Home » Internet » Danske BLUETOWN sikrer gode forbindelser til ulandene
Danske BLUETOWN sikrer gode forbindelser til ulandene

Danske BLUETOWN sikrer gode forbindelser til ulandene

Share

Ud fra en idé om at tilbyde billig internetadgang til verdens fattige landdistrikter og på samme tid gøre en god dansk forretning ud af det, har et par danske iværksættere etableret firmaet BLUETOWN i Parken

Der er stadig verden over millioner af mennesker i klodens yderområder og ikke mindst i Afrika, som ikke har adgang til internettet. Det har et par danske iværksættere taget op som en udfordring og har udviklet en løsning, der både sikrer gode internetforbindelser til lokalbefolkningen eksempelvis i Østafrika og samtidig udnytter et stort uopdyrket markedspotentiale.

I de større byer huserer godt nok forskellige mobiloperatører og netudbydere, der tilbyder GSM med 2G eller 3G og taletidskort. Men uden for byerne kniber det mere. Iværksætterne vil derimod tilbyde den afrikanske landbefolkning en mobilløsning bygget op omkring en basestation, der formidler internettet videre ud til brugerne. Det giver nemlig både de lokale ny og langt lettere og billigere adgang til internettet og samtidig de energiske iværksættere mulighed for at skabe et marked og opdyrke en forretning. Og på dette idegrundlag har de skabt firmaet Bluetown.

”Der gik nogle år med eksperimenter, planlægning, indhentning af lokale tilladelser osv.,” fortæller Jens Raarup, der er teknisk direktør i Bluetown og har været med fra starten. ”Og da vi tog til Østafrika og studerede forholdene ved selvsyn, fandt vi ud af, at langt de fleste lokale allerede gik rundt med en billig mobiltelefon som en Nokia 3210 eller 3310.

Hvorfor hedder BLUETOWN BLUETOWN?

Da mange lokale i Afrika har smartphones, og Bluetown til at begynde med sendte data videre ud til de lokale landsbyer gennem en Bluetooth-forbindelse, opstod firmanavnet Bluetown som en sammenstilling af forstavelsen ”Blue” (fra Bluetooth) og ”town” (landsby).

Se også:  Nyt transatlantisk datakabel fra USA til Danmark

Bluetown har i dag ansat 45 medarbejdere på hovedkontoret og hen ved 100 mand på verdensplan. Firmaet har hovedkontor på Østerbro i Parken i København, og her råder man over alle de nødvendige faciliteter til udvikling af teknologi og udstyr til formidling af internet til sparsomt befolkede områder i udviklingslandene. Bluetown har også været tilknyttet SDG Acceleratoren i FN-Byen i København, som er et projekt, der hjælper mindre og mellemstore virksomheder med at implementere SDG bæredygtighedsmålene (Sustainable Development Goals) i deres forretningsplan.

I Afrika er der ikke etableret fastnetforbindelse ud til enhver lille landsby endsige hytte, men til gengæld koster en mobil kun fra omkring 30-40 dollar. Mange har faktisk investeret i billige kinesiske Android-telefoner, selv om mobilnettet er tyndt, for så får de også kamera og lommelygte og kan udnytte vilkårlige Wi-Fi-hotspots. I landdistrikterne i Østafrika lever de fleste lokale som bønder og af at sælge deres overskudsprodukter.

Se også:  Fuld drøn på dit netværk: Wi-Fi 6 er på skinner!

Men jo tættere du kommer på de større byer, jo flere folk bor der pr. km2, og jo flere faste jobs er der at få på fabrikker og i butikker, og jo flere penge har de også på lommen. Samtidig bruger en meget stor del af befolkningen i Østafrika M-Pesa, der minder om MobilePay (M står for mobile og Pesa er swahili for penge). Med M-Pesa kan bedrestillede slægtninge i byerne på nem måde sende penge til dårligere stillede familiemedlemmer i landområderne til strøm, vand og fødevarer. Lokalbefolkningen har brugt denne tjeneste i 15 år. ”Så rent faktisk har Afrika længe været forud for Europa,” smiler Jens Raarup.

Bluetowns første afrikanske basestation

”En traditionel mobilmast bruger imidlertid relativt meget strøm og kræver derfor en dieseldrevet generator, stort støbt fundament og pigtrådshegn, og det gør selvsagt sådan en installation en kende voldsom,” forklarer Jens Raarup, ”og de store lokale teleoperatører har nedprioriteret landregionerne til fordel for storbyerne. Det er simpelt hen for dyrt at opstille mobilmaster i de sparsomt befolkede områder, hvor en typisk afrikansk landsby kun omfatter 2000-4000 indbyggere. Men det er netop Bluetowns ambition at tilbyde lokalt internet her for en tiendedel af den ellers gældende pris.

1 2 3 4Næste

TAGS
bluetown
Internet
udvikling
uland

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S