Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Dieseltogene står til en udskiftning mange steder i landet, og efterhånden som de sendes på pension, vil der ske et generationsskifte.
Ligesom i biltrafikken skal der satses på el, og allerede nu vil man derfor begynde at eksperimentere med batteridrevne tog.
Det sker i første omgang på to strækninger. På Lemvigbanen i Jylland og på strækningen mellem Helsingør og Hillerød i Nordsjælland.
Vigtig brik i fremtidens togdrift
"Batteritog indeholder spændende perspektiver for togdriften i Danmark. Ikke nok med at batteritog kan reducere Danmarks udledning af CO2, det skaber også grundlaget for en bedre trafikbetjening. Samlet set tyder meget derfor på, at batteritog kan være en vigtig brik for fremtidens togdrift i Danmark", siger transportminister Benny Engelbrecht.
Aftalen er indgået på baggrund af, at Transport- og Boligministeriet i samarbejde med DSB og Movia har gennemført en analyse af batteritogsdrift i Nordvestsjælland. Analysen viser, at lokalbanestrækningen Holbæk - Nykøbing Sjælland er velegnet til batteritog, og at en omlægning af driften vil give økonomisk mening fra omkring 2025, hvor der formentlig vil være behov for næste udskiftning af dieseltog.
Muliggør en ny togforbindelse
Med en efterfølgende indsættelse af batteritog mellem København og Kalundborg vil der kunne etableres samdrift mellem Nordvestbanen og Odsherredbanen, som muliggør en helt ny direkte togforbindelse mellem Nykøbing Sjælland og København.
Batteritog er i dag indsat i prøvedrift med passagerer i Østrig, ligesom det bliver afprøvet i Tyskland, hvor der også er afgivet ordre på batteritog. Det næste skridt i retning af indførelsen af batteritog vil være at afprøve teknologien i Danmark.
"En afprøvning af batteritog i Danmark vil give de relevante parter en nyttig erfaringsindsamling fra praktisk drift, inden vi potentielt afgiver ordre på batteritog til passagerdrift. Det vil samtidig give passagererne mulighed for at prøve batteritog i dagligdagen på de danske skinner. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne vil se batteritog i daglig drift i Danmark", udtaler transportminister Benny Engelbrecht.