Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Når Tim Cook præsenterer en ny iPhone, betyder det også en ny produktserie hos PanzerGlass, der er dansk producent og udvikler af skærmbeskyttelsesløsninger. Og med lanceringen af iPhone 13 er der ændringer på virksomhedens nye produkter, der ikke er uvæsentlige.
"Vi har formået at øge styrken på vores ClearCase med 33 procent i situationer, hvor du taber telefonen ud af din lomme. Vi er faktisk nu lykkedes med at få produktet godkendt efter en såkaldt militærstandard, der reelt betyder, at coveret er tæt på umulig at smadre, og dermed får din nye telefon maksimal beskyttelse, når uheldet er ude. Samtidig er vi begyndt at lave vores coverløsninger med mere og mere genanvendt plast, og det gør sig også gældende med den nye iPhone13-serie. Vi er en virksomhed, hvor vores produkter og forretningsfilosofi rimer fantastisk på bæredygtighed og lange forbrugscyklusser, og derfor arbejder vi hele tiden med at minimere vores miljøaftryk," siger Michael Brønd, der er VP marketing.
Han pointerer, at PanzerGlass-løsninger i sig selv har en gavnlig effekt på CO2-regnskabet, fordi produkterne samlet set er med til at udvide telefoners levetid mærkbart.
Stærkere PanzerGlass
Også på fronten af telefonen har PanzerGlass markante ændringer med i produktærmet. Flagskibet, skærmbeskyttelsen, er naturligvis blevet tilpasset den nye iPhone, men er også styrket markant – præcis som case-løsningerne.
"Vi har tidligere opereret med en tabshøjde på 150 centimeter som det maksimale, vi kunne garantere holdbarhed på, men det er med den nye serie udvidet til hele 200 centimeter. Og dermed vil det for langt de fleste situationer være rigeligt," forklarer Jeanette S. Eskesen, der VP og ansvarlig for produktudvikling.
Kanten af PanzerGlasset er også blevet styrket, så kanten nu kan klare et tryk på 20 kilo, hvor grænsen tidligere har været 15 kilo. Som ved tidligere iPhone-generationer kommer PanzerGlass’ nye serie også med særlige beskyttelsesglas med et ”privatlivsfilter”, hvor det kun er brugeren, der kan se skærmen, samt et særligt glas, der minimerer blåt lys fra iPhonen.
Bekæmpelse af bakterier og vira
Af naturlige årsager har der i en længere periode været et markant fokus på bakterier og virus, og det er heller ikke gået danskerne forbi, når de bruger deres telefoner.
"Skærmglassene har i en lang periode haft særligt antibakterielle egenskaber, hvor 99,99 procent af de mest gængse bakterier bliver dræbt i løbet af 24 timer, og så høj en sikkerhed er der ikke andre på markedet, der kan præstere. Men som en ekstra sikkerhed er vi begyndt at opleve et markant øget fokus på vores Spray Twice A Day, der med det samme dræber bakterierne og virus på den overflade, som du sprøjter på. Det kan være telefonen eller computeren, men også dine briller," siger Michael Brønd.
Sprayen har netop fået en ISO-certificering, der blåstempler, at blandt andet corona-virus bliver dræbt, hvis du bruger produktet to gange dagligt.