Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det er et stykke tid siden vi har hørt noget til Moodagent. I starten af årtiet stormede tjenesten frem som en af de mest populære musik-app på App Store og senere som app til Spotify.
Men så forsvandt den ud af syne, i hvert fald for os almindelige brugere.
Det har dog ikke stået stille på kontoret i København. Efter et større bestyrelsesskifte og en ny investor, er der de seneste år blevet brygget på det der nu ser dagens lys. En helt musikstreaming-tjeneste, baseret på Moodagents unikke teknologi.
Musik til dit humør
Som udgangspunkt har Moodagent hvad de andre har. Et gigantisk katalog af mange millioner musiknumre, som du kan tilgå med en app på din mobil.
Måden du tilgår musikken er imidlertid markant anderledes end hos eksempelvis Spotify.
Den vælges automatisk efter dit humør. Ved at stille på parametre som sensualitet, ømhed, glæde og aggressivitet finder app'en frem til musik, der passer til din aktuelle sindstilstand. Du kan også tage udgangspunkt i en kunstner eller et bestemt musiknummer og så drager Moodagent stemningen fra dette ind i din playliste. Undervejs kan du smide flere kunstnernavne ind som flavours. På den måde kan man nemt og intuitivt oprette playlister, som passer til dit humør, men præsentere dig for ny musik fra det brede katalog.
“Med Moodagent kan du begive dig ud på en musikalsk rejse med det, du kan lide som udgangspunkt, for eksempel et track eller en stemning,” fortalte Mikael Henderson, Chief Product Officer og medstifter af Moodagent ved lanceringseventet tidligere på dagen. “Derefter kan du når som helst genaktivere den specifikke moodagent, lade den spille eller ændre den.”
En ny måde at opdage på
Moodagents mission er således ikke bare at give bruger den musik de gerne vil høre, men også at frem forbi overfladeskummet af det nyeste og det største og ud i krogene af kataloget, hvor det glemte guld gemmer sig.
Spillelisterne kan gemmes og deles med bestemte brugere eller officielt med hele Moodagent-fælleskabet.
“Moodagent genskaber det, som hele albums plejede at give os,” siger Peter Berg Steffensen, Chief Innovation Officer og medstifter af Moodagent. “En rækkefølge, de rette tracks arrangeret i den rigtige sekvens, men præsenteret på en måde som passer til lytterens humør. Vi har ikke en standardløsning-tilgang. Moodagent giver en oplevelse, som skaber en følelsesmæssig forbindelse med både musikken og de andre lyttere, som deler din passion for musik.”
Den 19. september lanceres Moodagent som full premium service i Danmark, som det første land. Herefter vil tjenesten blive tilgængelig i flere andre lande i løbet af det næste års tid.
Prisen bliver 99 kroner om måneden.
Læs mere om Moodagent på www.moodagent.com.