Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Det nytter ikke at sove i timen i dagens web-verden. Den lektie har Microsoft lært på den hårde måde. Konkurrencen er benhård, når det gælder browsere. Og Internet Explorer, som var en kæmpe succes op igennem sidste årti, får nu drøje hug og må på trods af et værdigt forsøg på comeback se markedsandelen falde atter en gang.
Selvom Internet Explorer 9 voksede med 1,44 procent til i alt 5,63 procent, faldt browseren i alle dens versioner samlet set med 0,59 procent, så den nu udgør 53,68 procent af markedet. Ikke meget taget dens tidligere så dominerende position i betragtning. Den største version er Internet Explorer 8, som også forsat er den mest udbredte browser på markedet.
Firefox er stadig den største konkurrent med 21,67 procent, selvom den også har mistet en del af pusten med et fald på 0,04 procent i den seneste måned. Selvom Firefox 4 allerede har opnået 10,46 procent af markedet, og Firefox 5 netop er sendt ud, er den tidligere så succesfulde ildræv således ved at miste en del af sin tiltrækningskraft. Opera er ligeledes på tilbagegang med et fald på 0,14 procent.
Den helt store vinder er Google Chrome, som endnu en måned vokser, så markedsandelen nu er 13,11 procent. Apples Safari følger også med opad. Browseren er steget 0,20 procent, men det skal sandsynligvis tilskrives en generel vækst i salget af Apple-computere.
Tallene stammer fra Net Applications, som måler browserfordelingen hos 160 millioner brugere om måneden.