Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Vi skal ikke mange år tilbage, før Firefox var den nye hotte browser med masser af vind i sejlerne og evnen til at sætte en skræk i livet på den gamle kæmpe fra Microsoft, Internet Explorer.
Tingene går imidlertid hurtigt i webbens verden, og nu er det Firefox, der står til at blive tromlet af en ung og frisk konkurrent. Google Chrome er blot tre år gammel, men har alligevel vokset sig så mange kræfter til, at den er ved at løbe fra den fire år ældre Firefox. Mens Firefox har 26,8 procent af markedet, har Chrome nu 23,6 procent.
Mozillas browser er således fortsat den største af de to, men ser man på udviklingen, kan denne situation meget hurtigt vende. For et år siden havde Chrome nemlig ikke mere 12,4 procent, mens Firefox sad på 31,2 procent af markedet. Hvis Chrome fortsætter sin vækst i dette tempo, og Firefox bliver ved at tabe terræn, varer det således ikke længe, før Google overhaler Mozilla på browser-fronten.
Dermed vil Chrome blive nummer to på ranglisten. Internet Explorer er nemlig fortsat den største browser med en markedsandel på 41,7 procent. I forhold til at browseren sidste år havde 49,2 procent af markedet og således har lidt et betragteligt fald, kan dette billede dog også vende inden for overskuelig fremtid.