Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Mens Mozilla og Microsoft arbejder med deres betaer i evigheder, sender Google den ene opgradering efter den anden ud til brugerne, som længe har kunnet glæde sig over browserens store simpelhed og høje hastighed.
Det ser ud til at give pote, for Chrome fortsætter sin fremdrift med ufortrøden hast – faktisk røg den lige et gear højere op i november. Markedsandelen steg med 0,8 procent – fra 8,5 til 9,3 procent.
Væksten skete primært på bekostning af Internet Explorer, som faldt fra 59,2 til 58,3 procent, mens Firefox beholdt sin andel på 22,8 procent. Safari steg fra 5,4 til 5,6 procent, mens Opera faldt 1 promille fra 2,3 procent til 2,2 procent.
En årsag til Internet Explorers fald kan muligvis findes i, at Microsoft gør alt, hvad man kan for at få brugere væk fra den gamle IE6, som man ønsker aflivet hurtigst muligt. Samtidig lægges en del kræfter i udviklingen af Internet Explorer 9, som indtil videre kun er i beta. I denne proces kan der falde nogle brugere fra, som måske kan samles op igen med en færdig Internet Explorer 9.
Det ændrer dog ikke på, at tendensen over det seneste år har været, at Internet Explorer taber terræn, mens Chrome stormer frem.