Af Peter Hyldahl, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
En undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion står bag, viser, at flere og flere danskere klarer køb via internettet. Det er nok ikke overraskende for de fleste, men undersøgelsen viser også, at danske forbrugere ikke lader sig spise af med dårlige onlinebutikker, der mangler brugervenlighed og godt overblik. Konklusionen er, at den danske forbruger er blevet fortrolig med e-handel.
Undersøgelsen, der er lavet på vegne af it-firmaet EpiServer, viser, at 46 procent har droppet et onlinekøb, fordi det var svært at komme til kassen, og 55 procent har droppet et onlinekøb, fordi det var besværligt at navigere rundt på siden.
»Ligesom vi stiller krav til de fysiske butikker, vi handler i, så er vi danskere blevet så vant til at handle online, at vi også stiller strenge krav til butikkerne på nettet. Hvis det ikke er let, intuitivt og sikkert, finder vi bare et andet sted at købe varen,« siger Jens Petersen, der er kommerciel webredaktør i Tryg og ekspert i nethandel.
Undersøgelsen viser, at forbrugerne vil have funktionelle og enkle hjemmesider. Hele 67 procent har droppet et onlinekøb, fordi de følte, at hjemmesiden ikke virkede troværdig. »Det handler i høj grad om, at virksomhederne skal tænke sine forskellige platforme sammen. Der skal være et tydeligt link mellem den oplevelse, man får i den fysiske butik, og den oplevelse, man får på nettet. Det virker utroværdigt, hvis der ikke er overensstemmelse mellem det brand, man kender, og den handelsoplevelse, virksomheden skaber på nettet,« siger Maria Wasing, der er europæisk marketingchef for EPiServer i Danmark.
Undersøgelsen viser også, at pris og sikkerhed er de vigtigste parametre i forbindelse med internethandel. Derefter tæller, at hjemmesiderne er nemme at navigere rundt på, og at virksomhederne bag er kendte og velrenommerede.