På globalt plan har vindmølleproducenten Vestas 10.000 serviceteknikere, og på hvilket som helst tidspunkt af døgnet anvender mere end 7000 samtidige brugere en ny app-frontend til koncernens SAP-løsning. Det er det danske softwarehus Invokers, der har udviklet den, og det er en løsning, der ikke bare sparer tid og ressourcer, men som også betyder bedre dataopsamling. I udviklingen er der nemlig lagt vægt på brugervenligheden, hvilket gør den nemmere at bruge end tidligere løsninger.
”Derfor kan vores serviceteknikere koncentrere sig om at få indtastet de rigtige data i stedet for at skulle bokse med et kompliceret interface. For os som producent er det jo af hensyn til den fremtidige produktudvikling vigtigt, at datakvaliteten er i orden.”
Det siger Troels Fleckenstein, der er vicepræsident for koncernens globale it-infrastruktur. Han føjer til, at den nye løsning er rullet ud over det seneste års tid – uden problemer i øvrigt, netop fordi brugervenligheden er i top.
Rent funktionsmæssigt var de tidligere løsninger sådan set gode nok, forklarer han, men da de kunne være svære at tilgå, var hverdagen ofte mere kompleks end godt var for serviceteknikerne, så Troels Fleckenstein er altså glad for, at det både har været muligt at optimere hverdagen og at have opnået en bedre datakvalitet. En vindmølle er ikke bare en mølle, der snurrer, men et højteknologisk udstyrsstykke.
”Faktisk er det en hel suite af apps, vi har udviklet. Løsningen består nemlig af fire moduler til henholdsvis tidsregistrering, opgaveregistrering, registrering af information om turbinen i møllen samt information om reservedele. Løsningen erstatter en lang række andre løsninger, hvor mange krævede en computer. Vores app-baserede løsning er helt mobil og kan anvendes både på tablet og smartphone,” siger Michael Thøgersen, head of mobility hos Invokers.
Der står som nævnt SAP på den bagvedliggende infrastruktur hos Vestas, og kunsten har altså været at udvikle en brugerflade, der er så intuitiv og tilgængelig, at serviceteknikeren nemt kan indtaste de nødvendige informationer, selv når han ligger krøllet sammen ude i næsen af en vindmølle. Da det ikke alle steder er muligt at tage en tablet med, kan løsningen fra Invokers derfor også afvikles på en smartphone.