Home » Andet » Computer-love Del 2/2: Moore med mere og flere
Computer-love Del 2/2: Moore med mere og flere

Computer-love Del 2/2: Moore med mere og flere

Share

Kender du computer-lovene? Ellers læs om dem her og få styr på de forskellige ”leveregler” for computerrelateret teknologi, der er fundet gennem tiden

Allerede fra computerens tidligste barndom fandt ingeniører visse sammenhænge mellem ydelse, hastighed og flere andre værdier i computerteknologien. Den mest kendte af alle ”computerlove” er vel nok Moores Lov, men der er mange flere, og de er både sjove og tankevækkende.

Se også:  Computerlove Del 1/2: Moore med mere og flere
Metcalfes Lov: Flere brugere, større værdi
Metcalfe

Metcalfe

Den amerikanske computer- og datanet-pioner Robert (Bob) Melcalfe (født 1946), der også er kendt som opfinderen af Ethernet (se AOD nr. 13 2018), fastslår, at værdien af et kommunikationssystem vokser proportionalt med kvadratet på antallet af brugere af systemet (N²), eller mere præcist med raten N(N−1). Mere simpelt udtrykker Metcalfes lov, at jo flere brugere, en netværksteknologi kan mønstre, jo nemmere vil den kunne tiltrække endnu flere.

Og jo mere værdi givet netværket til samfundet. Udsagnet blev første gang fremsat omkring 1980 og gjaldt oprindelig Metcalfes eget ethernet, men et nyere eksempel, der illustrerer Metcalfes Lov på træffende måde, er smartphones. Hvis kun én person ejer en smartphone, har den ingen værdi, for der er ingen at ringe til. Men har to personer en smartphone, kan de ringe til hinanden, og kommer en tredje til, vil værdien for de to første stige endnu mere og så videre.

Reeds Lov: Flere brugere i et netværk, større værdi
Reed

Reed

Lige i hælene på Metcalfe’s Law hægter sig Reeds Law, der er opstillet af computeringeniøren David Patrick Reed. Han er først og fremmest kendt for mange fine bidrag inden for computernetværk og trådløs kommunikation, og hans lov, der første gang kunne ses på tryk i artiklen The Law of the Pack i februarudgaven af ledermagasinet Harvard Business Review fra 2001 udsiger, at værdien af store netværk er ækvivalent med størrelsen på netværket. På formel hedder det, at antallet af mulige undergrupper i et netværk er 2N – N – 1, hvor N er antallet af brugere.

I praksis forklarer mekanismen, hvordan noget kan gå ”viralt” på sociale medier, for jo flere brugere, der benytter sig af dem, jo bedre kan samme brugere også forbinde sig til andre, der deler samme interesser, og det øger igen både den subjektive og objektive værdi af netværket. Et netværk som internettet er dermed ikke bare en kommunikationsplatform mellem få personer samtidig (som mobilnetværk er), men en mulighed for at komme i kontakt med mange på én gang i alle tænkelige kombinationer.

TAGS
computer
historie
teknologi

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Modtag dagligt IT-nyhedsbrev

Få gratis tech-nyheder i din mail-indbakke alle hverdage. Læs mere om IT-UPDATE her

Find os på FaceBook

Alt om DATA

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@altomdata.dk

Datatid TechLife

Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@datatid.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Lautrupsgade 7,
DK-2100 København Ø
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg / Prislister:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Medieinformation


Alt om DATA, Datatid TechLife  © 2020
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S