Home » Internet » Butikkerne er åbne – men danskerne vil fortsætte med at handle online
Butikkerne er åbne – men danskerne vil fortsætte med at handle online

Butikkerne er åbne – men danskerne vil fortsætte med at handle online

Share

En undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner viser overraskende, at et flertal af danskerne vil fortsætte med at handle på nettet, selv om butikkerne er genåbnet

Det seneste år har været præget af lukkede butikker og kunder, som af frygt for at blive smittet med Corona, har holdt sig så meget indenfor som muligt. Resultatet har været en voldsom vækst i handlen i netbutikker. Hele 81 procent af netbutikkerne har tidligere givet udtryk for, at de har oplevet øget salg i 2020 sammenlignet med året før, da de blev spurgt af YouGov.

Nu viser en undersøgelse foretaget af YouGov for PriceRunner, at forbrugerne er blevet så glade for muligheden for at handle online, at de holder fast i det, selv om de kan handle i fysiske butikker.

Hele 53 procent af de adspurgte forbrugere siger, at de handler lige så meget online, som de gjorde før butikkerne genåbnede. Otte procent tilkendegiver, at de handler mere online nu, end de gjorde under nedlukningen. 17 procent siger, at de køber en anelse mindre online i forhold til nedlukningen, mens kun 14 procent helt eller delvist er stoppet med at handle online. De markante tal glæder direktør for PriceRunner i Danmark, Martin Andersen:

Se også:  Netbutikker oplever store udfordringer med leverancer på grund af Corona

“Nethandel fik sit endelige gennembrud under Corona-nedlukningen, hvor det viste sig, at danskerne var hurtige til at lægge deres indkøb over til onlinebutikker. Men vi havde nok forventet, at der ville være et mærkbart fald i takt med at de fysiske butikker åbner op. Denne måling viser, at danskerne i stigende grad foretrækker de nemme, hurtige og digitale køb – også i fremtiden,” siger Martin Andersen.

Stor stigning i prissammenligninger

Målingen blev foretaget i den periode, hvor man fortsat skulle bære mundbind i butikkerne. Der blev derfor også spurgt til forbrugernes ønske om at handle online, når alle restriktioner for indkøb i fysiske butikker faldt bort. Hertil svarer 59 procent, at de vil fastholde deres onlinehandel på trods af en fuldstændig genåbning. Kun 13 procent vil helt eller delvist ophøre med at handle online.

Det samme mønster går igen i forhold til ønsket om at handle online, når vaccineprogrammet er helt udrullet. 61 procent siger, at de vil fortsætte med at handle lige så meget i netbutikker efter at de er vaccineret, som hidtil.

Se også:  Dansk team vil skabe selvkørende webshops

“Nogle gange skal der særlige begivenheder til for at ændre forbrugsmønstre. Corona har været en sådan begivenhed, som har fået en stor gruppe danskere, som ikke tidligere har handlet online, til at prøve det. De har fundet ud af, at det er en enkel og sikker måde at handle på, og derfor holde de fast i det,” mener Martin Andersen.

YouGovs undersøgelse for PriceRunner viser desuden, at 55 procent af dem der handler online, sammenligner flere onlinebutikkers priser eller bruger prissammenligningstjenester, før de foretager et køb. Kun 12 procent køber direkte uden at sammenligne priser.

“Det er netop en af styrkerne ved onlinehandel, at man kan sidde foran computeren eller på telefonen og sammenligne priser fra en række forhandlere. Dermed får de mest valuta for pengene, når de handler, forklarer Martin Andersen.
PriceRunner, som er Danmarks mest anvendte prissammenligningstjeneste, har hver måned mere end 18 mio. søgninger i Danmark. Et tal, der har været støt stigende gennem Coronanedlukningen.


TAGS
PriceRunner
webshopping

DEL DENNE
Share


Mest populære
Populære
Nyeste
Tags

Find os på de sociale medier

Find os på FaceBook

AOD/AOD.dk

Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
redaktion@aod.dk

Audio Media A/S

CVR nr. 16315648,
Brogårdsvej 22
DK-2820 Gentofte
Telefon: 33 91 28 33
info@audio.dk
Annoncesalg:
Lars Bo Jensen: lbj@audio.dk Telefon: 40 80 44 53
Annoncer: Se medieinformation her


AOD/AOD.dk   © 2021
Privatlivspolitik og cookie information - Audio Media A/S