Home » AOD Pro » Danmarks AI-ambitioner endnu uopfyldte – men det lysner
Danmarks AI-ambitioner endnu uopfyldte – men det lysner

Danmarks AI-ambitioner endnu uopfyldte – men det lysner

Share

Danmark er traditionelt hurtig til at tage nye teknologier til sig, men AI er ikke billigt eller let, fortæller AI-specialist, så først nu er regeringens visioner ved at tage konkret form

I 2019 besluttede den danske regering, at vi skulle have en national strategi for kunstig intelligens, og der var store ambitioner og visioner. Som det vigtigste stod der i strategien, at ”Danmark skal gå forrest med ansvarlig udvikling og anvendelse af kunstig intelligens”.

Men det gik ikke så hurtigt i starten – se for eksempel denne artikel – og mange kritiske røster rettede sig mod den manglende implementering af kunstig intelligens.

AOD PRO har talt med Poul Kjeldgaard, Field CTO hos Dell Technologies i Danmark, for at høre lidt mere om, hvordan situationen ser ud nu i år to efter strategibeslutningen.

Dell Technologies arbejder med AI på flere fronter, blandt andet i Danmark, og Poul Kjeldgaard fortæller til AOD PRO, at det efter hans opfattelse er begyndt at gå bedre med at tage nye AI-teknologier i brug i Danmark.

Maskinlæring som en service

”Mange små og mellemstore virksomheder prøver i disse år kræfter med machine learning-projekter i mange forskellige retninger. Når det kommer til udvikling af AI og underkategorierne som machine learning, deep learning og neurale netværk, er det især drevet af Østeuropa og Asien,” siger Poul Kjeldgaard.

Poul Kjeldgaard, Dell

Poul Kjeldgaard, Dell

Men at mange små og mellemstore virksomheder nu har gang i ML- og AI-projekter, betyder ikke, at det er let at komme i gang.

Se også:  Derfor halter vi bagud på AI: danskerne er skeptiske optimister

”Det er for kompliceret for små og mellemstore virksomheder at bygge det hele op fra bunden af. Som med mange andre it-services kan man heldigvis få machine learning leveret som en service hos ML-udbydere,” siger Poul Kjeldgaard.

Han pointerer også, at det er vigtigt at have styr på sine datakilder, så virksomhederne har tilstrækkelig viden om, hvad det er, de skal spørge efter. Det er den eneste måde, de kan anvende de svar på, som de får retur, rent forretningsmæssigt.

Et bredt begreb

Kunstig intelligens er dog nemt at definere, for AI som helhed er et overordnet begreb der dækker over mange forskellige teknologier.

Se også:  Danmark halter bagud på AI – danskerne er nemlig skeptiske optimister

”Vi snakker for eksempel om machine learning, deep learning og neurale netværk, og der er allerede i dag et vist element af AI i de fleste teknologier,” fortæller Poul Kjeldgaard og fortsætter:

”Vi ser for eksempel, at machine learning er meget anvendt i den finansielle sektor til markedsforudsigelser og vurdering af kundepotentiale med videre. Det skal anvendes som en service, som vi blandt andet ser det med corona-smittetallene.”

”På samme tid ser vi deep learning blive brugt i videnskabelige projekter, men det er ikke en teknologi der er specielt udbredt eller bredt implementeret i Danmark på nuværende tidspunkt.”

Fremover mener Poul Kjeldgaard, at kunstig intelligens vil rykke helt ud på kanten af it-infrastrukturen, takket være 5G-udrulningen i Danmark.

”På den måde kan man få svar med det samme uanset, om der er tale om produktionsanlæg, robotter eller førerløse biler. Den udvikling vil medføre et stort behov for machine learning og deep learning, og vi har kun lige set begyndelsen,” slutter Poul Kjeldgaard.


TAGS
AI
Dell
Kunstig intelligens

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S