Home » Erhverv » Dansk kvalitetslyd i ønskeposition
Dansk kvalitetslyd i ønskeposition

Dansk kvalitetslyd i ønskeposition

Share

Pc-telefoni og unified communications åbner kæmpe marked for Jabra

Fastnettelefoner er ”not”, unified communications er ”hot”. Sådan er udviklingen, og det er ikke kun mobiltelefonernes skyld. Gennem de seneste tre til fem år er den teknologiske udvikling på it-kommunikationsområdet accelereret, således at alverdens kommunikationsplatforme i dag nu er integreret – under samlebetegnelsen unified communications (uc).

Uc kan defineres som en proces, hvor alle former for kommunikation, kommunikationsapparater og medier bliver integreret og tillader brugeren at være i forbindelse med hvem som helst, hvor som helst – i realtid. Formålet er at optimere virksomhedernes procedurer og forbedre menneskelig kommunikation ved at forenkle processer. Sådan vil standardsvaret lyde fra mange uc-eksperter.

I praksis er der tale om et utal af variationer af, hvordan syndfloden af kommunikationsmuligheder faktisk folder sig ud blandt mennesker og virksomheder verden over i disse år. Og en uc-løsning er ingen nem ting at implementere.

Det nye marked

Den danske producent af kvalitetsheadsets Jabra – der også fremstiller såkaldte speakerphones til fælles brug ved for eksempel videokonferencer – følger udviklingen på kommunikationsområdet intenst.

»Set fra vores synsvinkel er det jo en fantastisk spændende udvikling, og vi følger markedet meget tæt,« siger Jabras direktør for det nordiske marked Søren Schønnemann.

Han fortæller, at der i dag på verdensplan er cirka 7 millioner brugere af uc-løsninger, og tallet ventes at vokse til 50 millioner i 2015 svarende til en stigning på 600 procent. Medregner man, at Skype og Microsofts Lync-platform sikkert vil blive integreret, stiger tallet til 170 millioner. Det går kun én vej: opad.

Hele dette eskalerende samspil mellem mennesker og hardware, som kommunikationsteknologien udvikler og markedsfører, er med til at sætte lydoplevelsen på dagsordenen i et nyt og uhørt omfang.

Og kvaliteten af headsets eller den såkaldte speakerphone til for eksempel videokonferencer bliver en afgørende faktor for at sikre en god oplevelse.

Det burde være indlysende, mener Schønnemann, at en god lydoplevelse er en central del af en uc-løsning, hvor man beder folk skille sig af med deres fastnettelefoner. Hvis lyden er skidt, kan det have store følger for arbejdsglæde og arbejdsevne og i sidste ende for indtjeningen.

[pt id=’2022189′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Produktionen af kvalitetslyd begynder her i lydlaboratorierne i Ballerup.”‘]

Produktionen af kvalitetslyd begynder her i lydlaboratorierne i Ballerup.

Den sidste meter

»Udvikling er interessant, fordi vi så at sige arbejder inden for ”den sidste meter”. Det er her, lydoplevelsen implementeres, og det er her, at kvaliteten af uc-løsninger kommer til udtryk. Det er lige meget, at man i princippet kan en hel masse med uc-løsninger, hvis brugerne oplever, at lydkvaliteten er elendig. Og det er den i mange billige headsets, hvilket enhver kan overbevise sig selv om,« siger Søren Schønnemann. »Vi tror på, og vores erfaringer viser, at hvis kunderne oplever, at de får en markant bedre lyd ved at anvende vores headsets, så vil det både gavne deres forretning og give medarbejderne større arbejdsglæde,« siger Søren Schønnemann.

Se også:  Jabra klar med "en revolution" indenfor trådløse earbuds

Værdikæden

Erfaringen viser, at mange virksomheder er tøvende over for at implementere en uc-løsning. En undersøgelse fra Dansk Erhverv og Microsoft har vist, at tre ud af fire danskere allerede er produktive, når de er på farten, eller når de arbejder hjemmefra. 64 procent af de danske medarbejdere udfører distancearbejde hver uge, men endnu flere skal med på vognen og arbejde smartere.

»Jeg ved, at mange mennesker kan blive helt overvældede, når de første gang bliver præsenteret for al funktionalitet i en uc-løsning. Det kan blive for meget på en gang,« siger Søren Schønnemann.

Men netop derfor kan en supergod lydoplevelse blive en murbrækker for udrulningen af en uc-løsning.

Ved en konference om at ”arbejde smartere”, som brancheorganisationen Dansk Erhverv afholdt 18. april, var unified communications også på dagsordenen. Her fortalte rådgivervirksomheden Cowi om, hvordan man har arbejdet på at implementere en uc-løsning. En udrulning, der har strakt sig over en årrække.

»Jeg tror, der er mange virksomheder, der implementerer en masse fine uc-løsninger, inklusive headsets og telefoni via pc’en, men alligevel bruger mange medarbejdere det ikke, fordi en uc-løsning umiddelbart kan virke overvældende og indviklet. Som organisation er det vigtigt at være forberedt rigtig godt.«

I GN Netcom valgte man for et par år siden i ét hug at skrotte 3.500 fastnettelefoner på globalt plan og i stedet foretage en samlet overgang til en uc-løsning.

»Vi var naturligvis meget spændte på forløbet, men det gik fantastisk, og i løbet af et halvt år havde vi tjent vores investering hjem. Alene besparelsen i kraft af mindre telefonregninger udgjorde en så stor del, at det burde få langt flere til at overveje at skrotte fastnettelefonien – vel at mærke under forudsætning af, at lydkvaliteten og brugervenligheden i den nye teknologi er helt i top,« siger Søren Schønnemann.

[pt id=’2022190′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Søren Schønnemann Jabra.”‘]

Søren Schønnemann, Jabra.

Speakerphones

Et nyt satsningsområde for Jabra, der også er afledt af udviklingen inden for uc, er ”speakerphones”.

Se også:  Poly Voyager Focus 2 [TEST]: Krystalklare opkald uden støj

En speakerphone er en lille kombineret højttaler og mikrofon til at stille på et bord ved for eksempel videokonferencer eller minikonferencer med eller uden billede.

»Med en transportabel plug and play-Jabra-speakphone varer det få sekunder at sætte et virtuelt møde op ved helt enkelt at sætte usb-stikket til en laptop eller computer og bruge en VoIP-klient eller en unified communications-løsning,« siger Søren Schønnemann, der opfordrer alle til at kontakte deres forhandler for at få det testet i deres eget miljø.

Jabra er et globalt headsetbrand, der ejes af det danske selskab GN Store Nord A/S.

Jabra producerer håndfri kommunikations-løsninger til private og professionelle brugere af smartphones, tablets, pc’er og almindelige fastnettelefoner.

I år 2010 havde GN Store Nord en omsætning på 5.145 millioner kroner. Det svarer til 5 procent organisk vækst.

GN Store Nords EBITA for 2010 udgjorde 2.595 millioner kroner.
For at udforske de uendelige muligheder inden for håndfri kommunikation grundlagde Elwood ”Woody” Norris i 1983 Jabra Corporation. I september 2000 blev Jabra Corporation opkøbt af GN Netcom.

Jabra har vundet adskillige priser for lyd og design, herunder Red Dot Best Product Design Award 2012 for Jabra SPEAK 410 (speakerphone) – det er Jabras femte Red Dot Award.

I december 2010 genvandt GN Store Nord sin position i NASDAQ’s OMXC20-indeks over de 20 største og mest omsatte aktier i Danmark.
GN Store Nord har underskrevet FN’s Global Compact – et initiativ, der tilskynder virksomheder over hele verden til at indføre bæredygtige og socialt ansvarlige politikker.

Jabra har en omfattende liste over banebrydende innovationer:

Verdens første ultrastøjdæmpende mikrofon
Verdens første bluetooth-headset
Først til at lancere Microsoft OC-certificerede headsets
Først til at lancere et multi-use-, trådløst headset, som kan bruges til både bordtelefon og softphone.

Det burde være indlysende, mener Søren Schønnemann fra Jabra, at en god lydoplevelse er en central del af en uc-løsning.

[themepacific_accordion] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Fordele ved korrekt uc-implementering

[/themepacific_accordion_section] [themepacific_accordion_section title=”Fakta”]

Faldgruber ved uc-implementering

[/themepacific_accordion_section] [/themepacific_accordion]


TAGS
Headset
jabra

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2022
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S