Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne storshopper rejser på nettet

Hele otte ud af ti danskere foretrækker at købe deres sommerferie på nettet, mens kun 11 procent vil købe deres rejse hos en fysisk forhandler.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Når regnen står ned i stænger, er afbudsrejsernes tilbud om billige bølgeskvulp og palmesus tillokkende for de fleste danskere. Men kun de færreste besøger et rejsekontor, når de vil købe sig til en varm sommerferie.

Hele otte ud af ti danskere køber nemlig rejser og oplevelser online, mens kun 11 procent foretager handlen i en fysisk butik. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Eniro Danmark blandt 2000 respondenter fordelt på hele landet. Tallene viser også, at tre ud af fire, der handler online, foretager deres køb i en dansk online-butik.

Rejsebranchen er frontløber

Årsagen til den store begejstring for online-rejseshopping hos de danske forbrugere skal ifølge Eniro Danmark findes i rejsebranchens evne til at give brugerne en god købsoplevelse, der gør det bekvemt for dem at handle:

”Når danskerne i så høj grad køber rejser online, hænger det sammen med, at mange rejsebureauer har formået at skabe en helstøbt brugeroplevelse. På den måde har rejsebranchen været frontløber for den udvikling, der pt. finder sted inden for nethandel,” siger Stefan Kercza, der er adm. direktør hos Eniro Danmark.

Han fortsætter: ”Nettet er allerede verdens suverænt største indkøbscenter. Det kan rumme uendeligt mange købere, men hvis de skal finde vej til lige din butik, er det ekstremt vigtigt, at man afsætter ressourcerne til at tegne en skarp og synlig online-profil. Det gælder både i rejsebranchen og i alle andre brancher inden for detail og service. Hvis virksomheden ikke er søgbar på både web og mobil, går den glip af kontakt til potentielle kunder.”

Læs også:
Guide: 6 sikkerhedstips til sommerferien

Stort uforløst potentiale

De virksomheder, der endnu ikke er online, kan med fordel skele til deres succesrige online-kolleger og forsøge at efterligne dem. Potentialet er til stede.

”Konkurrencen er jo benhård. Rejsebranchen er bare ét eksempel på, at man ser, hvordan virksomhedernes succes kan afhænge af deres liv på nettet. Men det er ikke for sent. De fleste virksomheder kan med forholdsvis enkle midler opnå god søgbarhed, så de nemt bliver fundet af det hav af kunder, der er derude,” afslutter Stefan Kercza.

Læs også:
De hotteste gadgets til ferien




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Unbreakable - sådan sikrer du dig vedvarende og uafbrudt adgang til dine data

Vi dykker ned i værdien af en stabil og pålidelig storage-platform og hvilke muligheder der findes, for at sikre den højeste grad af redundans og tilgængelighed. Områder som date-beskyttelse og cyber-sikkerhed vil også blive berørt.

25. april 2024 | Læs mere


OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere