Home » Sikkerhed » I morgen får du nye rettigheder
I morgen får du nye rettigheder

I morgen får du nye rettigheder

Share

I disse dage modtager du et væld af mails og notifikationer om privatlivspolitiken i virksomheder du har afgivet oplysninger hos. Det gør du, fordi der i morgen træder nye regler i kraft, der giver dig, som forbruger, nye rettigheder

Fredag den 25. maj får du som forbruger nye og bedre rettigheder, når Databeskyttelsesforordningen fra EU, træder i kraft. Samtidig skal virksomheder demonstrere, at de passer godt på dine personlige oplysninger. Virksomhederne skal holde orden i deres digitale arkivskab, slette gamle data og have styr på processerne, når de opbevarer dit dyrebareste aktiv, dine data. Det er med andre ord tid til digital forårsrengøring.

I disse dage modtager alle forbrugere, der har en digital interaktion med en given virksomhed en e-mail om virksomhedens ’privatlivspolitik’. Det gør du, fordi der træder nye regler i kraft på fredag, der giver dig, som forbruger, nogle nye rettigheder.

Hvad skal vi med Databeskyttelsesforordningen?

Hovedformålet med den nye lovgivning fra EU, der kaldes Databeskyttelsesforordningen er, at beskytte forbrugeren og hans/hendes personlige data. Alle virksomheder, der håndterer personlige oplysninger indsamlet i Europa skal leve op til Databeskyttelsesforordningen. Samtidig får vi de samme regler på tværs af landene i Europa og giver tilsynsmyndigheder, virksomheder og offentlige organisationer klare rammer og værktøjer til at passe på forbrugernes personoplysninger.

Se også:  Sådan påvirker corona danskernes bevægelsesmønstre
Det vigtigste for forbrugeren lige nu

Som forbruger bør du se på, hvilke digitale tjenester, du benytter dig af, hvilke data du deler, og hvordan de beskyttes. Mange anvender eksempelvis Google til søgning og e-mails, LinkedIn og Skype til arbejdsrelevante ting, samt Facebook/Instagram til private ting. Dertil kommer online shopping og nyhedsbreve. Du kan med fordel læse virksomhedernes betingelser for håndtering af personlige oplysninger igennem, så du præcis ved, hvor mange oplysninger, virksomheden gemmer om dig, og hvordan oplysningerne håndteres.

Det digitale arkivskab

Mængden af data, som indsamles og behandles igennem digitale løsninger, er kraftigt stigende. Det giver et stort potentiale for at forbrugere, virksomheder og samfund kan få ny viden og værdi ud af at analysere disse data. Men det skaber også et behov for at sikre, at virksomhederne er bevidste om, hvordan de indsamler og opbevarer forbrugerens personoplysninger. Derfor er databeskyttelsesforordningen relevant for både forbrugere og virksomheder.

Se også:  Tor du lade være? Undgå at blive overvåget, når du går på nettet

3 gode råd til dig som forbruger:

  1. Rettigheder: Med de nye rettigheder kan du få oplyst hvilke oplysninger virksomheden har gemt om dig. Så læs virksomhedens betingelser for håndtering af personlige oplysninger, når du modtager en e-mail herom.
  2. Overblik: Skab overblik over hvilke tjenester, du benytter, og til hvad. Forsøg at liste alle tjenester inkl. nyhedsbreve, hvor du har en konto, og dermed deler personoplysninger med en virksomhed. Overvej at begrænse mængden af tjenester.
  3. Sikkerhed:  Brug aldrig det samme kodeord til flere tjenester. Anvend multi-faktor bekræftelse, der kræver et kodeord samt bekræftelse samt bekræftelse via f.eks telefonen. Så er du bedst beskyttet.

Kilde: Ole Kjeldsen, teknologi og sikkerhedsdirektør, Microsoft Danmark


TAGS
anonymitet
gdpr
persondataforordning

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S