priskandidater. I år del-tog Sony, Harman In-Car, Pro-Ject, Harman (Harman Kardon, JBL og Mark Levinson), LG, Fujifilm, Gibson Innovations (Philips Audio), TP Vision (Philips TV), B&W, Sigma, Pioneer, Canon. Focal, Tamron, KEF og TCL.

[pt id=’2035845′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Sonys kandidat til en EISA-pris er åleslank – kun 49 mm på det tyndeste sted. Designet er i tidens minimalistiske stil.”‘]

Sonys kandidat til en EISA-pris er åleslank – kun 4,9 mm på det tyndeste sted. Designet er i tidens minimalistiske stil.

For tech-nørder er det selvfølgelig altid spændende at opleve nye produkter i de højere luftlag, men da de fleste firmaers stil ved EISA-præsentationer er mere åben og uformel end i større presseforsamlinger, kan tilhørerne også få et godt indblik i de aktuelle trends.

Se også:  Årets EISA-vindere er kåret! Her er verdens bedste tech-produkter

Trend 1: Skarpere billeder

Det kan ikke komme bag på Datatid Tech-Lifes læsere, at tv-skærmene bliver større og skarpere, og UHD/4K-opløsning er ved at blive normalen i alle de højere størrelses- og prisklasser.
Den foretrukne teknologi er stadig LCD med LED-belysning – med LG som den eneste markante undtagelse.

Det næststørste koreanske mærke producerer som den eneste leverandør tv’er med den organiske OLED-teknologi, der giver endnu dybere sort og flottere farver end LCD.

[pt id=’2035846′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Dommeren fra Grækenland har grund til at se salig ud for han nyder Pioneers SE-Master1 hovedtelefon der er udviklet specielt til firmaets kostbare USB-DAC hovedtelefonforstærker.”‘]

Dommeren fra Grækenland har grund til at se salig ud, for han nyder Pioneers SE-Master1 hovedtelefon, der er udviklet specielt til firmaets kostbare USB-DAC hovedtelefonforstærker.

HDR (High Dynamic Range) er et andet af tidens buzzwords, der står for billeder med et større dynamikområde eller kontrastomfang – dybere sort og mere blændende hvidt.

HDR hørte vi nu ikke meget om på EISA Press Convention, og det skyldtes nok den sædvanlige kombination af børnesygdomme: ingen standarder, stort set intet indhold og ingen interesse fra tv-stationerne.

Større kontrast lyder selvfølgelig forjættende, især hvis man ser tv i dagslys, men en fordobling eller tredobling af en skærms lysstyrke kræver en tilsvarende forøgelse af dens energiforbrug, og den slags budskaber er nok ikke lige sagen i disse miljøtider.

Styresystemer er ved at blive et lige så hot emne i tv-verdenen, som det altid har været i it-branchen.
Sony har ligesom Philips solgt sin softwaresjæl til Google og satser på Android, der groft sagt gør et tv til en smartphone, blot med en meget større skærm.

For os, der ikke dyrker iOS, bliver et Android-tv mere intuitivt at betjene, og stemmestyring, der har været undervejs i årtier, lader til at kunne blive en brugbar feature – i hvert fald på engelsk.

[pt id=’2035847′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Kinesiske TCL debuterede i EISA-sammenhæng med et stilrent 55” UHD-tv med Thomson-logo på fronten. Harman havde leveret teknik til lyden.”‘]

Kinesiske TCL debuterede i EISA-sammenhæng med et stilrent 55” UHD-tv med Thomson-logo på fronten. Harman havde leveret teknik til lyden.

Under Android-paraplyen finder vi også Google Cast, som gør det nemt at caste – smide – indhold fra en smartphone eller tablet op på den store tv-skærm.

En debutant på årets EISA Press Convention var kinesiske TCL, som for længst er landet på de mere kendte mærkers observationsliste. Aktuelt i Danmark sælger TCL nogle forholdsvis billige fjernsyn under eget fabrikatnavn og er underleverandør til blandt andre Thomson og IKEA.

Men TCL har potentiale til meget mere. Gruppen beskæftiger 70.000 medarbejdere og solgte i 2014 17 millioner fjernsyn, 73 millioner mobiltelefoner og andet grej til en samlet værdi af 100 milliarder kroner. Samsung, watch out!

Se også:  Årets EISA-vindere er kåret! Her er verdens bedste tech-produkter

TCL fokuserede på et enkelt 55” UHD-tv med en udstyrsliste så lang som Ida Davidsens smørrebrødsseddel, et diskret design og en rigtigt god billedgengivelse. Tv’ets styresystem forlød der intet om. Den viste model reagerede noget langsomt på fjernbetjeningskommandoer, hvad der kan skyldes, at den var en prototype.

Trend 2: Hi-res Audio

Traditionel audio, hi-fi, får i disse tider en renæssance. Nogle af de gamle design bliver støvet af og tanket op med den seneste digitale teknologi.
Både Pioneer og Sony bruger ”Hi-Res Audio” (højopløst lyd) i deres markedsføring. Der er skabt et specielt logo, som minder meget om Sonys uautoriserede ”Full HD” medalje til videoudstyr.

Det er også forsøgt at lave en slags standard for højopløst lyd, og den starter med et minimumskrav til indhold, som skal have en opløsning svarende til mindst 48 kHz/20-bit. Dette er en relativt beskeden forbedring i forhold til de mere end 30 år gamle cd-formater 44,1 kHz/16-bit.

[pt id=’2035848′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Konferencen handlede ikke blot om digital lyd. Heinz Lichtenegger fra østrigske Pro-Ject viste en ny pladespiller og flere spændende elektronikprodukter.”‘]

Konferencen handlede ikke blot om digital lyd. Heinz Lichtenegger fra østrigske Pro-Ject viste en ny pladespiller og flere spændende elektronikprodukter.

Derfor er det meste højopløste audio-indhold på 96 kHz/24-bit, og afspilningsudstyret skal selvfølgelig kunne behandle digitale audiosignaler i denne kvalitet.

Pioneer har sat barren meget højere end den officielle standard. Firmaets bedste audioprodukter kan følge med helt op til 384 kHz/32-bit, og på dette niveau præsenterede man på EISA Press Convention en drøm af en USB-DAC med matchende hovedtelefoner.

Hos Harman kunne Academy Manager Erik Eriksen præsentere en respektindgydende integreret forstærker fra Mark Levinson til en ikke mindre respektindgydende pris på 13.000 euro (knap 100.000 kroner). Den overholder sandsynligvis Hi-Res Audio-standarden.

Så var der mere drama over nogle nye portable højttalere fra Harman-brandet JBL. Disse kompakte og temmelig højtråbende sager er stænktætte og dét i en sådan grad, at de finder sig i at blive overhældt med vand, mens de ufortrødent spiller løs. Den mindste af disse højttalere har så lille diameter, at den må kunne bruges i hjemmebaren – stirred, not shaken, please.

Trend 3: Masser af hovedtelefoner

Gode hovedtelefoner er hot, og der blev vist mange nyheder på EISA Press Convention. Den dyreste var uden tvivl den nævnte Pioneer-model.
AKG – endnu et Harman-brand – havde flere modeller, og de franske højttalerspecialister fra Focal gjorde meget ud af at tegne og fortælle hele historien om deres små Sphear In-Ear-hovedtelefoner.

[pt id=’2035849′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Philips’ Danny Tack er stadig evangelist og beretter om det nyeste tv.”‘]

Philips’ Danny Tack er stadig evangelist og beretter om det nyeste tv.

Ikke overraskende syntes Focal, at deres ørepropper skal have en lige så præcis og ufarvet lyd som deres yderst velanskrevne – og ganske pebrede – højttalere. Til en pris under 1000 kroner er de spændende.

Efter en EISA Press Convention skal medlemmerne for alvor på arbejde med at nominere kandidater til de mange priser. Når dette nummer af Datatid TechLife er på gaden, sidder denne skribent sammen med de andre 50 EISA-medlemmer på et hotel uden for Firenze og diskuterer, hvem der skal vinde de eftertragtede priser.

Resultaterne af disse drøftelser er top secret indtil midten af august. I vores september-nummer, som udkommer den 27. august, kan du se, hvem 2015-vinderne er. Priserne overrækkes ved en ceremoni på Berlins traditionsrige Kempinsky-Bristol luksushotel på IFA-udstillingens officielle åbningsdag, 4. september. Også denne event følger vi til dørs med en reportage.


TAGS
Datatid
EISA

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S