Home » Andet » Datatid TechLife fylder 34 år – Vind flotte præmier. Sidste chance!
Datatid TechLife fylder 34 år – Vind flotte præmier. Sidste chance!

Datatid TechLife fylder 34 år – Vind flotte præmier. Sidste chance!

Share

Datatid TechLife har fulgt den fantastiske computerudvikling hele vejen. Magasinet fylder i denne måned 34 år. Det udkom første gang i 1984, netop det år, da cd-rom’en blev introduceret og flash-hukommelsen opfundet. Det skal fejres med flotte præmier til vores kære læsere. Men skynd dig ind og deltag. Konkurrencen slutter imorgen …

1984 er et af de år, der rager op. De fleste kommer måske til at tænke på George Orwells roman af samme navn – den har været pligtstof for adskillige generationer af gymnasieelever.

Men det var også det år, cd-rom’en blev lanceret. Allerede i 1981 kom cd’en, som vinylpladens afløser, men der skulle gå nogle år, før Philips slap det nye lagermedie løs. I Japan opfandt Toshiba en anden lagertype, flash-hukommelsen, en teknologi, som i dag indgår i ssd-hukommelser.

Det var en anden tid. Der var ikke noget internet, og heller ikke nogen, der havde tænkt på det. Årets største musikhits lå på Kim Larsens album Midt om Natten.

Men i det nye it-miljø kogte det. Og snart opstod der et entusiastisk magasinmiljø omkring den nye branche. En af de markante udgivelser var Datatid TechLife (som hed Datatid dengang) og søsterbladet Alt om DATA, der er et år ældre. Og det er i dag de to eneste magasiner, der er tilbage fra pionerdagene – fordi de begge fulgte it-udviklingen tæt og på en måde, der interesserede læserne.

Vi har i tidligere år her i Datatid TechLife set på, hvad der skete i premiereåret.

Computerne på toppen

Denne gang tager vi derfor et spring 14 år frem i tiden til 1998, hvor Datatid TechLife sammen med en eksplosiv computerindustri er på toppen.

En af de store nyheder dette år står Apple også for. Det er en ”helt ny og meget original hjemmecomputer, iMac”, skriver vi – og fortæller, at denne computer har fået Apple tilbage på scenen efter en lang nedtur.

”Mac is Back” proklamerer vi, og sandt nok: Steve Jobs er kommet tilbage til Apple, der i en periode har været styret af pengemænd med koldt hjerte og ingen kreative ideer. Og nu kan Apple præsentere et vidunder i blå og mathvid plastik, en ikonisk designperle, som fuldstændig skiller sig ud fra tidens mængde af standard-pc’er.

Det samme år har vi i Datatid TechLife Danmarks første test af fingeraftryk som adgangskode. Vi har fået fat på en fingeraftrykslæser.

”Det er som taget ud af James Bond: Du bruger dit fingeraftryk til at få adgang til computeren!”

Udråbstegnet sætter en streg under sensationen. Det er Compaq, der står bag den opsigtsvækkende nyhed. Fingeraftryksaflæseren kan monteres på rammen af den stationære computers katoderørsskærm og derefter tilsluttes pc’en med kabel. Prisen er 1200 kroner, hvilket omregnet til nutidskroner er noget nær det samme beløb, som du i dag skal betale for en af markedets billigste bærbare computere.

Men vi skal ikke trække på smilebåndet af årene op mod årtusindskiftet. I 1998 er vi tre-fire år inde i internetalderen. Mosaic-browseren og internet brager for alvor igennem herhjemme i 1995. Og i 1998 er de fleste virksomheder på vej på nettet, og det myldrer med private hobbysider.

De sociale medier og mobilt internet hører endnu fremtiden til, men kimen er lagt til en helt ny tidsalder, som vi her i 2018 vel stadig kun er i begyndelsen til. Den teknologiske udvikling går hurtigere og hurtigere – selv garvede it-journalister kan miste pusten. Derfor er der mere end nogensinde brug for et medie som Datatid TechLife, hvor redaktionen bruger tid på at skille det væsentlige fra det uvæsentlige og pege på det, som du får glæde af at holde øje med.

Klik ind og deltag i fødselsdagskonkurrencen her.


TAGS
Datatid

DEL DENNE
Share



Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 33 74 71 16
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S