Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Hvis navnet SuccessFactors ikke lige får en klokke til at ringe, er det måske ikke så underligt. Firmaet er ikke det mest synlige for den helt almindelige dansker. SuccessFactors har på de seneste ti år gjort en stor forretning ud af et onlinebaseret system, som gør det muligt at måle præstationer og udvikling hos medarbejderne i virksomheder.
Succesen har været til at føle på. Selskabet har i dag 3.500 kunder i 168 lande og er dermed et af de selskaber, der har den største gruppe af betalende cloud-brugere.
SuccessFactors blev købt af nuværende direktør Lars Dalgaard i 2011. Han har skubbet selskabet frem mod den fremtrædende position, som det har i dag, og som gør, at SAP har valgt at købe SuccessFactors for ikke mindre end 19 milliarder kroner.
Med investeringen ønsker SAP at opnå en større plads på cloud-markedet. SuccessFactors vil dog fortsat køre videre som selvstændigt selskab, og Lars Dalgaard fortsætter med over i SAP, hvor han skal stå i spidsen for virksomhedens cloud-forretning.