Af Natasja Broström, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
At købe ind er ikke længere en privatsag. Taiwanesiske Shuttle har nemlig udviklet et aflangt, smart display, som gennem biometriske målinger af kunderne kan aflæse alder, køn og indkøbsmønster. Det giver butikker helt nye muligheder.
Ud fra de givne kriterier kan en butik nemlig indstille displayet til at vise målrettede reklamer – skateboards til 15-årige og slips til mænd for eksempel.
Der er tale om en såkaldt PoS-enhed (Point of Sales), der for eksempel kan placeres på en butikshylde eller et andet sted i butikken, hvor kunderne kommer forbi.
”Vores løsning gør det muligt at afvikle informations- og reklamemeddelelser præcis der, hvor beslutningen om at foretage et køb ofte foretages, på hylden,” forklarer Tom Seiffert, marketingchef hos Shuttle.
Målrettet marketing
D230, som displayet hedder, har et indbygget kamera, som efter biometrisk genkendelse afspiller målgruppespecifikt indhold på den aflange skærm. Skærmen kan inddeles i op til fire sektioner, der sender forskellige reklamer.
Bag skærmen ligger en seks-kernet ARM-processor med op til 1,8 GHz, integreret grafik og 16 GB eMMC-flashhukommelse. Hukommelsen til indhold kan udvides ved hjælp af den indbyggede micro SD-kortlæser.
Indholdet deles via netværk med PoE-understøttelse og overføres gennem et LAN- eller WLAN-netværk. Selve opsætningen af Android-baserede D230 foregår via mobile apps.
Ekstra funktioner i server-version
D230 findes også i en udvidet version med server-funktionalitet. Her vil systemet aflæse kundeadfærd og vurdere, hvad der skal vises ud fra elleve forskellige alderstrin.
Trådløst kan systemet løbende indstille visning af relevante reklamer for præcise målgrupper. Data kan også bruges til at vurdere, om displayet sidder optimalt eller skal omplaceres for bedre synlighed.
Prisen for D230 er 517 euro (cirka 3800 kroner) plus moms. Prisen på serverversionen er ikke offentliggjort endnu.