Mens danskere står i kø ved de blå rejsekortstandere for at få lov at tjekke ind og ud med deres rejsekort, kan rejsende med Norges statsejede Flytoget, der betjener seks en halv millioner passagerer om året på strækningen mellem Drammen og Oslo Lufthavn Gardermoen, springe billetkøen over og blot gå om bord i toget. Så snart en passager rammer perronen, modtager man en notifikation på sin telefon fra betalingstjenesten Vipps – det norske svar på MobilePay – og kan med et enkelt swipe tjekke ind på rejsen.
Det digitale rejsekort er udviklet af GoAppified, en dansk iværksættervirksomhed inden for finansiel teknologi (FinTech). Firmaet har via Danske Bank desuden solgt 30.000 betalingsterminaler med MobilePay-integration, som er designet til markant at lette mobilbetaling i fysiske butikker. Direktør Søren Jensen er stolt af at have vundet udbuddet om Flytogets digitale billetsystem og har store ambitioner med løsningen.
“Lige nu fokuserer vi fuldt ud på at få udviklet vores egen algoritme i skyen, der beregner passagerens billetpris med data fra Flytogets eget system, samt at få installeret vores specialudviklede enheder til dataopsamling i samtlige af Flytogets togsæt. Herefter skal vi ud i verden – teknologien kan overføres direkte til alle operatører af passagertrafik. Så længe der er internet og strøm, vil vores løsning give den optimale brugeroplevelse og være langt billigere i anskaffelse og drift”, forklarer Søren Jensen.
Det er også muligt for andre betalingsudbydere at integrere det digitale rejsekort i deres egne betalingsapps.