Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne gamer mindst i verden

YouGovs seneste whitepaper undersøger det globale gaming- og e-sport-landskab på tværs af 24 markeder. Danskerne ved meget om e-sport, men er den befolkning, der spiller mindst.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Med en ny generation af spillekonsoller, udgivelsen af nye spiltitler og den verdensomspændende lancering af nye cloud streamingtjenester, havde journalister og analytikere spået 2020 til at blive et vigtigt år for gaming- og e-sport-industrien. Takket være COVID-19, viste de sig at få mere ret, end de havde troet.

YouGovs seneste whitepaper viser, at næsten halvdelen (45%) af gamere i store markeder som Australien, Singapore, Storbritannien og USA har spillet mere under coronavirusudbruddet end sidste år, mens kun en tiendedel (11%) har spillet mindre.

Der er dog stadig store regionale forskelle, når det kommer til, hvor meget befolkningen gamer i forskellige dele af verden.

Skandinaverne gamer mindst

Generelt er der flest gamere blandt befolkningerne i Østasien. Thailand topper listen med 82%, efterfulgt af Filippinerne (80%) og Taiwan (77%). Her skal det dog nævnes, at undersøgelsen er foretaget online, og da internettets udbredelse er begrænset i mange af netop de østasiatiske lande, repræsenterer data fra disse lande kun den del af befolkningen, som er online.

Når det er sagt, skiller Skandinavien sig alligevel ud som den del af verden, hvor der bliver gamet mindst. Det skandinaviske gennemsnit ligger på 47% med færrest gamere i Danmark (44%), efterfulgt af Norge (45%) og Sverige (51%). Til sammenligning angiver i gennemsnit 62% af befolkningen i de øvrige europæiske lande, at de gamer.

Gaming er i høj grad drevet af smartphones og tablets

Globalt set bliver der spillet mest på smartphones og tablets – mest i Thailand (78%) og mindst i Norge (36%). Dog angiver størstedelen af gamerne på tværs af markederne, at de sjældent holder sig til én spilleenhed, men typisk benytter sig af flere forskellige.

Danmark skiller sig ud på e-sport-fronten

E-sport er efterhånden velkendt i Danmark, som nu også har deres eget landshold i e-sport. Derfor kommer det måske ikke som en overraskelse, at Danmark er det land i Europa med størst kendskab til e-sport.

Kendskabet til e-sport varierer meget globalt men er generelt mest udbredt i Østasien. Globalt set er kendskabet størst i Kina (72%), mens det er mindst i Irak (26%).

Når det kommer til Europa, er der ligeledes stor forskel på, hvor mange af forbrugerne, der kender til e-sport. Mens hele 67% af den danske befolkning kender til fænomenet, gælder dette eksempelvis kun 28% af italienerne.

Data stammer fra YouGovs whitepaper: ”Gaming and esports: The next generation”, der undersøger det globale gaming- og esport-landskab.

Undersøgelsen er baseret på data fra vores syndikerede produkter YouGov Plan & Track og YouGov Custom Research og er foretaget i september 2020. Alt i alt gennemførte vi 27 454 interview på tværs af 24 markeder med udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov panelet.

Alle undersøgelser blev foretaget online, og i nogle af landene er internettets udbredelse begrænset til, at man kan sige, at eksemplerne kun repræsenterer den del af befolkningen, der er online. Lande og områder, hvor dette gælder, er Kina (inklusive Hong Kong), Egypten, Indonesien, Irak, Malaysia, Thailand, Taiwan, Vietnam og Filippinerne. For Indien og Saudiarabien er data begrænset til at repræsentere den urbane del af befolkningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere