Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Dansk innovation halter bagud

I Danmark sætter vi Uber i skammekrogen. I Dubai har man lanceret en selvflyvende dronetaxa. Ifølge erhvervsmanden Erick Thürmer er denne sammenligning et godt eksempel på, hvor sløjt det – på trods af flotte ambitioner – står til med dansk innovation. Faktisk mener han, at mange danske industrivirksomheder allerede er ved at afvikle sig selv.

Af Henrik Malmgreen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Begrebet Industri 4.0 er på manges læber, og fornylig satte ingeniørforeningen IDA emnet i fokus på en konference, hvor danske erhvervsledere fortalte om deres syn på det digitale virksomhedsunivers. ”Fremtidens Intelligente Industri” var titlen på konferencen, som både belyste produktion, processer, kompetencer og ikke mindst forretningsinnovation.

Nytænkning og satsning på alle fire elementer er en absolut nødvendighed, hvis den digitale transformation skal lykkes, men set sådan lidt oven fra, er en revidering af forretningsmodellen nok den mest udfordrende disciplin for virksomhederne.

En af foredragsholderne var direktør og indehaver Erick Thürmer fra familievirksomheden Thürmer Cutting Tools, der har udviklet og produceret gevindskærende værktøjer til industrien siden 1898. For blot ganske få år siden ville 120 års erfaring have været garant for, at her er en solid og stabil virksomhed, der uden tvivl vil være på markedet for gevindværktøjer mange år endnu.

Men tiderne ændrer sig hastigere end nogensinde før, og selv om det danske gevindeventyr startede, da Fritz C. Thürmer patenterede den firkantede gevindskærebakke i 1898, og det i dag er fjerde generation, der leder virksomheden, varer succes ikke evigt. Især ikke i en digital hverdag.

Satser på globalt 3D-print

Det vil være helt naturligt at spørge, hvorledes en traditionel producent af gevindværktøjer tænker disruptive tanker og træder ind i den digitale fremtid. I tilfældet Thürmer Cutting Tools er den korte version af historien, at virksomheden via appen Toolify har åbnet op for tilgangen til sine patenterede værktøjer således, at de på licens kan 3D-printes lokalt uanset hvor på kloden, der er brug for dem.

Samtidig har man indgået et testsamarbejde med Amazon om levering af værktøjerne ved hjælp af droner, og Erick Thürmer er ikke et sekund i tvivl om, at den disposition er rigtig, idet han forudser en lysende fremtid for 3D-print i industriel skala og dermed en solid markedsposition for virksomheden.

”Jeg tror, vi er nået dertil, at vi må erkende, at den traditionelle industricyklus er ved at være slut. Vi vil se kendte virksomheder dø og forsvinde i en grad, som vi for blot få år siden ikke i vores vildeste fantasi havde kunnet forestille os, og jeg må desværre konstatere, at når vi taler Industri 4.0, er Danmark langt bagud i forhold til mange af de lande, vi sammenligner os med. Det er trist, for vi er både omstillingsparate og veluddannede, men mange danske virksomheder har ikke engang deres egen udviklingsafdeling længere, og begrebet innovation kan du altså ikke sætte ind i et regneark”, siger Erick Thürmer.

Finanskrisen ramte hårdt. Også hos Thürmer Cutting Tools, hvor man var tvunget til at tænke radikalt nyt, hvis virksomheden skulle overleve, fortæller Erick Thürmer. Derfor satser man nu benhårdt på globalt 3D-print, hvor skæreværktøjerne kan printes lokalt uanset, hvor på kloden, der er brug for dem.

Banken gjorde grin med ham

På konferencen fortalte han også, hvorledes både Vækstfonden og virksomhedens bank nærmest gjorde grin med ham, da han forelagde det nye 3D-print-koncept med henblik på at opnå hjælp til finansiering. Siden er det dog lykkedes at skaffe 12 millioner kroner fra Innovationsfonden, men Erick Thürmers virkelige bekymring er, at det ikke bare er i Danmark, vi er bagud.

Hele EU er bagud, og han konstaterer, at mere end 10.000 virksomheder i EU stadig ikke har formået at passere det strategiske punkt i deres forretningsudvikling, hvor disruption forvandler lineær vækst til eksponentiel vækst.

”Jeg synes blandt andet, det er særdeles tankevækkende, at vi politisk dømte Uber ude sådan nogenlunde samtidig med, at man i Dubai lancerede den første selvflyvende dronetaxa. Vi er ganske enkelt nødt til at tage skeen i den anden hånd. Vi kan ikke længere leve af at klippe hinanden”, siger Erick Thürmer.

Han konstaterer altså, at på trods af mange fine ord og gode intentioner, bliver det ikke rigtig til noget med den digitale nytænkning. At vi virkelig skal være oppe på dupperne blev på konferencen ligeledes understreget af Thomas Terney, der er entreprenør og har en PhD i kunstig intelligens.

I starten af 60’erne var kostprisen på en gigaflop milliarder af dollars. I dag er den 4 cent. Det betyder blandt andet, at kundebehov ikke blot påvirkes af it-teknologier, men også af nye produkter såsom smartphones. Det fortalte Thomas Terney på konferencen om Industri 4.0.

Alle virksomheder skal nytænke

Han kunne blandt andet fortælle, at det netop er lykkedes for forskere at lagre data på et atom, og at om blot to år vil langt hovedparten af de produkter, vi omgiver os med i hverdagen uanset størrelse rumme en fuldt funktionel, indbygget computer. Det dokumenteres af IBM, der allerede har skabt computere på størrelse med et støvkorn.

Når man samtidig tænker på, at processorkraften fordobles hver 18. måned, at mængden af data fordobles hver 14. måned, og at bredbåndshastighederne fordobles hver 20. måned, er der tale om tre væsentlige drivere, for hvorledes vores samfund og ikke mindst Industri 4.0 kommer til at tegne i fremtiden.

En fremtid, der kommer til at stille ganske store krav til ikke bare industrivirksomheder som sådan, men til alle typer af virksomheder. På den ene side har vi altså specialiserede virksomheder som Thürmer Cutting Tools, og på den anden side har vi konsumentsegmentet, hvor håndteringen af Fast Moving Consumer Goods – FMCG – er blevet et konkurrenceparameter som påvirker hele forsyningskæden.

Således talte Henrik Knak, der er partner i Syncronic, om kundeorientering samt individualisering, og hvordan det er et grundkrav i fremtidens digitale forsyningskæde, hvor data skal være med til at bære den enkelte virksomheds konkurrencekraft ud i markedet.

”Du er nødt til at være prediktiv og prøve at forudse, hvad forbrugerne vil have om et år eller to. Traditionel Business Intelligence er ganske enkelt for tilbageskuende. Der skal med andre ord planlægges, produceres og leveres hurtigt og effektivt – gerne inden kunden opdager behovet”, siger Henrik Knak fra Syncronic.