Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Coronasituationen har vendt op og ned på mange ting i it-branchen. For dele af it-branchen har det betydet øget salg af udstyr til hjemmekontorer, og den tendens kan man med god grund gætte på, vil fortsætte.
For ifølge en ny undersøgelse foretaget af IT-branchen i oktober og november vil 63,8 procent af lederne i danske virksomheder gerne fortsætte med hjemmearbejde, når corona hører fortiden til.
Ledernes positive udmeldinger skyldes flere ting.
”Først og fremmest er lederne blevet mere produktive af selv at skulle arbejde remote og håndtere sit team hjemmefra. Men de føler også, at de har fået en bedre work/life-balance ved at arbejde på den måde. Så det har været positivt for lederne både professionelt og privat,” siger Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-Branchen.
61,0 procent af lederne fortæller i analysen, at de selv er blevet mere produktive ved at arbejde hjemmefra. 53,4 procent oplever en bedre work/life-balance under coronakrisen.
Ny måde at lede teamet på
At lede sit team fra afstand er en ny disciplin for mange ledere, men det ser ud til, at størstedelen har fundet nye måder at gøre det på.
64,5 procent siger, at de har måtte ændre deres måde at lede på, og at de har fået nogle positive ledelseserfaringer (68,0 procent), som de vil fortsætte med at bruge efter krisen. Og over halvdelen af lederne (58,5 procent) mener, at det har været nemt at følge op på medarbejdernes mål og aftaler, selvom de har arbejdet hjemmefra.
Atea har positive erfaringer
IT-branchen, som står bag undersøgelsen, bruger forhandler- og konsulentvirksomheden Atea (billedet) som eksempel. Her har hovedparten af virksomhedens 1400 ansatte stort set fra den ene dag til anden skulle arbejde hjemmefra.
”Det var naturligvis en stor omvæltning for mange, men vi har også fået en lang række positive erfaringer, som vi som virksomhed vil arbejde videre med efter coronakrisen,” fortæller Annette Otto, der er senior vice president for ,arketing, partner management, HR & communications i Atea og samtidig formand for IT-Branchens kompetenceudvalg.
Ateas coronaerfaring er, at det som leder i høj grad handler om at skabe en struktur med hurtige individuelle og afdelingsmæssige touchbase-møder. Og så skal man sørge for at lave en plan for det virtuelle samarbejde både som team og individuelt, så man får afstemt spilleregler og forventninger.
”Man skal huske, at medarbejderne er forskellige og har individuelle behov. Så det er vigtigt at møde dem hver især, hvor de er. Når man har medarbejdere både på kontoret og derhjemme, er det derfor vigtigt, at man er synlig og nærværende for alle – og at man har fokus på at fjerne forhindringer og barrierer for deres arbejde,” siger Annette Otto.
Fortsætter bagefter
Lederne i undersøgelsen er ret sikre på, at de vil fortsætte med at give mulighed for fjernarbejde efter coronakrisen.
42,86 procent angiver, at det vil de "i høj grad", mens 43,88 procent vælger "i nogen grad". Kun godt 1 procent forventer, at hjemmearbejdet vil blive reduceret i deres virksomhed.