Home » Netværk » Danskerne ved ikke, om de er på 4G
Danskerne ved ikke, om de er på 4G

Danskerne ved ikke, om de er på 4G

Share

Hver tredje dansker har ikke hørt om 4G, og 6 ud af 10 ved ikke, om deres teleselskab udbyder 4G. Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Epinion har lavet for Telenor

32 procent af danskerne har ikke hørt om 4G, og 61 procent ved ikke, om deres eget teleselskab overhovedet har et 4G-netværk. Og mange er i tvivl om, hvorvidt deres mobil kan bruge 4G, eller om de bor et sted med 4G-dækning. Det viser en ny undersøgelse, som Epinion har gennemført for Telenor.

Forudsætningerne for 4G er først for alvor til stede nu

”Det seneste år har man nærmest ikke kunne tænde for fjernsynet, åbne en avis eller gå på gaden uden at møde en reklame for 4G. Alligevel har hver tredje dansker slet ikke hørt om 4G, og endnu flere aner ikke, om de selv kan få del i herlighederne,” siger privatkundedirektør Mikkel Torsting fra Telenor og fortsætter:

”Måske skyldes det, at forudsætningerne for 4G – netværk, dækning og mobil – først nu reelt er til stede. Der har været talt og skrevet rigtigt meget om 4G og hastighed, men det er jo ikke meget værd, hvis man er et sted uden 4G-dækning, eller hvis ens mobil slet ikke kan bruge 4G. Eksempelvis var der for et år siden ikke et eneste mobilmærke i Danmark, som var klar til 4G. Ved årsskiftet var der tre, og til sommer vil det tal være tredoblet.”

Se også:  Dét skal du vide om Starlink: Elon Musks globale satellit-internet

Netværk handler om meget mere end 4G, hastighed og teknik

Når Telenor går i luften med 4G i løbet af marts, vil fokus ikke være så meget på teknik, men på hvordan de nye muligheder kan gøre en forskel for kundernes hverdag:

”Mange af os bruger smartphonen utallige gange hver dag, og kombinationen af smartphones og et stærkt mobilnetværk er på mange måder ved at revolutionere danskernes hverdag. Derfor er det tankevækkende, at flertallet af danskerne ikke ved, om de er på 4G – det tyder på, at det ikke er navnet på teknologien, der optager danskerne, men derimod de oplevelser, teknologien muliggør,” fortæller Mikkel Torsting og tilføjer:

”Når vi kommer med 4G, vil vi derfor fokusere mindre på teknik og hastighed og mere på kundernes hverdag. Ambitionen er at skille Telenor ud fra mængden med en anderledes tilgang, der er i øjenhøjde med kunderne og viser, at netværksoplevelsen handler om mere end 4G.”

Se også:  TDC testet som Danmarks bedste mobilnet

3G er også vigtig

2013 bliver et historisk år for Telenors netværk: I løbet af marts åbner Telenor for 4G og dækker fra dag ét 75 pct. af befolkningen med 4G. Snart går Telenor og Telia også i gang med at lægge 3G-netværk sammen – dette vil ske område for område på tværs af Danmark. Når 3G-sammenlægningen er færdig, har Telenor 3.900 3G-master mod 2.400 i dag. Dermed får 3G-dækningen et markant løft, og det har mindst lige så stor betydning for kundeoplevelsen, som åbningen af 4G har:

”Man skal huske, at 4G kun kan bruges til data, mens 3G er vigtig for både tale og data. Derfor vil det få stor betydning for kunderne, når vi øger antallet af 3G-master med over 60 procent og får Danmarks største 3G-netværk. Det er et godt eksempel på, hvorfor vi ønsker at fortælle kunderne om den samlede netværksoplevelse fremfor at fokusere ensidigt på en enkelt teknologi,” siger Richard Stigaard, der er Telenors direktør for netværksdrift.


TAGS
4G
LTE
mobilt bredbånd

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S