Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne: Vi bruger mobilen mindre end de andre

I en ny undersøgelse fra Sony Mobile bedyrer to ud af tre danskere, at de bruger mindre tid på deres smartphone end gennemsnittet. Til gengæld mener fire ud af fem, at folk generelt er for afhængige af deres smarte telefoner.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Mere end tre ud af fire danskere har i dag en smartphone, og det er efterhånden svært for de fleste at forestille sig et liv uden. Den er blevet en trofast følgesvend og nærmest en forlængelse af vores krop og hjerne. Vi bruger den flittigt – og til mange forskellige ting, viser undersøgelsen fra Sony Mobile. Ifølge hovedparten af danskerne (84 pct.) bruger vi den faktisk så meget, at vi er blevet afhængige og ofte virker mere interesseret i telefonen, end i de mennesker, vi er sammen med. Eller rettere, de andre er afhængige. For flertallet (63 pct.) finder nemlig ikke deres eget forbrug problematisk eller overvejer at skære ned på tiden foran den lille skærm.

Alligevel fortæller 39 pct. at de stort set altid har deres smartphone på dem, og at de føler sig hægtet af og isoleret fra omverdenen uden, ligesom hver femte indrømmer, at de har svært ved ikke at tjekke deres smartphone for beskeder, mails, nyheder, sociale medier mv. – også på tidspunkter, hvor de egentlig selv synes, at det er upassende. Blandt de unge mellem 16-29 år, der ifølge undersøgelsen sammenlagt står for det største mobilforbrug, er det hver tredje, der tilsyneladende har svært ved at holde fingrene fra mobilen.

‟Det er egentlig ikke så overraskende, at vi bruger meget tid på vores smartphone. Hvor vi tidligere havde forskellige enheder til forskellige ting og kun brugte mobilen til opkald og sms’er, viser vores undersøgelse, at vi bruger vores smartphone til en bred vifte af ting. Vi streamer musik og film, fotograferer og optager video, læser nyheder og bøger, går på sociale medier, mailer, træner, spiller spil og mediterer. Hvor vi før sad med avisen i papirformat om søndagen ved morgenbordet, sidder vi i dag med en elektronisk udgave på mobilen. Det føles naturligt for den enkelte, men når vi kigger rundt, kan vi jo godt få indtryk af, at alle andre hele tiden har næsen i skærmen”, siger Morten Johansen, marketingchef hos Sony Mobile.

Digitalt og socialt omdrejningspunkt

Undersøgelsen viser, at udover opkald og sms’er, som topper listen, bruger danskerne primært deres smartphone til foto- og videooptagelser (94 pct.), vejrudsigter (89 pct.), kort og GPS-navigation (85 pct.), nyheder (82 pct.) e-mails (80 pct.), sociale medier (71 pct.) og pengetransaktioner (70 pct.). Lidt længere nede på listen kommer aktiviteter som streaming af film og musik, spil, e-bøger, træning, kost og sundhed.

Ifølge undersøgelsen har smartphonen også styrket muligheden for at dyrke vores nære relationer. Således svarer lidt over halvdelen (56 pct.) – på tværs af køn og alder – at den hjælper dem til at være i tættere kontakt med venner og familie. Med muligheden for videoopkald, f.eks. via apps som Google Hangouts eller Skype, kan bedsteforældre se børnebørnene i den anden ende af landet langt oftere, ligesom den lette adgang til sociale medier via smartphonen gør det nemt at følge med i hverdagen blandt venner og bekendte.

”Vi kommer ikke uden om, at smartphonen er blevet et centralt værktøj til at skabe og dele indhold, ligesom den er udgangspunktet for meget af vores sociale interaktion med omverdenen – både på jobbet og i vores private liv med familie og venner. Den er omdrejningspunktet i vores digitale tilstedeværelse og et effektivt redskab til at holde os ajour med, hvad der sker omkring os – tæt på såvel som ude i verden”, siger Morten Johansen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere