Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mens danskere står i kø ved de blå rejsekortstandere for at få lov at tjekke ind og ud med deres rejsekort, kan rejsende med Norges statsejede Flytoget, der betjener seks en halv millioner passagerer om året på strækningen mellem Drammen og Oslo Lufthavn Gardermoen, springe billetkøen over og blot gå om bord i toget. Så snart en passager rammer perronen, modtager man en notifikation på sin telefon fra betalingstjenesten Vipps – det norske svar på MobilePay – og kan med et enkelt swipe tjekke ind på rejsen.
Det digitale rejsekort er udviklet af GoAppified, en dansk iværksættervirksomhed inden for finansiel teknologi (FinTech). Firmaet har via Danske Bank desuden solgt 30.000 betalingsterminaler med MobilePay-integration, som er designet til markant at lette mobilbetaling i fysiske butikker. Direktør Søren Jensen er stolt af at have vundet udbuddet om Flytogets digitale billetsystem og har store ambitioner med løsningen.
"Lige nu fokuserer vi fuldt ud på at få udviklet vores egen algoritme i skyen, der beregner passagerens billetpris med data fra Flytogets eget system, samt at få installeret vores specialudviklede enheder til dataopsamling i samtlige af Flytogets togsæt. Herefter skal vi ud i verden – teknologien kan overføres direkte til alle operatører af passagertrafik. Så længe der er internet og strøm, vil vores løsning give den optimale brugeroplevelse og være langt billigere i anskaffelse og drift", forklarer Søren Jensen.
Det er også muligt for andre betalingsudbydere at integrere det digitale rejsekort i deres egne betalingsapps.
Direktør: Se på alternativer til rejsekortet
Søren Jensen håber, at præsentationen i Oslo kan åbne beslutningstageres øjne for alternativer til det danske rejsekort. Han foreslår at udnytte nye teknologiske muligheder til at sætte endnu mere fart på udviklingen.
"Rejsekortet blev udset til at revolutionere transportbetalingen herhjemme, men det har fra begyndelsen været plaget af fordyrende forsinkelser, funktionsfejl og en masse bøvl for brugerne. Passagererne spilder deres tid foran billetautomater og rejsekortstandere. Vi kan på brugerens præmisser tilbyde en 100 procent digital løsning, der er billig i anskaffelse og drift og meget nemmere at anvende", mener Søren Jensen.
Virksomheden bag rejsekortet har estimeret den samlede regning for systemet til at lyde på fem milliarder i udvikling og vedligehold. GoAppified kan levere en løsning til en brøkdel af prisen, og Søren Jensen ser derfor en klar mulighed for at vende op og ned på markedet.
"De offentlige transportudbydere bliver nødt til at kigge på, om deres løsninger er tidssvarende i forhold til teknologiens muligheder, brugernes efterspørgsel og ikke mindst de løbende udgifter", opfordrer Søren Jensen.