Home » Erhverv » Danske virksomheder er i en digital blindgyde
Danske virksomheder er i en digital blindgyde

Danske virksomheder er i en digital blindgyde

Share

Hvad er forskellen på en digital strategi og en it-strategi? Hvis du ved det, så ved du noget, som danske erhvervsledere ikke ved. Årets ”IT i praksis” afslører stor uvidenhed i de danske virksomheder

I en tid, hvor vi i Danmark praler af at være et af de mest digitaliserede samfund i verden, må det virke stærkt bekymrende, at anven-delsen af digitale strategier – eller måske snarere manglen på samme – skaber uenighed mellem topcheferne og it-cheferne i de danske virksomheder.

I hvert fald hvis man skal tro den seneste udgave af undersøgelsen ”IT i praksis”, der traditionen tro udgives i samarbejde mellem DANSK IT og Rambøll Management Consulting. Denne analyse af digitaliseringsprocessen i dansk erhvervsliv viser nemlig, at ikke mindre end 44 pct. af de danske virksomheder stadig træder deres digitale barnesko og er i de tidlige faser af digitalisering.

På den ene side kan det virke bekymrende, at så mange virksomheder på den måde stadig famler rundt, men det er trods alt endnu mere bekymrende, at 48 pct., altså næsten halvdelen af de danske topledere, mener, at den digitale strategi er fuldt integreret i forretningsstrategien inden for tre år, mens kun 22 pct., altså ca. hver femte, af it-cheferne er enig i dette.

En række it-chefer mener endda, at mange topledere slet ikke har en digital strategi og i øvrigt forveksler den med it-strategi. Samtidigt angiver 22 pct. af it-cheferne, at den digitale strategi ikke er på plads endnu, mens færre end hver tiende topleder har samme opfattelse.

Det har virksomhederne i værktøjskassen

Det kan godt være, der er blevet talt og skrevet meget om en teknologi som blockchain i Danmark, men det er ganske få virksomheder og offentlige organisationer, der rent faktisk anvender den. Respondenterne i ”IT i praksis” er blandt andet blevet spurgt, hvilke teknologier de anvender i dag.

Til det spørgsmål svarer kun 1,8 pct., at blockchain benyttes i dag, men anvendelsen ventes dog at være steget til 21,7 pct. over en 3-årig periode. Den forventede udvikling bunder formentlig i, at det allerede i dag er 29,8 pct. af virksomhederne, der er i gang med at undersøge mulighederne med blockchain.

Teknologier som virtual reality og augmented reality anvendes i dag kun i 13,6 pct. af virksomhederne, mens tallet om 3 år ventes at være steget til 54,4 pct. Internet of Things og kunstig intelligens samt machine learning er nogle af de teknologier, der ligeledes ventes at boome hen over de kommende tre år.

Hvor anvendelsen af disse to teknologiområder i dag ligger på henholdsvis 33,2 pct. og 26,3 pct., forventer deltagerne i undersøgelsen, at 85,1 pct. anvender Internet of Things om tre år, mens AI- og ML-løsninger til den tid vil blive anvendt i 63,8 pct. af virksomhederne.

De mest anvendte teknologier i dag er teknologier til data- og procesautomatisering, som anvendes i 75,6 pct. af virksomhederne, og cloudteknologier til datalagring og/eller applika-tionsudvikling, som anvendes i 60,8 pct. af virksomhederne. Respondenterne tilkendegiver, at de forventer, at det om tre år vil være cloudteknologier, der anvendes mest (97,9 pct.) efterfulgt af teknologier data- og procesautomatisering (95,7 pct).

Forstår ikke kompleksiteten

”Der er bred enighed om, at det globale kapløb om at udnytte mulighederne i digitaliseringsprocessen for længst er skudt i gang. Mange danske virksomheder oplever da også de negative sider af digitaliseringen, når følgevirkningerne rammer dem i form af konkurrence på prisen, ændrede kundekrav og øget konkurrence i ind- og udland fra virksomheder, der for alvor har evnet at digitalisere deres forretning.

Set i det lys er det ekstra foruroligende, at it-strategier forveksles med digitaliseringsstrategier, når digitalisering er så meget mere end det”, siger Steen Christensen, der er direktør for Rambøll Management Consulting.

Han bakkes op af Rikke Hvilshøj, der er administrerende direktør i DANSK IT. Hun understreger, at de forskellige opfattelser af, hvad en digital strategi egentlig er, viser, hvor kompleks en størrelse, der i virkeligheden er tale om.

Mens it-afdelingen ofte er en kritisk faktor for en virksomheds digitalisering, er det nemlig alt afgørende at favne langt bredere med henblik på at opnå de store potentialer, der ligger i digitalisering. Derfor mener hun også, det må vække til eftertanke, når så mange it-chefer mener, at digitalisering behandles for overfladisk og utilstrækkeligt i forretningens samlede strategi.

TAGS
digital stratigi
It-strategi
Virksomheds

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S