Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mange kender den smarte Moodagent-app, som finder musik der matcher ens humør, enten på Spotify eller i dit eget musikbibliotek.
Bag denne funktionalitet gemmer sig en avanceret motor, der gennem en kombination af akustisk analyse, kunstig intelligens og musikviden finder frem til den rette musik.
Denne teknologi kan være særdeles værdifuld, når man i et kæmpe katalog af musik skal spore sig ind på numre, der passer til et bestemt formål. Det har Universal Music Publishing Group indset.
Derfor har det store musikselskab nu indgået samarbejde med Moodagent. Et samarbejde der betyder, at Moodagent fremover vil være hjernen i Universals musikkatalog, når der skal vælges musik til film, TV, reklamer, spil m.m.
“Vi er enormt begejstrede for det nye samarbejde med Moodagent. Virksomheden har udviklet en imponerende teknologi, som vi er sikre på vil fungere strålende med vores alsidige musikkatalog” siger Michael J. Sammis, økonomidirektør for UMPG. “Vores mål på dette felt er at kataloget indekseres og katalogiseres på en måde, så vi kan give den bedste og hurtigste service til vores kunder.”
“Systemet gør det muligt for vore kunder og interne medarbejdere at finde den rette musik hurtigt ved at anvende naturlige keywords som humør eller genre,” siger Tom Eaton, vice præsident for Music for Advertising hos UMPG.
Han fortsætter: “Med denne løsning sikrer vi, at alle nye numre der tilføjes analyseres og indekseres med det samme og at tags er præcise og konsistente. Vi er overbeviste om, at denne tilføjelse til vores system vil gøre vores arbejdsproces smidigere, og at den vil styrke vores forretning og hjælpe med at stimulere alle dele af vores katalog.”
Samarbejdet med Universal markerer endnu et skridt ud af den vej Moodagent har bevæget sig den senere tid. Fra sit udgangspunkt som app-producent har det danske selskab udvidet sit virke til at omfatte løsninger til selskaber, heriblandt også Spotify, der kræver en intelligent motor til at navigerer i store musikdatabaser.