Home » Andet » Computeren skal spille på alle følelserne
Computeren skal spille på alle følelserne

Computeren skal spille på alle følelserne

Share

Vibrationer i gamecontrollere var bare begyndelsen. I fremtiden skal følesanserne påvirkes meget mere raffineret og effektfuldt. Du vil for eksempel også kunne føle og manipulere virtuelle objekter og verdener på computer- eller tabletskærmen. Det kaldes haptisk teknologi

Du har sikkert prøvet det siden slutningen af 1990’erne: At din mobilskærm eller joystick har vibreret for at give dig en fornemmelse af de kræfter, der påvirkede figurerne i dit videospil. Denne teknologi vinder nu indpas i betjeningen af næsten enhver form for it-elektronik – og ofte meget mere omfattende og effektfuldt. Man kalder det haptisk teknologi.

[pt id=’2034608′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”I kombination med holografisk teknologi kan et ultralydssystem skabt af University of Bristol give en helt ny oplevelse.”‘]

I kombination med holografisk teknologi kan et ultralydssystem skabt af University of Bristol give en helt ny oplevelse.

Wearable elektronik som smart-ure har vibrationseffekter, der adviserer om meddelelser og angiver retning under navigation, og visse bilproducenter har allerede indbygget vibrationsadvarsler om baneskift i rattet, ligesom mange touchskærme og info-displays har haptiske føleeffekter for at give en mere kontant betjening. Gaming og træningssimulatorer er to andre områder, og haptisk teknologi kan også gøre det muligt for døve og svagtseende at færdes effektivt på nettet.

Fra el til vibrationer

I sin simpleste form frembringes vibrerende føleeffekter af en aktuator, der kan omsætte elektrisk, hydraulisk eller pneumatisk energi til vibrationer, hvor både varighed, frekvens og styrke kan styres digitalt efter behov. Det er små elektriske aktuatorer, der ryster joysticks eller gamecontrollere, når en bombe springer, eller du styrer din Formel-1 racer hen over rabatten og ind i autoværnet. Det samme gælder for beskeder og berøringsfeedback under indtastning på din smartphone. Men kontrollen med aktuatorerne bliver mere og mere forfinet, og de nyeste touchskærme kan respondere både efter, hvor du rører skærmen, og hvor hårdt du trykker.

En af dem, der arbejder på at mindske kløften mellem den virkelige verden og den digitale, er Mathias Nordvall, som er sanseekspert og spildesigner ved Linköping Universitetet i Sverige. I erkendelse af, at al elektronisk underholdning i dag er så udpræget baseret på synet og hørelsen, at computerspil nærmest er udelukket for mange døve og svagtseende, satte Nordvall sig for at udvikle et spil, der alene var baseret på haptisk teknologi.

[pt id=’2034609′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”På den ny Fujitsu Haptic Sensor tablet-prototype kan du føle billedet og skelne mellem forskellige overfladestrukturer.”‘]

På den ny Fujitsu Haptic Sensor tablet-prototype kan du føle billedet og skelne mellem forskellige overfladestrukturer.

Han tog udgangspunkt i det hæderkronede videospil Pong fra spillecomputernes allerførste dage. Dette ”bordtennisspil” med to lodrette streger som bats og en prik som bold huskes sikkert stadig af mange – simpelt, men alligevel medrivende. Nordvall besluttede at modificere en Xbox 360-gamecontroller (der indeholder to vibrationsmotorer), og give hver spiller en controller i hånden og én i skødet. Han lod battet styre af den ene af controllernes joysticks, og boldens bevægelser blev indikeret af et samspil mellem vibrationer fra begge controllere.

Se også:  Sært fænomen har stor betydning for skærmes strømforbrug og harddiskes effektivitet

Haptiske skærme

Nordvall indrømmer, at der ikke er meget intuitiv lighed mellem en bordtennisbolds bevægelser og forskellige vibrationer, og i begyndelsen følte hans forsøgspersoner det meget akavet at lade sig vejlede af føleeffekterne alene. Men opfatter man signalerne som et sprog, bliver alting pludselig lettere. De tre bogstaver k-a-t har jo heller ikke meget lighed med et lille husdyr, men alligevel er alle jo helt klar over, hvad de tre bogstaver betyder, og efter bare en halv time fik alle færten af den nye styremetode.

Baseret på sine erfaringer har Nordvall siden udviklet et interface, som alle producenter, der ønsker at tilbyde ”haptiske” spil frit kan bruge. Der er tale om en form for editor, hvormed enhver kan skabe passende, haptiske signaler til både apps og spil på både computere og mobile enheder.
Editoren hedder Sightlence og er opbygget som et plugin-modul med en række forprogrammerede signaler, som man kan blande og bruge og sende til enhver controller, inklusive en iPhone.

[pt id=’2034610′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Denne Kor-FX-controller gør det muligt at mærke rystelser eksplosioner og G-kræfter i spil og simulationer på kroppen.”‘]

Denne Kor-FX-controller gør det muligt at mærke rystelser, eksplosioner og G-kræfter i spil og simulationer på kroppen.

Nordvall forventer, at vi vil opleve en massiv udvikling af haptisk teknologi inden for ikke mindst bærbare computerenheder (tablets og smart-ure) og touchskærme. Apples nye smart-ur indeholder en haptisk enhed, der vibrerer forskelligt på dit håndled alt efter funktion. Også skærme og displays er med på bølgen. For eksempel har Fujitsu udviklet en prototype på en skærm, hvor du ved hjælp af ultralydsvibrationer med varierende frekvens og styrke bringes til at kunne føle overflader og strukturer under dine fingre på de ting, der vises.

Ultralyd skaber følefornemmelser

Virtual reality er kommet tilbage med blandt andet Microsoft HoloLens og Oculus Rift, men endnu mangler den ultimative oplevelse af at kunne røre ved ting, og at ting kan røre ved dig. Forskellige controllere, følehandsker eller hele dragter med indbyggede aktuatorer kan dog allerede styre spilfigurernes bevægelser og sende relevante haptiske effekter mod din krop.

Se også:  Sært fænomen har stor betydning for skærmes strømforbrug og harddiskes effektivitet

Inden for fjernoperationer på sygehuse udnyttes haptiske effekter til at gøre fornemmelsen af at stå med kirurgiske instrumenter i hånden mere realistisk. Og haptik anvendes til at simulere G-trykket under flyvninger eller rekylet fra attrapgeværer under manøvreøvelser.

Ultimative oplevelser

Også ultralyd tages i brug. Med lyd kan man skabe en fornemmelse af form og substans på hologrammer, der svæver frit i luften. Ved at kombinere holografisk gengivelsesteknik med ultralydshøjttalere kan du opleve 3D-objekter, der kun eksisterer virtuelt. Højttalerne sender bundter af ultralyd ud mod forskellige punkter i luften, som sættes i svingninger fra 0,4 til 500 Hz, og derved danner lydbølgerne følelige former i luften.

[pt id=’2034611′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Sofistikerede controller-enheder som denne Control VR tracker dine fingre hænder eller hele kroppen i realtid og lader brugeren opleve forskellige føleeffekter i for eksempel spil.”‘]

Sofistikerede controller-enheder som denne Control VR tracker dine fingre, hænder eller hele kroppen i realtid og lader brugeren opleve forskellige føleeffekter i for eksempel spil.

Især er forskere fra University of Bristol langt fremme og har udviklet en plade, hvorpå der er monteret 320 piezoelektriske ultralydstransducere, der kan styres individuelt, så lyden fra flere transducere interfererer og får forsøgspersoner til at kunne føle både formen af afbildede genstande og fornemme det materiale, de synes at være lavet af.

De holografiske billeder fremkommer ved, at den formede luft ledes gennem et tyndt gardin af olie og belyses af en lampe. Hologrammerne kan forestille alt fra rumlige figurer til tastaturknapper og avatarer, og resultatet skulle ifølge forskerne være så godt, at du i praksis har et fysisk føleligt hologram. Foreløbig er det største problem, at systemet kun virker i lodret retning på grund af oliegardinet. Alligevel er dette et af de mest lovende, aktuelle eksperimenter, hvor computere får adgang til følesansen.

[pt id=’2034612′ size=’large’ link=’file’ html_attrs=’title=”Apples nye smart-ur rummer en haptisk enhed der vibrerer på dit håndled afhængigt af funktion.”‘]

Apples nye smart-ur rummer en haptisk enhed, der vibrerer på dit håndled afhængigt af funktion.

Et forskerteam fra Tokyo Universitet har udviklet et display, HaptoMime, der giver dig en oplevelse af at røre ved objekter, der kun findes som lys. En LCD-skærm sender et billede op mod et særligt lag, der spejler det ud i luften lige foran dig. En ramme rundt om det svævende billede indeholder infrarøde sensorer, der registrerer dine fingres position og bevægelser.

[pt id=’2034614′ size=’large’ link=’file’]

 

Fingerpositionerne spejles desuden mod et panel med ultralydshøjttalere, der udsender koncentrerede bundter af ultralyd mod dine fingerspidser og giver dig illusionen af vitterligt at røre ved objekterne på skærmbilledet.

Opløsningen kan gøres så god, at du kan spille på virtuelle tangenter og læse en skriftstørrelse ned til 6 punkt. Teknikken gør det også muligt at indgå i et samspil med tingene på skærmen, så du kan manipulere dem med fingrene.


TAGS
Haptisk computer
teknologi

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S