Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Cisco-chef: Tech-industriens ansvar at der udvikles energieffektiv teknologi

Corona-pandemien har flyttet en endnu større dele af vores arbejde over på nettet, men hvordan skal internettets infrastruktur så blive bæredygtig? Det taler AOD PRO med Ciscos danske direktør Carsten Videcrantz om.

Af Lars Bennetzen, Alt om Data

Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.

Corona-pandemien har sendt en stor del af den danske arbejdsstyrke hjem. Det har betydet, at presset på netværket – og dermed også energiforbruget – har været stigende.

Men der arbejdes konstant på at optimere infrastrukturen, og her er nøglen, at de private aktører går forrest. AOD PRO har talt med Carsten Videcrantz, administrerende direktør i Cisco Danmark, for at komme ind på livet af planerne for fremtidens internet og mulig øget bæredygtighed.

AOD PRO: Stigende hjemmearbejde stiller krav til mere brug af videokonferencer og tilsvarende. Vil det ikke presse miljøet unødigt meget?

Carsten Videcrantz, Cisco. Carsten Videcrantz, Cisco.

Carsten Videcrantz: Under pandemien har vi set, at hjemmearbejdspladser og færre forretningsrejser har medført fald i CO2-udledningen. I fremtiden vil vi se en hybrid arbejdsform, og en svensk undersøgelse fra 2020 viser, at selv hvis kun 15-30 procent af møderne fremover er virtuelle, er der markante CO2-besparelser at hente.

Det er korrekt, at digitaliseringen også medfører CO2-udledning, og faren består i, at den er mere usynlig for brugerne. Derfor har Cisco lagt mange kræfter i at udvikle energibesparende teknologier.

AOD PRO: Hos Cisco arbejder I løbende med at udvikle internettets infrastruktur. Kommer vi efter din opfattelse til at se en fremtidig infrastruktur, der på en eller anden måde vil være med til at løfte bæredygtigheden?

Carsten Videcrantz: Indtil nu har vi se, at teknologien har kunnet følge med – forstået på den måde, at teknologien er blevet tilsvarende mere energieffektiv. Vores og andres fremskrivninger siger, at digitaliseringen vil accelerere, og det er derfor tech-industriens samlede ansvar, at vi udvikler stadig mere effektive teknologier.

Sidste år tog Cisco et kvantespring med lanceringen af en helt ny chip, SiliconOne, som giver en enorm besparelse over hele linjen. Samlet set er det min klare forventning, at digitaliseringen og teknologien er afgørende for, at vi kan bevæge os i retning af en langt mere bæredygtig livsstil. Det skal vi simpelthen.

AOD PRO: Når så først teknologien er til stede, hvordan får vi så som virksomheder og forbrugere tænkt bæredygtighed ind i vores fremtidige onlinetjenester?

Carsten Videcrantz: Nye teknologier og trends som 5G, Wi-Fi 6, videostreaming og gaming vil medføre en stærk stigende trafik på internettet. Den trafik skal tjenesteudbyderne kunne håndtere. Udfordringen består ikke blot i, at de skal kunne håndtere trafikken rent teknisk; det skal også kunne gøres økonomisk og forsvarligt i en klimamæssig forstand. Det kræver virksomheder og forbrugeren nemlig.

Vi ser nu et sammenfald mellem disse tre faktorer, og det er afgørende.

AOD PRO: Hvad er så Ciscos planer for at gøre jeres løsninger, og ikke mindst internettets infrastruktur, mere grøn og bæredygtig?

Carsten Videcrantz: Cisco har initiativer på en lang række områder, og vi har ambitiøse mål inden for bæredygtighed for både vores egen forretning og vores supply-chain. Hvis jeg skulle komme med to konkrete bud på, hvordan vores teknologi hjælper vores kunder og slutbrugeren med at blive mere bæredygtige, så ville jeg først nævne intent-based networking.

Med intent-based networking er du i stand til at effektivisere driften, blandt andet ved hjælp af kunstig intelligens og automatisering.

Mit andet bud ville være SiliconOne-chippen, der i kombination med en optisk løsning fra Acacia – som Cisco netop har opkøbt – kan reducere strømforbruget i datacentre markant.

Sidst vil jeg nævne, at Cisco er stolt af at ligge nr. 4 på listen over de mest bæredygtige brands i verden, en liste, som har ikke mindre end tre danske virksomheder i top-8 (Corporate Knights 2020: Ørsted, Chr. Hansen og Novozymes, red.).