Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Siden Topdanmark lancerede en særlig elektronikdækning, som dækker alle husstandens elektriske apparater og hårde hvidevarer, har det ikke været småt med anmeldelser om enten defekte vaskemaskiner, kortsluttede fladskærme, mobiltelefoner med pixelfejl og så videre. Men ud af alle anmeldelser tager computeren, heriblandt især den bærbare computer, prisen for den mest fejlbelagte eller uheldsramte elektroniske genstand i hjemmet. Computeren udgør således 33 procent af samtlige anmeldelser på elektronikdækningen i 2011.
»Næsten alle medlemmer i en husstand har en computer, så derfor er det ikke overraskende, at computeren er topscorer blandt de elektroniske genstande, som folk oftest anmelder til forsikringen. Men det samme gør sig gældende for mobiltelefoner og fladskærms-tv’er, som der typisk også er flere af i hver husstand,« siger produktudviklingschef i Topdanmark, Lisbeth Troels-Smith.
Mobiltelefoner på andenpladsen
Mobiltelefoner udgør cirka 25 procent af de samlede anmeldelser, mens tv-skærme og lignende udgør 15 procent og hårde hvidevarer 10 procent.
»Siden 2010 har vi fået cirka 8 procent flere anmeldelser om defekte mobiltelefoner, mens antallet af fladskærme er faldet en smule. Både mobiltelefoner og fladskærme er blandt højdescorerne, men der er stadig langt til ”førstepladsen”, hvis det giver mening at snakke om en sådan,« siger Lisbeth Troels-Smith.
Topfem-fejl
Listen over de fem elektroniske genstande, som oftest anmeldes til Topdanmark på grund af enten funktionsfejl, uheld i hjemmet eller lignende, ser således ud:
1. Computer (33 procent)
2. Telefoner (25 procent)
3. Fladskærms-tv m.m. (15 procent)
4. Hårde hvidevarer (10 procent)
5. Kamera – primært digitalt (4 procent).