Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Dansk software får globalt gennembrud

Hverdagen er blevet nemmere for Vestas 10.000 serviceteknikere verden over. Danske Invokers har udviklet en App-baseret frontend-løsning til Vestas SAP-univers. Det giver millionbesparelser.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

På globalt plan har vindmølleproducenten Vestas 10.000 serviceteknikere, og på hvilket som helst tidspunkt af døgnet anvender mere end 7000 samtidige brugere en ny app-frontend til koncernens SAP-løsning. Det er det danske softwarehus Invokers, der har udviklet den, og det er en løsning, der ikke bare sparer tid og ressourcer, men som også betyder bedre dataopsamling. I udviklingen er der nemlig lagt vægt på brugervenligheden, hvilket gør den nemmere at bruge end tidligere løsninger.

”Derfor kan vores serviceteknikere koncentrere sig om at få indtastet de rigtige data i stedet for at skulle bokse med et kompliceret interface. For os som producent er det jo af hensyn til den fremtidige produktudvikling vigtigt, at datakvaliteten er i orden.”

En suite af apps

Det siger Troels Fleckenstein, der er vicepræsident for koncernens globale it-infrastruktur. Han føjer til, at den nye løsning er rullet ud over det seneste års tid – uden problemer i øvrigt, netop fordi brugervenligheden er i top.

Rent funktionsmæssigt var de tidligere løsninger sådan set gode nok, forklarer han, men da de kunne være svære at tilgå, var hverdagen ofte mere kompleks end godt var for serviceteknikerne, så Troels Fleckenstein er altså glad for, at det både har været muligt at optimere hverdagen og at have opnået en bedre datakvalitet. En vindmølle er ikke bare en mølle, der snurrer, men et højteknologisk udstyrsstykke.

Verden åbner sig

”Faktisk er det en hel suite af apps, vi har udviklet. Løsningen består nemlig af fire moduler til henholdsvis tidsregistrering, opgaveregistrering, registrering af information om turbinen i møllen samt information om reservedele. Løsningen erstatter en lang række andre løsninger, hvor mange krævede en computer. Vores app-baserede løsning er helt mobil og kan anvendes både på tablet og smartphone,” siger Michael Thøgersen, head of mobility hos Invokers.

Der står som nævnt SAP på den bagvedliggende infrastruktur hos Vestas, og kunsten har altså været at udvikle en brugerflade, der er så intuitiv og tilgængelig, at serviceteknikeren nemt kan indtaste de nødvendige informationer, selv når han ligger krøllet sammen ude i næsen af en vindmølle. Da det ikke alle steder er muligt at tage en tablet med, kan løsningen fra Invokers derfor også afvikles på en smartphone.

Appen er udviklet med Apples teknologi, så ud over at der er landet en større ordre på iPads og iPhones hos Apple, satser Invokers også på, at samarbejdet med såvel SAP som Apple kan løfte firmaet op fra lokal til global aktør på markedet for digitale enterpriseløsninger. Ud over at hverdagen er blevet mere enkel for de ansatte serviceteknikere i Vestas, har implementeringen af den nye løsning nemlig også betydet en trecifret millionbesparelse.

Satser nu på det globale marked

Invokers har siden 2018 været en del af en anden dansk tech-virksomhed, Trifork. Sammen har man investeret kraftigt i at geare forretningen, så væksten kunne øges internationalt. Senest har virksomheden etableret et nyt kontor i Barcelona, og man har sat fokus på Smart Enterprise-løsninger baseret på SAP- og Apple-teknologier. Det sker i et udvalg af Triforks 45 forretningsenheder i Europa.

Med Invokers ombord har Trifork-familien – ifølge virksomheden – taget første skridt i retning af at blive en global aktør på markedet for SAP- og andre enterprise-løsninger samt at udvide forretningen med en række nye produkter og services, som skaber resultater på endnu kortere tid. Den retning er i tråd med Apples øgede fokus på enterprisesegmentet.

Brugervenlige applikationer

”Fremtiden er digital, og overalt i verden kæmper virksomheder for at skabe den bedste brugeroplevelse til medarbejdere såvel som til kunder. Udfordringen for mange er ikke at udvikle applikationer. Det er at sikre så høj anvendelse som muligt. Det er det, vi kan. Sagt på en anden måde er vi i stand til at måle forretningsværdien af brugervenlige applikationer,” siger Kevin H. Petersen, der er administrerende direktør hos Invokers.

”Projektet med Vestas konsoliderer vores best practice fra de seneste 14 års arbejde og er derfor vores seneste fyrtårnsprojekt. Nu tager vi erfaringerne med i rygsækken og gør sammen med Trifork klar til at vise værdien af brugercentrerede og intuitive software-løsninger i enterprise-segmentet for resten af verden,” tilføjer han.


Ifølge Michael Thøgersen fra Invokers, som har udviklet løsningen, har Vestas vist, at de ikke kun er en foregangsvirksomhed inden for vedvarende energi, men også tør gå forrest med at investere i medarbejderne.

Den nye app kan også bruges på mobiltelefoner. Det er ikke altid muligt for serviceteknikeren at have en tablet med sig ind i vindmøllernes snævreste passager.

Masser af brugerinput

”Sammen med Vestas har vi afholdt en række workshops, således at vi var nogenlunde sikre på at ramme plet med udviklingen, ligesom vi har været meget opmærksomme på, hvilke vilkår serviceteknikerne arbejder under. Blandt andet at de ofte befinder sig på steder, hvor der er meget lidt plads. Desuden har vi modtaget brugerinput retur fra serviceteknikere over hele verden, så udviklingen af et let tilgængeligt brugerinterface har virkelig været i højsædet,” siger Michael Thøgersen videre.

Han fremhæver endvidere, at al information nu er tilgængelig i realtid, hvilket ligeledes sparer tid for serviceteknikeren i marken. Det er for eksempel muligt at se, om en kollega allerede har løst et problem, eller om den reservedel, der er brug for, rent faktisk er på lager. Dermed undgås en masse spildtid, og tid er i denne her verden dyre penge. Vestas og Invokers har i fællesskab knækket koden til, hvordan et forbedret internt it-system kan spare mere end 400.000 mandetimer årligt.


”Mange begår den fejl, at de tænker indefra-ud. Vi tager udgangspunkt i medarbejdernes behov.”


Har tjent sig hjem

På mindre end seks måneder har Vestas opnået return of investment på det store projekt, og Troels Fleckenstein føjer til, at partnerskabet med Invokers i høj grad har automatiseret de forretningskritiske SAP-processer samt givet medarbejderne direkte adgang til den information, de har brug for i opgaveløsningen. Medarbejderne har taget løsningen til sig, fordi det er lykkedes at zoome ind på de processer, som rent faktisk letter arbejdet og skaber værdi for den enkelte.

”Mange begår den fejl, at de tænker indefra-ud. Det resulterer i, at flere virksomheder i dag har et utal af forskellige systemer, der aldrig opnår en tilstrækkelig adoption blandt medarbejderne til at gøre dem rentable. Vores tilgang er løsninger, der altid tager udgangspunkt i medarbejdernes behov og de problemer, som teknologien skal løse for dem. På den måde sikrer vi en lavere fejlmargin, reducerer omkostningerne til oplæring og skaber større motivation hos medarbejderne, da de selv har bidraget til løsningen,” siger Michael Thøgersen fra Invokers.