Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Corona har vendt op om ned på vores dagligdag. Ikke kun når det gælder arbejde, men også gaming. Det viser “2021 Gaming Report” med stor tydelighed. Rapporten er udarbejdet af den danskstartede virksomhed, Unity, som i 2019 gik på børsen i New York og blev én af de største danske it-succeser nogensinde.
Her til eftermiddag har virksomheden offentliggjort rapporten, som bygger på et enormt datasæt. Over 2,8 mia. brugere benytter hver måned Unity-værktøjer, og det er herfra man har trukket data.
Af rapporten fremgår det bl.a., at coronakrisen har haft enorm betydning for vores spilforbrug. Vi spiller eksempelvis markant mere i hverdagen end førhen, hvor gaming primært var en aften- eller weekend-aktivitet. Gaming i hverdagene overhalede endda faktisk weekenden i maj 2020, under den første store nedlukning.
Mere mobilgaming
Samtidig ser man, at mobilspil har haft solid vækst i 2020 og at dem, der spiller på mobilen, bruger flere penge på køb end før, idet de såkaldte “first-day microtransaction purchases” var 50 pct. større end samme periode sidste år.
Mængden af gaming i HD-kvalitet på desktop-computere steg desuden med 38 procent.
“Det er fortsat for tidligt at sige, om den ændrede adfærd er et udtryk for en ny normalitet, der vil fortsætte efter pandemien. Med vores forståelse for spillernes adfærd fra tidligere perioder ville det være overraskende, hvis spillerne vender tilbage til den gamle adfærd fra før pandemien,” siger Ingrid Lestiyo, Senior Vice President og General Manager, Operate Solutions, Unity.