Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Nye beregninger fra FDIH viser, at hver gang en dansk hustand i 2013 brugte 100 kroner, så gik de 17 kroner til e-handel. I 2011 var det 13 kroner ud af hver 100 kroner. Beregningerne bygger på tal fra Danmarks Statistiks ”Forbrugerundersøgelse” og ”Dansk e-handelsanalyse”.
Selv om de fysiske butikker generelt er de dominerende indkøbssteder, så bliver billedet meget mere nuanceret, når man kigger på fordelingen af online og offline handel i de enkelte varegrupper.
”Det interessante er, at udbredelsen af online handel er meget forskellig i varegrupperne, så salg af billetter henter 55 procent af sin omsætning online, og det er hele 60 procent for ”Elektronik og hvidevarer”.
Derimod henter fødevarer kun 1 procent af omsætningen fra online salg. En anden topscorer på nettet er ”Tøj og Sko”, som er den vare danskerne oftest køber på nettet. Men målt i kroner og ører udgør onlinesalget kun 13 procent af det samlede tøjsalg, hvor resten sælges i fysiske butikker. Så trods et stort onlinesalg af tøj og sko er der fortsat masser af potentiale på nettet, og det gælder stort set alle varegrupper” konstaterer Annette Falberg, adm. direktør i FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.