Af Rasmus Elm Rasmussen, Alt om Data
Denne artikel er oprindeligt bragt på Alt om Data. Computerworld overtog i november 2022 Alt om Data. Du kan læse mere om overtagelsen her.
Den danske detailbranche gennemgår store omvæltninger, og ifølge Retail Institute Scandinavia er hele 2.386 danske butikker lukket siden 2009.
Hvad er så fremtiden for de fysiske butikker i Danmark? Det spørgsmål forsøger en ny nordisk rapport fra betalingsvirksomheden Valitor at svare på. En af hovedkonklusionerne er, at butikkernes vigtigste redskab til at øge omsætningen er e-mailmarketing.
”Undersøgelsen viser, at retailernes foretrukne metode til at øge omsætningen i deres butikker er e-mailmarketing. Her har de fysiske butikker lånt nogle af de succesfulde online-virkemidler, der er med til at gøre købsoplevelsen mere personlig og relevant,” siger Bettina Thorkelin, Regional Director Nordic i Valitor.
Rapporten ”The High Street is Dead – Long Live the High Street” er udviklet af analyseinstituttet WBR på vegne af Valitor, som leverer betalingsløsninger til danske og internationale virksomheder.
Nordiske butikker har fokus på butiksoplevelser
Ifølge rapporten fra Valitor vægter nordiske retailere innovative butiksoplevelser højt – kun overgået af e-mails. I en tidligere undersøgelse blandt europæiske retailere var innovation i butiksoplevelser blot en femteprioritet.
”Set fra et dansk perspektiv er det opløftende, at der er fokus på kundeoplevelsen i butikkerne. Retailere er bevidste om, at de ikke kan nøjes med at køre en enkelt onlinekampagne for at nå i mål. De ved, at de skal tænke alle kanaler ind for at sikre, at de er relevante for forbrugerne - både når de møder dem i bybilledet, online og på mobilen,” siger Bettina Thorkelin.
Pakkecentral eller showroom?
Rapporten viser også, hvad kunderne forventer af de fysiske butikker. Her svarer syv ud af ti retailere, at kunderne ønsker, at de fysiske butikker enten bliver en form for pakkecentral for webshoppen (37 pct.) eller et showroom for onlineprodukter (32 pct.).
”Som det ser ud til nu, kan mange butikker ikke konkurrere med onlinepriser. Derfor gentænker mange retailere netop nu deres butikker for at sikre, at de understøtter deres onlinesalg – fx som showroom eller pakkecentral,” siger Bettina Thorkelin fra Valitor og fortsætter:
”Udfordringen er at blive endnu bedre til at give kunderne en personlig oplevelse – så turen hen til butikken ikke opleves som spildt, men derimod som noget, der giver værdi og skaber kundeloyalitet.”
Om rapporten
Rapporten ”The High Street is Dead – Long Live the High Street”. Rapporten er gennemført af analyseinstituttet WBR, som har interviewet 60 ledere fra nordiske retailvirksomheder med fokus på virksomheder med mange salgskanaler i form af både onlinehandel og fysiske butikker. Fordelingen af respondenter er: Sverige (52 pct.), Danmark (28 pct.), Finland (12 pct.), Norge (7 pct.) og Island (2 pct.).