Du kender autonome biler, altså biler, der kan køre helt automatisk. Men har du også hørt om det autonome internet, altså et internet, der kan servicere os som forbrugere helt automatisk?
Det har du sikkert ikke, men ikke desto mindre er det lige præcis det – eller snarere selvkørende e-handel – som er en af tidens største trends. Det har den danske softwarevirksomhed Certainly luret.
Certainly har nemlig udviklet en intelligent bot-platform, der specifikt henvender sig til både store og små webshops. Hensigten med løsningen er, at webshops skal kunne give en langt bedre kundeservice, og dermed selv et markant bedre afkast. Løsningen udnytter kunstig intelligens til at give kunderne råd og vejledning, næsten som de ville få det i en fysisk butik med en rigtig, levende ekspedient.
Det er i hvert fald det, der er hensigten med løsningen, som allerede anvendes af så forskellige kunder som Zendesk, Carlsberg, Rockwool, Booking.com og Magasin. Det magiske ord er konverteringsrate, altså hvor mange af de kunder der besøger en webshop, som rent faktisk lægger en ordre, og i den forbindelse har begrebet e-commerce næsten fået en navnebror, nemlig c-commerce, hvilket står for conversational commerce.
”Det autonome internet tilpasser sig den enkelte forbruger ved hjælp af kunstig intelligens og avancerede algoritmer, og vi har en ambitiøs vision om at ændre det kommercielle internet, som vi kender det i dag. Det skal ske med en teknologi, der kan forstå forbrugerens intention og behov, agere med denne i realtid og levere personlige tilbud helt uden brug af cookies,” siger medstifter og administrerende direktør Henrik Fabrin.
Det skal ske, hvad enten kunden blot søger information eller shopper ved hjælp af en AI-baseret chatløsning. Certainly, der indtil for nylig hed BotXO, udvikler selv sin egen Conversational Commerce-platform, og ambitionen er at gøre den til en af de førende motorer i fremtidens e-handel. Siden opstarten i 2017 er man i dag nået op på mere end 50 medarbejdere, der servicerer kunder i 17 lande.
”Webshops fokuserer løbende på at sænke returomkostningerne, sikre en høj grad af personalisering, skabe gode shoppingoplevelser og øge kundetilfredsheden. Tidligere har de brugt cookies og købshistorik i deres bestræbelser på at personalisere kunderejsen, men med Certainly Conversational Commerce er cookies og retargeting-annoncer fortid, når zero party-data og samtaler i realtid tager over,” fortæller Henrik Fabrin.
Ved hjælp af de nævnte zero party-data, som indsamles gennem proaktive samtaler med forbrugeren, får den enkelte webshop nemlig adgang til den specifikke købshensigt i hver enkelt købssession. Det vil mindske de typiske frustrationer, når forbrugeren slipper for at navigere endeløst rundt for at finde specifikke oplysninger og produkter. I stedet vil hver webshop tilpasse sig den enkelte forbrugers behov i realtid.