Af Aksel Brinck, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det kan godt være, at der er lang ventetid i øjeblikket, hvis man ønsker at få en Covid-19-test. Til gengæld går det lynhurtigt at få den taget og behandlet – i hvert fald i Nordjylland. Her har man nemlig indført en corona-robot i form af en softwareløsning.
En corona-test starter med en vatpind i svælget. Men en podning udløser efterfølgende en række andre registreringsopgaver i forskellige systemer for at holde styr på hvem, hvad, hvornår, og hvor mange der bliver testet – samt udprintning af labels til prøveglas mm.
I testteltet på Regionshospital Nordjylland i Hjørringhar man hidtil beskæftiget 1-1,5 sekretær dagligt alt efter efterspørgslen på podninger – vel at mærke sekretærressourcer, der er trukket ud af den daglige drift. Nu har Regionshospital Nordjylland med hjælp fra Digitalisering og IT i Region Nordjylland automatiseret den del af opgaverne, og sekretærerne kan vende tilbage til deres vanlige opgaver.
Slut med tastearbejde
”Det har effektiviseret arbejdsgangene og betyder, at vi nu springer et led over. Tidsmæssigt er der ikke den store forskel for borgerne, men det sparer hospitalet for personaleressourcer, vi kan bruge andre steder,” siger ledende overlæge Morten Johansen, Patologisk Anatomisk Institut, der har ansvaret for driften af testteltet ved hospitalet i Hjørring.
Når borgeren møder frem, scannes vedkommendes sundhedskort med en håndscanner. Software-robotten starter så automatisk registreringen op, finder rekvisitionen frem og udskriver prøvetagningsblanketter. Personalet kan koncentrere sig om dialogen med borgeren, fortælle om hvordan podningen foregår mm.
350 mennesker dagligt
I testteltet ved Regionshospitalet i Hjørring podes omkring 350 mennesker dagligt i øjeblikket. Det er 350 gange, der nu ikke længere skal sidde en person og taste oplysninger ind.
”Det er et godt eksempel på, hvordan softwarerobotter kan overtage de mere rutineprægede opgaver og efterligne medarbejdernes opgaveløsning for eksempel ved automatisk at finde, kopiere og opdatere en række oplysninger i en bestemt rækkefølge i forskellige formularer og systemer. Vi ser et stort potentiale i at automatisere mere af arbejdet med it-sundhedssystemer, og det kan medvirke til at sikkerhed og datakvalitet forbedres. Vi håber, at det giver det sundhedsfaglige personale mulighed for i højere grad at fokusere på patienterne og det kliniske arbejde fremfor at bruge tid på at registrere og dokumentere,” siger hospitalsdirektør Henrik Larsen.
Med software-robotten i testteltet i Hjørring har Region Nordjylland høstet gode erfaringer med såkaldt RPA – Robotic Process Automation – hvor robotter letter medarbejderes monotone, repetitive opgaver, strømliner processer og dermed får frigjort tid til mere værdiskabende arbejde.
Kan bruges andre steder
”Konkret betyder det, at regionen kan udbrede løsningen til alle regionens testtelte. Dette er bare én arbejdsproces, som er blevet automatiseret, men ser vi os rundt, så er det mange steder inden for hospitalerne og sundhedsvæsenet, hvor en automatisering kan effektivisere arbejdsgange og frigøre personalets hænder til noget andet,” siger Annemarie Lomartire, vicekontorchef, Strategisk Digitalisering, Region Nordjylland.
Software-robotten er udviklet i et samarbejde med den danske virksomhed Sirenia, oplyses det.