Home » AOD Pro » De danske ledere elsker hjemmearbejde
De danske ledere elsker hjemmearbejde

De danske ledere elsker hjemmearbejde

Share

Ifølge en ny undersøgelse er lederne i Danmark begejstrede for hjemmearbejde. Det varsler forlængede muligheder for salget af bestemte it-produkter

Coronasituationen har vendt op og ned på mange ting i it-branchen. For dele af it-branchen har det betydet øget salg af udstyr til hjemmekontorer, og den tendens kan man med god grund gætte på, vil fortsætte.

For ifølge en ny undersøgelse foretaget af IT-branchen i oktober og november vil 63,8 procent af lederne i danske virksomheder gerne fortsætte med hjemmearbejde, når corona hører fortiden til.

Ledernes positive udmeldinger skyldes flere ting.

”Først og fremmest er lederne blevet mere produktive af selv at skulle arbejde remote og håndtere sit team hjemmefra. Men de føler også, at de har fået en bedre work/life-balance ved at arbejde på den måde. Så det har været positivt for lederne både professionelt og privat,” siger Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-Branchen.

61,0 procent af lederne fortæller i analysen, at de selv er blevet mere produktive ved at arbejde hjemmefra. 53,4 procent oplever en bedre work/life-balance under coronakrisen.

Se også:  Hold hackerne væk fra dit hjemmekontor
Ny måde at lede teamet på

At lede sit team fra afstand er en ny disciplin for mange ledere, men det ser ud til, at størstedelen har fundet nye måder at gøre det på.

64,5 procent siger, at de har måtte ændre deres måde at lede på, og at de har fået nogle positive ledelseserfaringer (68,0 procent), som de vil fortsætte med at bruge efter krisen. Og over halvdelen af lederne (58,5 procent) mener, at det har været nemt at følge op på medarbejdernes mål og aftaler, selvom de har arbejdet hjemmefra.

Atea har positive erfaringer

IT-branchen, som står bag undersøgelsen, bruger forhandler- og konsulentvirksomheden Atea (billedet) som eksempel. Her har hovedparten af virksomhedens 1400 ansatte stort set fra den ene dag til anden skulle arbejde hjemmefra.

”Det var naturligvis en stor omvæltning for mange, men vi har også fået en lang række positive erfaringer, som vi som virksomhed vil arbejde videre med efter coronakrisen,” fortæller Annette Otto, der er senior vice president for ,arketing, partner management, HR & communications i Atea og samtidig formand for IT-Branchens kompetenceudvalg.

Se også:  Perfekt match: hjemmekontor-skærm egner sig også til gaming

Ateas coronaerfaring er, at det som leder i høj grad handler om at skabe en struktur med hurtige individuelle og afdelingsmæssige touchbase-møder. Og så skal man sørge for at lave en plan for det virtuelle samarbejde både som team og individuelt, så man får afstemt spilleregler og forventninger.

”Man skal huske, at medarbejderne er forskellige og har individuelle behov. Så det er vigtigt at møde dem hver især, hvor de er. Når man har medarbejdere både på kontoret og derhjemme, er det derfor vigtigt, at man er synlig og nærværende for alle – og at man har fokus på at fjerne forhindringer og barrierer for deres arbejde,” siger Annette Otto.

Fortsætter bagefter

Lederne i undersøgelsen er ret sikre på, at de vil fortsætte med at give mulighed for fjernarbejde efter coronakrisen.

42,86 procent angiver, at det vil de “i høj grad”, mens 43,88 procent vælger “i nogen grad”. Kun godt 1 procent forventer, at hjemmearbejdet vil blive reduceret i deres virksomhed.


TAGS
Hjemmekontor

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S