Home » Apps » Crowdfunding: Giv penge til geniale ideer
Crowdfunding: Giv penge til geniale ideer

Crowdfunding: Giv penge til geniale ideer

Share

Med crowdfunding kan du være med til at sikre, at spændende projekter kommer hele vejen fra idé til færdigt produkt – ved at købe ting, der endnu ikke er sat i produktion

Med nettets crowdfunding-sider har iværksættere fået nye muligheder for at skaffe kapital til projekter. Her kan de nemlig præsentere deres ideer og håbe på at møde tilstrækkelig økonomisk opbakning til at kunne sende projekterne i produktion.

Som forbruger kan man til gengæld være med til at realisere produkter, som man gerne vil købe, men som ikke ville se dagens lys, medmindre en masse af os bakker op om udvikling af produktet på forhånd.

[pt id=’2034970′ size=’large’ link=’file’]

 

Det fungerer på den måde, at iværksætteren sætter et mål, og når målet nås, kan produktudviklingen fortsætte, så produktionen forhåbentlig kan sættes i gang i nær fremtid. Hvis målet ikke nås, trækkes ens investering ikke fra bankkontoen. Der er heller ingen garanti for, at du siden hen modtager et færdigt produkt, eller hvad den enkelte iværksætter ellers har lovet som tak til investorerne. Det er den risiko, man løber, ved at give vind i sejlene til nogle måske unikke og spændende projekter, der ellers aldrig ville se dagens lys.

Kickstart en produktion

Den mest udbredte af crowdfunding-siderne, Kickstarter, spænder vidt og rummer præsentationer af alt fra gadgets, tegneserier og spil til håndværk, kunst, teater og musik. Et af Kickstarters mest berømte og succesrige projekter er Neil Youngs musikinitiativ Pono, der ligesom iPod og iTunes er et helstøbt koncept med både musikafspiller og butik, men med fokus på at levere musikken i høj, ukomprimeret kvalitet.

Se også:  Guide: Lav apps til mobilen

Målet var i sin tid at skaffe 800.000 dollar på Kickstarter, men foreløbig er der hentet over 6.000.000 dollar fra 18.000 brugere, der nu er begyndt at modtage de afspillere med posten, de var med til at crowdfunde tilbage i starten af 2014.

Blandt de øvrige tophittere hos Kickstarter er nano-dronen Zano, 3D-printeren Micro, en Veronica Mars-film og rollespillet Project: Eternity, som alle er blevet fuldt finansieret, mens mere end 5000 projekter fordelt på 15 kategorier stadig mangler tilstrækkelig startkapital for at ryge i produktion.

[pt id=’2034971′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Et stærkt alternativ: Kickstarter www.kickstarter.com/mobile (iOS)”‘]

Et stærkt alternativ: Kickstarter www.kickstarter.com/mobile (iOS)

Hvor Kickstarter fokuserer på kreative produkter, spænder et andet crowfundingsted, Indiegogo, lidt bredere, og man kan oprette crowdfunding-projekter inden for produkter, velgørenhed og personlige projekter – for eksempel rejse penge til en studietur eller til en fælles gave til mormor.

Ligeså gør RocketHub, der dog viser udvalgte projekter på tv-kanalen A&E – og derved tilbyder en ekstra markedsføringskanal for de mest spændende projekter, samtidig med at man har uddannelses- og partnerskabsprogrammer for sine brugere. Tjek også Quirky, hvor man kan være med til at opfinde og udvikle ideer – eller få sparring på ens egne forslag af sitets opfindsomme community.

Se også:  De 25 bedste apps til Windows 10

Apps og t-shirts

Crowdfunding har efterhånden også bidt sig fast som finansieringskilde til mere specifikke formål. Hos Sellaband og PledgeMusic kan musikere således søge investorer til deres produktioner. Her er det typisk fans, der betaler på forhånd for senere at kunne høre nye numre fra en musiker, de godt kan lide.

[pt id=’2034969′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Månedens app: Crowd Force”‘]

Månedens app: Crowd Force

Hos Appsfunder er det derimod udvikling af apps til mobiltelefoner og tablets, man kan støtte og blive en del af. Hvis en udvikler sidder med netop den gode idé, der kan gøre ens mobile liv lidt lettere, kan det være værd at bakke op om på forhånd her.

En lidt anden tilgang finder man hos Teespring og Crowdt, hvor man kan designe T-shirts og andet tøj. Hvis man finder et vist antal købere, som regel mindst 50, bliver tøjet sat i produktion og sendt af sted til køberne.

www.kickstarter.com
www.indiegogo.com
www.rockethub.com
www.quirky.com
www.sellaband.com
www.pledgemusic.com
www.appsfunder.com
www.teespring.com
www.crowdt.com

For at kunne følge med i tidens hotteste crowdfunding-ideer kan man ty til appen Crowd Force, der rummer projekter fra både Kickstarter og Indiegogo. Alle ideerne kan kategoriseres efter typer som teknologier, design og musik, men appen kan også vise de mest populære projekter eller dem, som snart udløber. Med en konto hos Kickstarter eller Indiegogo kan man også støtte sine favoritter direkte fra Crowd Force-appen.

http://play.google.com (Android)


TAGS
apps
crowdfunding

DEL DENNE
Share

Seneste Tech test
Seneste konkurrencer

Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2019
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S