Home » Erhverv » Danske it-studerende drømmer om at arbejde for Google
Danske it-studerende drømmer om at arbejde for Google

Danske it-studerende drømmer om at arbejde for Google

Share

En virksomheds renomme er altafgørende – og Google fører feltet

Google er ikke alene en af verdens mest værdifulde virksomheder målt på aktieværdi, det er også verdens mest eftertragtede arbejdsgiver. Og for danskerne er det ingen undtagelse.

Resultaterne fremgår af den undersøgelse, som den globale rådgivnings- og medievirksomhed Universum hvert år foretager inden for det, der kaldes employer branding, som bedst kan oversættes med ”arbejdsgiverbranding”.

Universums-undersøgelsen tager pulsen på, hvordan studerende inden for henholdsvis økonomi, natur og ingeniørvidenskab og it vurderer en lang række selskaber inden for deres respektive felt, og hvor de bedst kunne tænke sig at arbejde.

På verdensplan deltager 350.000 studerende fra 35 lande i undersøgelsen i alle tre kategorier. I Danmark har 6.384 studerende deltaget, heraf 536 it-studerende på ti forskellige it-uddannelser.

»En virksomheds renomme betyder meget, og man kan ikke overvurdere betydningen af at blive opfattet som en attraktiv arbejdsplads. It-virksomheder er i sjælden grad afhængige af de ansattes hjerner, for der skal hele tiden udvikles nye produkter, og der er ikke ret mange patenter inden for it-verdenen. Så hvis en virksomhed bliver placeret som nummer 50 på de studerendes liste over attraktive arbejdspladser, har virksomheden et meget alvorligt problem, fordi det er indlysende, at virksomheden vil have meget svært ved at rekruttere de bedste studerende,« siger country manager for Universum i Danmark, Jesper Dansholm.

De studerendes synsvinkel

Blandt it-studerende er internationale virksomheder som Google, Microsoft og IBM fortsat i høj kurs på listens første tre pladser. Den placering er uændret i forhold til undersøgelsen fra forrige år. Udenlandske virksomheder som Siemens og Ericsson er sammen med danske Systematic og Saxo Bank hoppet 10 pladser eller mere op ad ranglisten.

Undersøgelsen viser også, hvor følsomme virksomhedernes renomme er. Vestas er således rutsjet fra en plads som nummer 11 til i år en plads som nummer 18, og det er sket fuldstændig synkront i takt med Vestas-aktiens fald.

Værd at bemærke er det også, at Bang & Olufsen er gået fire plads- er frem i toppen og nu ligger på fjerdepladsen som den højest placerede danske virksomhed.

»Bang & Olufsen er kommet fint igen oven på nogle hårde år, hvor det har knebet med salget. Men nu er Struer-virksomheden igen med helt i top, når det gælder om at tiltrække it-studerende. Derimod har tiderne været hårde mod Vestas, som dykker syv pladser,« siger Jesper Dansholm.

Se også:  Google lukker definitivt ned for persontracking på internettet

Systematic, der producerer it-sikkerhedssystemer, er steget 11 pladser i forhold til undersøgelsen fra 2011.

Deltagerere i undersøgelsen er studerende fra Københavns Universitet, Copenhagen Business School, IT-Universitetet, Aalborg Universitet, Ingeniørhøjskolen i København, Danmarks Tekniske Universitet, Syddansk Universitet, Syddansk Universitet – Teknisk Fakultet, Roskilde Universitets Center og Ingeniørhøjskolen i Aarhus, Aarhus Universitet.

I alt 536 studerende inden for it-området har deltaget, men de indgår med forskellig vægt i undersøgelsen i forhold til størrelsen af den pågældende uddannelsesinstitution, således at store uddannelsessteder vægtes relativt højere end mindre.

Hver studerende har besvaret 40 spørgsmål om deres ønsker til den fremtidige arbejdsplads. Af de ti vigtigste parametre for de tre studentergrupper fremgår, at it-studerende og business- studerende har temmelig forskellige værdisæt i forhold til valg af arbejdsgiver. Nummer tre på de it-studerendes liste er ”et venligt arbejdsmiljø”, mens det punkt slet ikke optræder på top-10 hos de business-studerende. ”Innovation” er nummer 4 på it-listen, det aspekt er slet ikke med på businesslisten.

Ser man på kategorien ”karrieremål”, er der også markante forskelle mellem it-studerende og business-studerende. Sidstnævnte vægter en international karriere som tredjevigtigst, mens det er nummer 8 på it-lis-ten. Hvad angår ”lederposition/manager” er der tilsvarende markant forskel: Vigtigt for business, mindre vigtigt for it-studerende.

Blandt it-studerende og natur- og ingeniørvidenskabsstuderende er der ret solid overensstemmelse mellem prioriteterne. »Universum har lavet denne slags undersøgelser gennem de seneste ti år, men sammenligninger mellem før og nu er vanskelig, fordi undersøgelsen er ændret. Dog kan man godt sige, at de bløde værdier er forsvundet mere i de senere år hos de it-studerende, og det er sket i takt med de seneste års samfundsøkonomiske krise. Man kan sige, at de it-studerende er blevet mere karriereorienterede, og de ser i høj grad deres første job som en trædesten, der skal sikre deres videre karriere,« siger Jesper Dansholm.

Virksomhedernes synsvinkel

Universums undersøgelse er efterspurgt blandt mange virksomheder overalt i verden, som får tilbudt resultaterne.

»Hele ideen er, at hvad enten en virksomhed er sit renomme bevidst eller ej, så har enhver virksomhed et renomme blandt studenter på uddannelsesinstitutionerne, og Universum kan fortælle, hvordan dette renomme faktisk er. Det er mange virksomheder meget interesseret i,« siger Jesper Dansholm. En given virksomhed kan bede om at se resultaterne fra eksempelvis studerende fra DTU, og de kan også se de samme studenters oplevelse af andre virksomheder.

Se også:  7 tips til det bedste studieudstyr derhjemme

»Det er ikke nok, at en virksomhed kan se sit eget renomme, det skal nødvendigvis relativeres til konkurrenterne. Og virksomhederne har brug for konkrete resultater på området. Hvad nytter det, at man tror, at ens egen virksomhed er fantas-tisk på en række områder, hvis det viser sig, at de studerende har en helt anden opfattelse? Så er der måske en historie, der skal fortælles på en anden måde,« siger Jesper Dansholm.

Han bemærker for øvrigt, at mens omkring 20 procent af Prosas medlemmer er ansat i den finansielle sektor, så rangerer kun Danske Bank blandt de øverste 20 mest populære arbejdsgivere.

»Vi hjælper virksomhederne med at afdække, hvilke problemer de står over for, og hjælper dem med at positionere sig over for de studerende og over for konkurrenterne,« siger Jesper Dansholm.

Google
Microsoft
IBM
Bang & Olufsen
IO Interactive
Microsoft Development Center Copenhagen
Siemens
NNIT
A.P. Møller – Mærsk
Novo Nordisk
Nokia
Carlsberg
Forsvaret
Netcompany
Systematic
KMD
Danske Bank-koncernen
Vestas
Rambøll
Dell
Sony Ericsson
Accenture
HP
Ericsson
SAP
Grundfos
Saxo Bank
Logica
Nordea
Columbus IT 30

Universum er en global rådgivnings- og medievirksomhed inden for employer branding med 250 ansatte på 12 lokationer på fem kontinenter. Universum i Danmark holder til på Vimmelskaftet 41 F i København.

På baggrund af markedets mest omfattende spørgeskemaundersøgelser med 500.000 respondenter over hele verden udarbejder Universum årligt ranglister over, hvilke virksomheder som studerende finder mest attraktive at arbejde for.

Universum udgiver egne medier om employer branding samt rådgiver virksomheder i, hvordan de bedst muligt kan tiltrække og fastholde talent. Universums kundekreds tæller mere end halvdelen af Fortune 500-virksomhederne. Læs mere på: www.universumglobal.com.

Universum har udarbejdet ranglisten over, hvilke arbejdsgivere der er mest attraktive, på basis af en online spørgeskemaundersøgelse med svar fra 6.384 studerende inden for hovedsageligt økonomi, it, ingeniørfagene og naturvidenskab.

Undersøgelsen er gennemført i perioden november 2011 – april 2012 i samarbejde med universiteter over hele landet. Universum gennemfører tilsvarende student-surveys i 35 lande.


TAGS
Google
IT arbejde
studie

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S