Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Danskerne går amok i feriebilleder

Selvom sommeren lakker mod enden, bugner de sociale medier stadig af ferieminder fra eksotiske feriedestinationer. Nye tal fra teleselskabet 3 viser, at over halvdelden af danskerne i højere grad uploader indhold til de sociale medier, når de er ude at rejse, end når de er herhjemme. Hele 94 % deler billeder fra ferien på de sociale medier.

Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Motiver af kridhvide sandstrande og farverige badedyr i poolen hittede denne sommer på de sociale medier. Mere end hver anden dansker, som har været på sommerferie i udlandet, har nemlig uploadet mere indhold til de sociale medier, end de gør til hverdag. 94% af dem uploadede billeder, mens 20% delte en video fra ferien. Det viser en undersøgelse, som er lavet af teleselskabet 3 i samarbejde med Wilke.

”Det er meget naturligt, at man tager ekstra billeder, når man er ude at rejse og ser en masse smukke steder. Det er jo på ferien, man virkelig har tid til afslapning og måske også har lyst til at blære sig lidt med, hvor lækkert man har det. Efter EU har reguleret roamingpriserne, har mange flere danskere fået mulighed for at bruge data på mobilen på ferien, og det har tydeligvis givet genlyd på de sociale medier. Kunder hos 3 har længe haft mulighed for at uploade billeder i en række lande til samme priser som i Danmark, og det har de gjort i stor stil. Det er herligt, at øvrige danskere nu også er sluppet for at jagte wifi for at kunne dele billeder med dem derhjemme,” siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

Billedboom skaber glæde og inspiration

Det går ikke uset hen, at feriebillederne boomer, når mange danskere deler indhold fra ferien. Undersøgelsen viser nemlig, at 55 % af danskerne føler, at deres sociale feed bugner af feriebilleder, når venner eller familie tager på ferie, mens de selv er hjemme i Danmark. Men i stedet for at blive misundelige og begynde at blokere de venner, som uploader i stride strømme, så bliver 36 % af danskerne derimod glade, 35 % føler sig inspirerede og 34 % får lyst til at rejse. Kun 9 % bliver misundelige over venners rejsemål og under 1 % sletter eller blokerer en ven på grund af feriespam.

”Selvfølgelig vil man da vise venner og familie, at man er ude og opleve en masse – og så er det jo fantastisk, at undersøgelsen viser, at feriebillederne skaber glæde og nysgerrighed hos dem derhjemme. Man kunne jo omvendt have frygtet, at det skabte frustration, og at vi måtte bede folk om at ”bære over” med vores kunder, men det er heldigvis ikke tilfældet,” siger David Elsass.

Gennemført i august 2017 med 500 respondenter, som alle har været på ferie i udlandet efter 15. juni 2017. Spørgsmålene er multiple og er et udsnit af en samlet undersøgelse. Spørgsmål Q3 og Q4 er betinget af svar: Uploade indhold (billeder, video eller tekst) til de sociale medier 24,7% i Q2.

Q1. Uploader du i højere grad indhold til de sociale medier, når du er ude og rejse i forhold til, når du er hjemme?

Ja, i høj grad 15%
Ja, i en vis grad 38%
Nej, uploader samme mængde 33%
Nej, uploader mindre 15%

Q2. Hvad uploader du til de sociale medier, når du er på ferie?

Billeder fra min ferie 94%
Film fra min ferie 20%
Statusopdateringer 46%
Sjove videoklip fra youtube 3%
Andet 0,8%
Jeg uploader ikke noget 1%

Q3. Når du er herhjemme og andre uploader feriebilleder, hvordan reagerer du så?

Jeg bliver frustreret 1%
Jeg bliver misundelig 9%
Jeg bliver glad 36%
Jeg bliver rejselysten 35%
Jeg bliver inspireret 35%
Jeg blokerer/sletter dem 0,4%
Det betyder ikke noget for mig 36%

Q4. Når du er herhjemme og andre er ude og rejse, føler du så i højere grad at dit feed på sociale medier bugner af feriebilleder?

Ja, i høj grad 19 %
Ja, i en vis grad 35 %
Nej 45 %

Om 3LikeHome:

3 droppede som de første roamingafgifterne i starten af 2014, hvor teleselskabet lancerede 3LikeHome i seks lande.
3LikeHome dækker i dag 52 lande bl.a. Australien, Canada, Hongkong, New Zealand, Kina, Puerto Rico, Singapore, USA og hele EU.
3LikeHome er inkluderet i alle Fri Tale- og bredbåndsabonnementer for privatkunder samt en række erhvervsabonnementer hos 3
3LikeHome dækker:

Trafik på alle netværk i de pågældende lande, ikke kun 3’s netværk
Modtagelse af kald og opkald til danske og lokale numre
SMS/MMS til danske numre og til lokale numre
Op til 10 GB data i op til 30 dage af gangen. Data forbruges fra den datamængde, der er inkluderet i kundens abonnement
Opkald til udenlandske numre uden for det land, man befinder sig i, koster almindelig udlandstakst




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital vækst 2024

På Digital Vækst 2024 bringer vi danske virksomheders organisation, forretning og data i spil samt spejler dem i det, som teknologipartnerne bringer til fadet. Konferencen bliver tætpakket med dygtige digitale ledere og frontkæmpere fra ind- og udland. De har én opgave på dagsordenen: At inspirere dig til at træffe de rigtige forretningsmæssige, teknologiske og strategiske valg i 2024, som kan sikre vækst for dig.

19. marts 2024 | Læs mere


Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de IT-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

20. marts 2024 | Læs mere


AI Impact Day: Har du styr på risiko og governance – og er du klar til AI Act?

AI og Machine Learning har for længst gjort sit indtog i centrale, kritiske forretningssystemer, og både udviklere, platformleverandører og koncerner er begyndt at udforske mulighederne. På dette eksklusive event dykker vi ned i AI's indflydelse på fremtidens forretnings- og IT-drift. Men vi ser også på, hvordan du mest effektivt arbejder med governance og risikostyring på dine AI-projekter.

21. marts 2024 | Læs mere