Af Torben Okholm, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Spørgsmålet er, om den i virkeligheden er en scooter med tag. Under alle omstændigheder lancerer Citroën nu et topersoners køretøj under navnet Citroën Ami One Concept.
Ifølge Citroën kræver Ami ikke kørekort til personbil, i hvert fald ikke i Frankrig, hvor unge ned til 14 år må køre den. Citroën Ami kan køre 45 km i timen, så man må formode, at den her til lands bliver kategoriseret som en knallert 45. Det kræver normalt knallertkørekort.
Uanset, om man betragter køretøjet som en bil eller en scooter med tag, henvender den sig til byboer, der ikke har behov for at køre langt. Eller for at transportere ting, for den sags skyld. Citroën Ami er blot 2,5 meter lang og 1,5 meter høj. Men kabinen er opvarmet. Citroën Ami har en forbavsende rækkevidde: Med det beskedne batteri på 5,5 kWh kan den køre 70 kilometer. Og man kan oplade den op på et par timer.
Mobilen er uundværlig
Ifølge Citroën er Ami ”100 % online”. Man kommer ingen vegne med den uden en smartphone. Man låser døren op ved at scanne en QR-kode, og derefter sætter man mobilen i en særlig holder, hvorfra den kommunikerer med køretøjet.
Citroën Ami kommer på gaden i Frankrig i marts. Men hvornår den kommer til Danmark – hvis den gør det – er endnu ikke oplyst. Prisen i Frankrig bliver 6000 euro (45.000 kr.), men man kan også leje den i længere eller kortere perioder.
En god ven
Navnet Citroën Ami er i øvrigt historisk. Det betegnede nemlig en model, som Citroën producerede fra 1961 til 1978.
Dens udseende var omtrent lige så bizart som den nye versions fremtoning, men den solgte forrygende. Og lad os så lige få med, at ”Ami” betyder ven på fransk.